Viitorul lumii in viziunea scriitorilor

***** Am terminat de citit Linistea Universului (1993), o antologie a lui Gianfranco de Turris, bunul prieten al lui Ion Hobana. Cartea e structurata pe 3 capitole mari (Cum, Cand, Unde) si un mini-capitol explicativ (De ce). Se intrevede astfel si adevarata profesie a scriitorului, cea de jurnalist.

***** Dar despre autor si povestirile sale, in postul urmator.

***** In Umbra uriasului, Umbra marionetelor, Umbra Hegemonului si Umbra lui Ender, Orson Scott Card face din nou dovada ca e unul dintre cei mai mari scriitori contemporani de science fiction. Toate cele 4 carti urmaresc destinul lui Bean (plus cel al altor elevi din Scoala de Lupta), micutul personaj aparut la mijlocul primei carti din “seria lui Ender”, si anume Jocul lui Ender.

***** Daca e sa il admir pe Card pentru ceva in mod deosebit, cred ca as alege abilitatea sa de a crea lumi speciale, pline de detaliu, comparabile cu cele nascocite de Tolkien, Herbert sau Asimov. Povesti ce se intind si se intrepatrund, capatand proportii cu adevarat epice.

***** Dar despre toate astea altadata.

***** Acum vreau sa scriu despre un lucru care m-a izbit, si anume asemanarea unor idei de baza din povestile italianului din anii ‘60, cu cele din “seria umbrelor”, scrisa relativ recent de Orson Scott Card.

***** In capitolul “Unde” avem parte de scurte povesti cu iz geo-politic, influentate de starea generala de neliniste din anii respectivi in Italia, de curentele comunismului si fascismului, de rebeliune, in care sunt puse in scena diferite scenarii:
– Rusii incearca sa cucereasca Italia prin masinatiuni subtile;
– Comunismul invinge si incet, incet, religia dispare, cea din urma reduta fiind cucerita odata cu moarta ultimului Papa si anexarea teritoriilor Vaticanului;
– O noua doctrina politica prinde aripi, cea a programarii. Astfel, oamenii ajung sa aiba programul zilnic scris pe o foaie si nu trebuie decat sa il urmeze;
– China devine singura super-putere militara dupa ce infrange Rusia, Statele Unite cuceresc Cuba si isi stabilesc bastioane in Taiwan si Japonia; India ia Casmirul; Europa devine confederatie; In America Latina pornesc lupte in masa; In Africa e haos; Iar toate astea duc in cele din urma la un razboi general; Un ultim razboi atomic.

***** In “Umbre” (1999-2005), Card isi imagineaza o lume care isi da seama de importanta antrenarii elitelor militare si politice. Masele sunt controlate de o mana de oameni si viitorul planetei sta in balanta. Pentru cine nu a citit Jocul lui Ender (1985), povestea pe scurt si foarte simplificata e urmatoarea: Armata antreaneaza mici genii militare recrutate din toata lumea, pentru a respinge un atac extraterestru. In seria lui Ender, atacul e respins si acesta, devenit cel mai mare strateg al Pamantului, isi urmeaza propriul drum plecand intr-un exil galactic auto-impus. Umbrele il urmaresc pas cu pas pe cel care a fost mana dreapta si solutia de rezerva, domnul Fasole (sau bob de fasole).
***** Dupa ce diverse tari achizitioneaza serviciile elitei create de armata si ajunsa acum la adolescenta, se ajunge la o situatie stranie, in care fostii camarazi sunt pusi sa se lupte unii cu altii, iar loialitatea lor e pusa mereu la indoiala de toate taberele.
***** China se lupta cu Rusia si India, Statele Unite sunt pasive, India e prinsa la mijloc intr-un cleste format de Taiwan si China, la care se adauga o alianta stranie cu tarile musulmane. Peste tot se fac jocuri politice, scenarii, incercari de asasinare a liderilor. Toata lumea se bate cu vecinii acolo unde au existat renumitele “butoaie de pulbere” de care auzim indiferenti din cand in cand pe la televizor.

***** Si iata cum totul e la fel, cum totul va fi la fel. Cum scriitorii isi lasa imaginatia sa zburde, prezentand diferite scenarii, plauzibile sau improbabile, iar din cand in cand unele dintre ele se si indeplinesc. Nu chiar cu aceeasi frecventa cu care se indeplinesc previziunile lui Jules Verne, dar cu una suficienta pentru a ne arata ca mintea umana e indeajuns de puternica pentru a vedea in viitor suficient de departe incat sa poata preveni anumite probleme. Un numar relativ mic de oameni e la curent cu miscarile de forte, cu pregatirile de invazii, de revolutii, de razboaie civile, toate in numele necesitatilor economice sau idealismului religios.

***** Dar noi toti putem face o pauza si sa ne gandim ce ar insemna pentru noi toate astea. Mai e putin si se implinesc 20 de ani de la ultima fierbere in care au fost implicati romanii. Ce ne-am face si cum am reactiona daca numai o parte infima din relatiile intre tari ar evolua atat cat sa degenereze in violente, iar noi ne-am afla in mijloc. Kosovo si Cecenia au fost destul de departe. Dar Transnistria e putin mai aproape. Extremistii maghiari vor Ardealul. Clasa politica din romania e atat de absorbita de masinatiuni interioare, sau atat de inapta, incat daca maine ar izbucni un razboi pe scara larga, nu ar putea sa isi aleaga o parte, si probabil ar repeta isprava schimbarii de aliati din ultima confruntare majora, in functie de cum bate vantul.

***** Pana una alta, va recomand si mica (330 pagini) Liniste italiana, dar si cele 2 serii ale lui Card (Ender si Bean), care insumeaza cateva mii de pagini. Umbrele au aparut “mai acusica” si cred ca inca le gasiti in librarii. Pentru restul e necesara o excursie la anticariate. Toate au aparut sub manuta obladuitoare a Editurii Nemira.

Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Subiecte: _Autor: Gianfranco de Turris, _Autor: Orson Scott Card, _Comentator: Alex Sima, Editura: Nemira | 2 Comentarii »

2 Raspunsuri la “Viitorul lumii in viziunea scriitorilor”

1. stefania Says:
    30, 07, 2008 la 6:06 pm

programul meu zilnic: astazi aveti zi libera!

2. Orson Scott Card - Copiii mintii | TownPortal - Carti Says:
    10, 11, 2011 la 9:51 am

[…] Uneori cred ca e mai bine sa lasi o serie “neterminata”, cu finalul deschis pentru ca fiecare cititor sa fie capabil astfel sa-si imagineze propriul sfarsit. Copiii mintii nu se ridica la nivelul primei carti din serie, dar asta ar fi greu pentru orice alta carte si orice alt autor. Din pacate, nu se ridica nici la nivelul celorlalte doua volume, Vorbitor in numele mortilor si Xenocid, si mi s-a parut ceva mai slaba si fata de celelalte carti din acelasi Univers, care formeaza saga Umbrelor. […]