Jerome Charyn – Marilyn Monroe. Ultima zeita

Autor: Jerome Charyn;
Titlu: Marilyn Monroe. Ultima zeita;

Nu am fost niciodata adepta asa ziselor “icon-uri”. Cu atat mai putin daca vedeta respectiva e pierduta undeva in trecut. Mai degraba as fi interesata de un artist contemporan mie, pentru ca il vad concret cum actioneaza, cum este ca persoana, daca imi place sau nu ceea ce creeaza sau imaginea pe care si-o construieste. Totusi, am fost interesata de “Marilyn Monroe. Ultima zeita“, pentru ca prea vedeam aceasta blonda peste tot ca un simbol, in diverse momente si locatii. Si ce-i drept, ma bucur ca am citit cartea. Am aflat lucruri interesante despre actrita si cu siguranta la impresia buna a contribuit si stilul autorului, modul lui de abordare a destinului unei femei transformate deja intr-o adevarata emblema.

Marilyn Monroe nu a avut deloc o viata usoara. Nici inainte sa devina celebra si nici dupa. Si pare atat de greu de crezut cand ii vezi imaginea de femeie frumoasa si rasfatata, care zambeste seducator in fata aparatului foto. Actrita a avut o mama cu probleme psihice, care cu siguranta i-a lasat atat o mostenire genetica nefavorabila, cat si urme adanci in suflet. Copilaria lui Marilyn a fost una trista si haotica: se perinda cand la o familie adoptiva, cand la orfelinat, si poate ca ar fi fost mai linistita daca mama ei nu ar fi venit la anumite perioade de timp sa o ia in calatorii care s-au dovedit de-a dreptul traumatizante.

Urcusul lui Marilyn catre celebritate a fost unul dificil. Aparea in roluri minore, iar din momentul in care a semnat un contract cu compania Fox, a inceput atat cariera ei ca actrita, dar au aparut si problemele. In acea perioada, actorii erau considerati un fel de sclavi de catre marii patroni ai studiourilor de filme. Iar actritele erau cu atat mai vulnerabile, fiind considerate o prada usoara daca isi doreau sa primeasca roluri. Contractul semnat de Monroe prevedea ca studioul o putea da afara dupa sase luni, o putea imprumuta altui studio in propriul avantaj, o putea lasa fara loc de munca timp de sapte ani sau chiar o putea obliga sa joace in filme unul dupa altul, indiferent de parerea ei.

Rolurile care ii erau acordate o obligau de cele mai multe ori sa isi creeze o imagine de femeie blonda, frumoasa si atragatoare, insa atat. Nu se dorea practic nimic mai mult de la ea. Nu ii erau niciodata oferite roluri mai profunde, chiar daca ea isi exprima dorinta de a juca si personaje mai consistente. Iar replica unuia dintre cei mai cunoscuti actori ai secolului XX, Lawrence Olivier, “Tot ce ti se cere, Marilyn draga mea, e sa fii sexy” este reprezentativa pentru imaginea pe care o aveau barbatii din bresla despre ea. Putini au fost aceia care au vazut si talentul ei in actorie, dincolo de farmec si senzualitate.

Cat despre barbatii din viata actritei, multi au adorat-o, insa exact cei care ar fi trebuit sa o iubeasca, fiindu-i soti, nu au facut-o. Marilyn a fost agresata fizic de cei mai multi dintre cei cu care a ales sa isi imparta existenta. Majoritatea au criticat-o si au prezentat-o celorlalti intr-o lumina negativa. Iar blonda dadea dovada cu atat mai mult de nesiguranta, incertitudine, stari de spirit contradictorii, plictiseala si depresie, cu cat nu avea parte de dragoste si intelegere.

Se vorbeste despre “mitul Marilyn” ca despre un concept partial fabricat, partial alimentat de imaginatia fanilor ei. Cert este ca Marilyn Monroe a fost o personalitate aparte, greu de incadrat intr-un tipar anume. “Blonda Americii” a fost adulata, dar a si suferit mult. Intreaga ei viata a fost o fuga dupa afectiunea si aprecierea de care nu avusese parte in copilarie. Iar moartea ei brusca, neasteptata, cu cauze neelucidate nici pana azi (crima sau sinucidere?), confera cu atat mai mult o aura de mister imaginii unei actrite care a disparut la 36 de ani, frumoasa si in culmea gloriei.

Asa ca, daca vreti sa aflati mai multe despre viata si personalitatea actritei, puteti comanda online “Marilyn Monroe. Ultima zeita” de pe site-ul editurii Univers.

Autor: Jerome Charyn An aparitie: 2007
Titlu: Marilyn Monroe. Ultima zeita Pret: 7,50 lei