Zoe Valdes – La cazadora de astros

Autor: Zoe Valdes;
Titlu: La cazadora de astros;

La cazadora de astros este titlul unui tablou realizat de pictorita suprarealista Remedios Varo. Romanul scris de Zoe Valdes poate fi considerat un tribut adus artistilor exilati din cauza tensiunilor politice. Remedios Varo paraseste Barcelona pentru a scapa de regimul impus de Franco, iar Zamia, scriitoarea cubaneza fascinata de viata pictoritei catalane, se refugiaza la Paris pentru a nu mai fi supusa umilintelor indurate de artistii prigoniti de camarila dictatorului Fidel Castro.

Intalnirea dintre Zamia si Remedios Varo este impiedicata de obstacole temporale. Totusi, dorinta de a evada dintr-un spatiu ostil le apropie pe cele doua artiste, dincolo de timp. Remedios Varo devine un alter-ego al Zamiei, scriitoarea cubaneza ajunsa captiva unui diletant abuziv care viseaza sa castige Premiul Nobel pentru literatura. Zamia descopera opera pictoritei catalane abia cand ajunge functionara in cadrul UNESCO, la Paris. Cand amantul sau, Alvaro, ii arata un album de arta dedicat pictorilor suprarealisti, Zamia incepe sa scrie un roman ale carui protagoniste sunt Remedios Varo si o scriitoare cubaneza nefericita. Dintre toate picturile lui Remedios tocmai Fuga ii aminteste Zamiei de o existenta inghesuita in abuzuri. Suprarealismul este propria-i fuga dintr-un cotidian traumatizant.

Zamia viseaza sa devina o mare scriitoare, dar orgoliul exacerbat al sotului ei, Pablo, o determina sa isi ascunda manuscrisele. “Eu sunt singurul scriitor din casa asta!” ii repeta Pablo printre lovituri, ori de cate ori o prindea scriind proza. Spatiul conjugal este locul dominat de mania unui scriitor mediocru, transformat intr-un dictator. In apartamentul saracacios din Paris, Pablo impartea rolurile artistice. El urma sa devina scriitorul adulat de critici, iar Zamia trebuia sa joace rolul sotiei devotate, cu pretentii de poeta nedescoperita, aflata mereu in umbra unui sot genial.

Viata meschina a Zamiei amintea de statutul femeilor din cercurile artistice frecventate de Remedios Varo la Paris. Pentru a fi recunoscuta de pictorii suprarealisti, opera lui Remedios Varo trebuia sa-l impresioneze mai intai pe tatal spiritual al acestui curent estetic, Andre Breton. In patria avangardei interbelice, aspirantele la gloria artistica ramaneau muze efemere, amante decazute, gonite din paradisul estetic si trimise in cabinetele psihanalistilor. Singura opera suprarealista de care aveau parte aceste muze lasate de izbeliste ramanea labirintul mintilor incalcite, admirat doar in compania psihanalistului Lacan. Suprarealismul a coincis cu descoperirea lumilor abisale din inconstient. Lucrarile psihanalistilor se topeau in libertatea onirica a pictorilor abandonati intr-un delir indus de propriile viziuni artistice. Tabloul Femeie iesind din cabinetul unui psihanalist, pictat de Remedios Varo, descrie cel mai bine relatia dintre inconstient si Suprarealism.

Paris devine taramul libertatii artistice pentru cele doua eroine, iar libertatea artistica inseamna o reinterpretare a erotismului feminin. Zamia se redescopera prin ochii unui fotograf ce vindea nuduri, dupa ce este admirata apasand cu frenezie clapele masinii de scris…dezbracata. Cateva file din manuscris ajung in mana fotografului amator, fiind aruncate de Pablo pentru a-si pedepsi consoarta rebela. Satula de cenzura unui scriitoras ratat, Zamia se revolta, iar in mainile fotografului mai ajung si nudurile inspirate de aceasta.

