Jeremy Paxman – Animalul politic

0Autor: Jeremy Paxman;
Titlu: Animalul politic;

Jeremy Paxman, jurnalist cunoscut la BBC, si-a indreptat in ultimul timp atentia asupra intelegerii mai bine a fenomenului politic. Cartea pe care a publicat-o el, Animalul politic, este o anatomie a organului politic al oamenilor. Este el vital vietii omenesti? Sau este un organ redundant, precum cel de-al doilea rinichi sau, poate, este mai degraba o boala, o tumora maligna ce sufoca umanitatea?

Raspunsul autorului este ca politica este un organ vital, dar rau:

“Guvernul, chiar si in cea mai buna forma a sa este un rau, dar necesar.”

Desigur, spune el, intr-o lume ideala nu avem nevoie de politicieni si de sfera politica. Intr-o lume in care fiecare om aplica cele doua principii ale lui Mill, statul nu prea are de ce sa existe. Insa politicienii exista pentru ca noi nu putem cadea de acord. Toate societatile trebuie sa decida cum sa se protejeze, cum sa se organizeze, deoarece alternativa este forta pumnului. Astfel, chiar daca existenta politicii este un semn de slabiciune umana, politica insasi conteaza si conteaza ca politica sa fie practicata de oameni buni.

Exista un vechi banc englezesc despre un om care coboara dintr-un taxi in fata Parlamentului si la care autorul face referire. De-a lungul calatoriei, acesta a beneficiat de opiniile soferului asupra unei game largi de subiecte, de la foametea in lume la pretul pestelui. In timp ce platea calatoria, un gand l-a izbit cu o claritate orbitoare: de ce oamenii care stiu cu adevarat sa conduca tara nu sunt in Parlament si conduc taxiuri? Cred ca gluma ar prinde mult mai bine la noi decat la englezi.

Cartea nu ofera cititorului raspunsuri mari privind modul de organizare statala, reformarea democratiei, etc. Ci mai degraba este o popularizare a ideilor intalnite la ganditorii importanti din domeniu: Rawls sau Nozick. Avantajul cartii este ca e foarte bine scrisa, usor de citit si cuprinde multe anecdote cu ajutorul carora putem intelege usor dezvoltarea democratiei in Marea Britanie si putem patrunde in mediul politic. La inovativitate teoretica, cartea nu prezinta multe atuuri, de aceea nu este adresata in primul rand expertului din stiintele politice.

Cartea Animalul politic poate fi comandata online de pe situl editurii Nemira.

Autor: Jeremy Paxman An aparitie: 2005
Titlu: Animalul politic Pret: 10 RON