« | Pagina principala

Emmanuel Carrere – Imparatia Cerurilor

,,Emmanuel Carrere – aflam de pe coperta interioara a celui mai recent roman de-al sau publicat in romaneste si aparut la Editura Trei – ,,este unul dintre cei mai prestigiosi scriitori francezi contemporani. Licentiat in studii politice, este, de asemenea, scenarist si regizor. A debutat in 1982, cu un eseu dedicat cineastului german Werner Hersog, dar primul sau roman, L ami du jaguar, a aparut in 1983. A devenit celebru prin romanele sale care imbina adevarul biografic cu fictiunea si care au fost recompensate cu numeroase premii.”

Despre scriitorul Carrere in general si despre romanul sau ,,Imparatia Cerurilor”, in special, impresii sunt excelente! Emmanuel Carrere are un stil aparte, paradoxal, in sensul ca reuseste sa te prinda, sa te convinga sa citesti mai intai primele randuri, apoi, din curiozitate, un cartoi intreg de aproape 600 de pagini, chiar daca ai obiectii, chiar daca nu esti total sau nici macar partial de acord cu ideile enuntate…! Ca o paranteza: orice s-ar zice, aceasta este o performata rara si cu care putini scriitori contemporani se pot mandri…! De altfel, insusi naratorul foloseste un intreg scenariu, probabil si o conventie narativa, prin care se… dezice de tot ceea ce a exprimat si gandit mai inainte…!  Astfel acesta se intoarce in timp, cu mai mult ani in urma, atunci cand el era un om credincios, de fapt avusese o adevarata si complexa criza mistica: ,,In toamna lui 1990 am fost atins de ‹‹gratia divina›› – e putin spus ca ma jenez sa formulez astfel lucrurile in ziua de azi, dar, pe vremea aceea, asa o faceam. Fervoarea rezultata din respectiva ‹‹convertire›› – simt nevoia sa pun peste tot ghilimele –  a tinut aproape trei ani, in timpul carora m-am casatorit la biserica, mi-am botezat cei doi baieti si m-am dus cu regularitate la slujba, iar prin ‹‹regularitate›› nu inteleg saptamanal, ci zi de zi.”

Din aceasta perioada profund religioasa, rezumata de el insusi, in randurile de mai sus, au rezultat si niste marturii scrise, mai multe caiete de care, asa cum spuneam mai inainte, se dezice, chiar intr-o maniera categorica, dar, in acelasi timp, intelege ca are nevoie de ele, de relectura lor, pentru a putea duce la bun sfarsit o carte profunda despre inceputurile crestinismului: ,,In cursul acelor ani, am comentat  in fiecare zi cateva versete din Evanghelia dupa Ioan. Comentariile ocupa vreo douazeci de caiete pe care nici ca le-am mai deschis de atunci. Nu am cele mai placute amintiri din respectiva perioada si fac tot ce pot pentru a nu le sterge din minte. Miracolul inconstientului: exercitiul mi-a reusit atat de bine, incat am putut incepe sa scriu despre originile crestinismului fara a face legatura cu el. Fara a-mi reaminti ca, in povestea care ma intereseaza intr-o asemenea masura in ziua de azi, a fost un moment din viata mea in care chiar am crezut. De-acum gata: imi amintesc. Si, chiar daca treaba asta ma sperie, stiu ca a sosit clipa in care imi voi reciti caietele.”

Relectura tot amanata se va produce, dar va fi una critica, explicata pentru cititor, dar si pentru el insusi, o sursa de autocunoastere pentru cel din momentul relecturii, in raport cu un alt el insusi, din trecut, care a trecut printr-un soc spiritual, produs pe neasteptate, intr-un moment de pierdere a oricarei sperante, iar scrisoarea de convertire, adresata unei rude, merita amintita si (re)citita…

Discutiile pe teme religioase, atat intre cel de atunci si intre cel de acum, care si-a pierdut din nou credinta, dar si dintre el si sotie, alte rude sau cunoscuti, dialogurile imaginare cu teologi sau citate pe teme religioase, nu trebuie comentate aici, ci lecturate si recitite de catre fiecare cititor in parte pentru ca pot consituti tot atatea puncte de plecare pentru o meditatie personala despre ceea ce inseamna si presupune adevarata credinta.

Ultimul caiet, ultima pagina arata momentul critic in care ,,Imparatia Cerurilor” pare sa-i fie tot mai departe si rugaciunea este vazuta ca o ultima solutie salvatoare de la necredinta care i-a dat si-i da tarcoale:,, Isus a mai facut inca multe alte lucruri: cele pe care le face zi de zi, in vietile noastre, cel mai adesea fara ca noi sa stim. A marturisi cateva dintre acestea, a scrie, la randul meu, o marturisire veridica, iata, cred, care imi este vocatia. Lasa-ma, Doamne, sa-i fiu credincios, in pofida capcanelor, a caderilor in gol, a inevitabilelor indepartari. Iata ce iti cer la sfarsitul acestor optsprezece caiete: credinta.”

Cartea poate fi comandata, la un pret promotional, de pe site-ul Editurii TREI!

Autor: Emmanuel Carrere An aparitie: 2016
Titlu: Imparatia Cerurilor Pret: 36,75 Ron