Educata de o mama habotnica, Remedios Varo se elibereaza doar prin arta. Fuge la Paris pentru a scapa si de predicile moraliste. Anii sumbri din Orasul Luminilor, in care saracia extrema si amenintarea nazista invadau existenta artistilor, sunt incarcati de cautari, de spaima si de primele manifestari dezinvolte ale pictoritei catalane. La Paris ii intalneste pe doi mari artisti suprarealisti, poetul Benjamin Peret si pictorul roman, cu origini ebraice, Victor Brauner, care ii vor deveni amanti. Intr-un Paris inghitit de teroarea nazista, artistii se incapatanau sa reziste. Traiau de pe o zi pe alta si faceau cheta pentru a-si ajuta prietenii scapati din lagarele de concentrare. Mirajul Parisului se transforma in cosmarul trait de Remedios si in Barcelona macinata de razboiul civil.

No entendia los propositos de la huida, y ella se habia pasado la mitad de la existencia buscandole propositos a los acontecimientos reales e irreales, pero aqui no veia nada realista ni surrealista, solo el absurdo. No veia ningun fundamento mitico, ni siquiara un argumento cientifico; tampoco le atraia lo profano de la situacion y ni siquiera sabia si la consolaria lo sagrado.

Daca Zamia fuge la Paris, unde isi implineste visul artistic, Remedios fuge de un Paris cotropit si ajunge in Mexic, unde opera ei primeste ultima slefuire. Desi incearca din greu sa intre in gratiile cuplului artistic Frida Kahlo-Diego Rivera, Remedios primeste complimentele elitei mexicane dupa multi ani marcati de lispuri si de instrainare. Pentru Frida Kahlo, artistii formati in cercurile pariziene erau prizonierii lipsiti de originalitate ai ideilor emise de Andre Breton.

In romanul scris de Zoe Valdes, cele doua eroine sunt prinse in mrejele Havanei, dar una dintre ele simte gustul nostalgiei amare. Calatoria spre Mexic trece si prin Cuba, iar pictorita catalana este captivata de o Havana “suculenta si paradiziaca”. Zamia, in schimb, reduce Havana la cartierele vechi, lasate in paragina, unde isi fac veacul copiii infometati, deveniti cersetori. Fantoma Havanei libere mai apare pe ascuns in atelierele artistilor. Cuba ramane ultima escala a supliciilor indurate de Zamia. Pentru scriitoarea care se refugiaza la Paris, Havana si-a pierdut abundenta suculenta si paradiziaca regasita, candva, de Remedios.

Paginile in care Zoe Valdes descrie Havana devin o calatorie intr-un spatiu paralel, pe care acolitii lui Castro vor sa-l ingroape in uitare. Sub cuvintele deposedate de sens, repetate obsesiv de admiratorii lui Castro, trepideaza subversiv mesajul rebelilor artisti.  Personajele lui Zoe Valdes scufunda absurdul in plasmuiri suprarealiste, alungand prin arta maladiile instrainarii.

Puteti comanda online cartea La cazadora de astros de pe site-ul librariei spaniole Trasto.

Autor: Zoe Valdes An aparitie: 2007
Titlu: La cazadora de astros Pret: 45 RON
Nr. pagini: 352 Editura: Booket
Rating: 10.0/10 (5 votes cast)
Zoe Valdes - La cazadora de astros, 10.0 out of 10 based on 5 ratings

Subiecte: _Comentator: Adriana Gionea, Editura: Booket, Libraria: Trasto | 2 Comentarii »

2 Raspunsuri la “Zoe Valdes – La cazadora de astros”

1. Zoe Valdes - Vanatoarea de stele | TownPortal - Carti Says:
    02, 09, 2011 la 12:02 am

[…] aceasta carte a mai scris si Adriana, care a citit varianta spaniola, si anume “La cazadora de astros”, unde puteti gasi mai multe detalii despre actiunea cuprinsa intre paginile […]

2. Zoe Valdes - El todo cotidiano | TownPortal - Carti Says:
    06, 11, 2012 la 2:13 am

[…] romanului aminteste de portretele feminine conturate intr-un alt roman al scriitoarei cubaneze – La cazadora de astros, pe care vi-l recomand daca vreti sa cunoasteti mai bine proza lui Zoe Valdes. Romanele scrise de […]