Alexandr Soljenitin – Doua secole impreuna I. Evreii si rusii inainte de revolutie (1795-1917)

Autor: Alexandr Soljenitin;
Titlu: Doua secole impreuna I. Evreii si rusii inainte de revolutie (1795-1917);

Lucrarea Doua secole impreuna I. Evreii si rusii inainte de revolutie (1795-1917) cuprinde patru volume, care nu trebuie ignorate de cei interesati sa inteleaga mecanismele social-politice din culisele conflictelor etnice. Dincolo de particularitatile spatiului cultural rusesc, cartea lui Soljenitin scoate la suprafata prejudecatile, tabuurile si interdictiile care au influentat relatia dintre populatia autohtona si comunitatea evreiasca, in tarile europene. Documente, marturii si cercetari ale istoricilor au stat la baza acestor volume, in care sunt prezentate argumentele ambelor “tabere”. Cititorului i se cere sa fie un judecator lucid, capabil sa descopere acele decizii si reactii colective disproportionate.

Inca de la inchegarea unei comunitati evreiesti pe teritoriul Imperiului Rus, autoritatile s-au dovedit incapabile sa gestioneze diferentele culturale. Legile care ingradeau libertatea economica si culturala a membrilor acestei comunitati reflecta ignoranta celor insarcinati de Tar sa reglementeze statutul evreilor. Necunoscand valorile si dificultatile din sanul comunitatii evreiesti, cei care propuneau legi sustineau ideea unei asimilari brutale. Comparatiile dintre viata unui taran rus asuprit si existenta unui evreu interesat doar de activitati comerciale si de administrarea pamanturilor alimentau intoleranta.

Evreul era infatisat prin imaginea unui negustor abil, a carciumarului imbogatit de pe urma viciilor sau a camatarului fara scrupule. In perceptia colectiva, evreul devenise tapul ispasitor pentru slabiciunile celor din jur. Nu era vinovat cel atras de gustul rachiului, ci proprietarul distileriei. Evreii au fost criticati pentru lipsa implicarii in activitati agricole, desi nu detineau pamanturi si nici nu aveau o traditie in cultivarea lui. Nu se tinea cont de cauzele social-istorice din spatele unor meserii practicate in comunitatea lor, iar legile favorizau discriminarea. Evreii au fost singurii carora li s-a interzis comercializarea alcoolului, desi era singura forma de subzistenta in contextul interdictiilor economice, fiindu-le interzise, apoi, orice activitati comerciale desfasurate in mediul rural.

Coeziunea in randul comunitatii, pastrarea traditiilor si a limbii, ca modalitati de a supravietui psihologic, au fost considerate un refuz al evreilor de a recepta valorile din tara adoptiva. Totusi, aparitia unor legi care-au facilitat accesul evreilor la forme superioare de invatamant a dus la formarea unui grup intelectual ce-a sustinut imbinarea dintre Iluminism si cultura ebraica. Intelectualii evrei subliniau importanta invatarii limbii ruse, necesare deschiderii comunitatii spre alte culturi, inlaturand teama de a-si pierde identitatea.

Secolul al XIX-lea era un nou inceput pentru implicarea evreilor in viata sociala. Din ce in ce mai multi elevi au invatat limba rusa, apoi s-au inscris la cursurile universitatilor din Imperiu. Pogromurile care au urmat imediat dupa asasinarea lui Alexandru al II-lea nu i-au impiedicat sa aiba un rol activ in miscarile sociale dinaintea Revolutiei de la 1917. Revolutionarii din randul comunitatii evreiesti isi doreau o lume fara bariere sociale. Paradoxal, foarte multi au provenit din familii cu aspiratii burgheze si viziune patriarhala. Idealul utopic i-a determinat sa renunte la o parte din regulile comunitatii, pe care le considerau a fi prea vechi. Multi revolutionari evrei au incercat sa gaseasca “dusmanii” lumii noi, caracterizate prin egalitate, in randul propriei comunitati. Primele victime: mestesugarii care si-au infiintat propriul atelier, urmati de proprietarii unor afaceri profitabile.

Comunitatea evreiasca a fost considerata o problema, perceptie care a dus la niste efecte legislative brutale. S-au formulat legi care ii vizau doar pe evreii din Imperiul Rus, propunandu-se masuri superficiale care sa acopere golurile unei administratii ineficiente. Solutiile radicale au fost inventate pentru a se putea intretine iluzia controlului, a sigurantei. Aceste solutii radicale sunt expuse in primul volum al lucrarii scrise de Soljenitin. Se fac trimiteri la niste legi vechi de sute de ani si la documentele selectate pentru a reflecta opiniile si perceptiile care au dus la oscilatia intre acordarea unor drepturi vitale si retragerea abuziva a celor fundamentale pentru dezvoltarea umanitatii.

Puteti comanda online acest volum de pe site-ul editurii Univers.

Autor: Alexandr Soljenitin An aparitie: 2009 (actuala editie)
Titlu: Doua secole impreuna I. Evreii si rusii inainte de revolutie (1795-1917) Pret: 17 RON