Jeffrey Eugenides – Sinuciderea fecioarelor

Autor: Jeffrey Eugenides;
Sinuciderea fecioarelor;

Toata lumea pare obsedata de surorile Lisbon. Adolescentii, mai ales, ar vrea sa stie tot timpul ce fac, ce manaca, ce produse cosmetice folosesc, drept urmare le spioneaza ori de cate ori au posibilitatea si orice detaliu, fie el banal, intim, ori dezgustator constituie o inepuizabila sursa de fascinatie.

Interesul acesta maladiv e greu de inteles. Luate individual, fetele nu sunt cu adevarat frumoase, impreuna insa par „o congregatie de ingeri”, iar ele sunt mereu impreuna, nedespartite, traind, respirand, visand, gandind in acelasi ritm, asemenea unei fiinte fantastice cu zece picioare si cinci capete. Chiar si ele insele se vad in acest fel. In jurnalul ei, Cecilia, cea mai mica dintre ele, ciudata familiei, se refera la ea si la surorile ei ca la o singura faptura. Aceasta faptura fara seaman avea sa sufere o lovitura destabilizatoare in momentul in care, inexplicabil, adolescenta de 13 ani decide „sa se arunce afara din lume”.

Prima tentativa de sinucidere esuase, a doua insa reuseste in mod spectaculos, chiar in timpul unei petreceri jalnice, singura pe care fetele o dadusera vreodata, o concesie facuta de doamna Lisbon, altminteri severa si abuziva. Odata cu moartea Ceciliei, familia pare sa-si piarda interesul pentru viata, casa, din ce in ce mai neglijata, se degradeaza pe zi ce trece, peluza creste necontrolat, gardurile vii s-au salbaticit,  apa se infiltreaza prin tavane, rigolele se surpa, murdaria inghite incetul cu incetul fiecare colt…imaginea in oglinda a dezintegrarii unei familii tinuta laolalta intr-un mod artificial.

Pierzand controlul, mama reactioneaza in singurul mod care i se pare potrivit-izolarea. Fetele sunt retrase de la scoala si fiecare incearca sa evadeze in alt mod: Bonnie se refugiaza in religie, Mary petrece ore intregi privindu-se in oglinda, Therese, prin intermediul stiintei si al unui radio pentru amatori, ”batand la el mesaje care o duceau departe de casa ei”, iar Lux, cea mai frumoasa dintre ele, printr-o promiscuitate patetica si disperata. De altfel, singura data cand fetelor li s-a dat voie sa iasa toate patru la o intalnire cu baieti, escapada lui Lux, care s-a intors cu mult dupa ora fixata, a dus la o inasprire a detentiei lor.

Surorile mai comanda si niste cataloage sau brosuri turistice, iar baietii din cartier le rasfoiesc si ei febril, imaginandu-se alaturi de fete in locuri exotice.

Dupa care, frunzarind paginile, am hoinarit laolalta cu fetele prin trecatori prafuite, oprindu-ne din cand in cand sa le ajutam sa-si dea jos rucsacurile, punandu-ne mainile pe umerii lor calzi si jilavi si privind pierduti apusurile in nuanta fructului de papaya. Am baut ceai cu ele intr-un pavilion lacustru, pe deasupra pestilor aurii care aruncau vapai.[…]Unicul fel in care ne puteam simti aproape de fete era prin mijlocirea acestor excursii imposibile, care ne-au lasat toata viata cu sechele, facandu-ne mai fericiti cu vise decat cu sotii.

In scurt timp, tatal este silit sa demisioneze fiindca parintii elevilor considera ca „o persoana care nu-si putea stapani propria familie nu avea ce sa caute la catedra”, iar din momentul acela casa devine o insula indepartata de civilizatie, in care naufragiatii din familia Lisbon supravietuiesc doar cu proviziile aflate in adapostul antiatomic din subsolul cladirii.

Dar aceasta se intampla pe vremea cand se asteptasera ca pericolele sa se iveasca din afara si nimic nu era mai lipsit de sens acum decat o camera de supravietuire ingropata intr-o casa care devenea ea insasi un imens sicriu.

O mama dominatoare, rigida in gandire, un tata neimplicat, stanjenit parca de excesul de hormoni feminini din jurul lui, o viata uscata, plictisitoare, incorsetata de prea multe reguli si restrictii, prea multa disciplina, prea putina dragoste. Asta sa fie explicatia pentru tot ce s-a intamplat? ”Nu vrem decat sa traim. Daca ne lasa cineva”, spusese candva Therese si totusi ele au ales altceva, cand ar fi putut sa se revolte, sa fuga. Narata cu o voce colectiva, asemenea corului din tragediile antice, povestea capata dimensiunea unui mit, iar fetele se transforma in legenda. Romanul se constituie intr-o ancheta asupra vietii si mortii surorilor Lisbon, una bine documentata, alcatuita din fotografii, taieturi din ziare, marturii ale celor implicati, amintiri, supozitii, speculatii si teorii medicale, obiecte si accesorii care le-au apartinut-fardurile lui Mary, sutienul lui Lux, diapozitivele si microscopul Theresei, altarul cu lumanari votive al lui Bonnie, adidasii Ceciliei, perii si suvite de par-toate pastrate in cinci valize cu fotografiile lor pe capace, asemenea sarcofagelor din Fayum. Totusi, la final, se dovedeste ca aceste „dovezi” sunt doar piesele disparate ale unui puzzle care nu poate fi asamblat corect, astfel incat imaginea finala este inca neclara. ”…tanjim dupa vreo farama de dovada, dupa vreo piatra de la Rosetta care sa ni le explice in sfarsit pe fete.”

Amestecul insolit de umor negru si lirism captiveaza de la inceput, stilul lui Jeffrey Eugenides e hipnotic, in ciuda faptului ca stii care este finalul-anuntat inca de la prima pagina –il urmezi cu rasuflarea taiata in aceasta emotionanta investigatie asupra unui mister care va continua sa te bantuie dupa ce ai citit cartea, la fel cum pare sa-i bantuie si pe cei care le-au cunoscut pe surorile Lisbon.

Rating: 8.8/10 (5 votes cast)
Jeffrey Eugenides - Sinuciderea fecioarelor, 8.8 out of 10 based on 5 ratings

Subiecte: _Comentator: Cris Serbu | Nici un comentariu »