Pino Roveredo – Sa-mi dai de stire

Autor: Pino Roveredo;
Titlu: Sa-mi dai de stire;

Inainte de-a vorbi despre volumul Sa-mi dai de stire, imi voi marturisi dorinta de-a mai vedea carti scrise de Pino Roveredo traduse si in limba romana. Va recomand miniaturile sale daca sunteti adeptii unei lecturi care va face sa experimentati gama emotiilor trezite de cautarile, debusolarea, abandonul si dramele adanci ale omului ratacit in spatiul urban. Pino Roveredo porneste de la scene banale, previzibile, apoi le  va prelungi in imagini ale intimitatii afective si ale deznodamantului ambiguu, specific unei proze scurte reusite. Cand ai in fata un volum compus din povestiri si nuvele, te astepti fie la descatusarea narativa intensa, condensata pentru a exprima in cateva pagini ce-ar scrie altii in sute, fie la inlocuirea naratiunii abundente in favoarea explorarii unei realitati dezvaluite abia dupa ce-a fost prelucrata de filtrul experientelor afective. Deschizand cartea Sa-mi dai de stire, te poti astepta mai ales la gasirea unor proze in care situatiile comune vireaza spre un labirint emotional unic, apoi spre un final greu de prezis.

In locul unui volum de proze scurte, imagineaza-ti un album plin de fotografii in care au fost imortalizate tocmai evenimentele comune din biografiile oamenilor: ultima zi de lucru, intalnirea cu vecinul de bloc politicos (exista cate unul in fiecare oras/cartier), o serbare scolara sau plecarea din oraselul natal pentru a cuceri unul mai mare. Albumul nu-i apartine unei singure persoane, de aceea nu poti alcatui o biografie prin succesiunea datelor la care au fost realiazate fotografiile, dar poti forma un colaj despre bucuriile marunte in care se masoara, uneori si lipsurile, si regretele, despre victoriile marunte, despre singuratate si umilinte subtile.

La inceput, fotografiile sunt mai degraba statice, apoi capata niste culori tari sau, dimpotriva, nuantele sunt inlocuite de atmosfera ireala a unei scene alb-negru. Pornesc de la banalitatile unei rutine, apoi se transforma in imagini spectaculoase, dureroase, referitoare la fragilitatea umana, asa cum se intampla si in povestirea Omul cu capacele, referitoare la ultima zi de lucru din viata unui muncitor care punea, cat era ziulica de lunga, capacele unor cutii pline cu vopsea. Ii este frica de pensionare deoarece in afara portii de iesire din fabrica nu-l mai asteapta nimeni. Prea timid pentru a-si gasi o partenera si evitat mereu de colegi din cauza unei harnicii pastrate intacte si-n zilele de greva, si-a facut din vopsea un cod secret de acces in lumea emotiilor. Considerat nebun deoarece le vorbea cutiilor precum gospodinele rasfata prin cuvinte florile, are parte de un final pregatit chiar de cutiile inauntrul carora inchidea sub capace toate nuantele preferate.

Cand are chef de niste fotografii biografice mai vesele, autorul ia in ras paranoia molipsitoare a vecinilor care-l banuiesc pe un sot amabil, de profesie macelar, ca si-ar fi omorat sotia. In loc sa le dea dreptate, Roveredo le joaca o festa. In majoritatea prozelor, dramele sunt indulcite prin turnura comica, destul de greu de atins in lipsa unei  stapaniri mature a observatiei psihologice.

Totusi, in acest volum sunt incluse cateva povestiri in care durerea nu este atenuata de interventia umorului, ci este lasata sa devina adevarata partenera a catorva personaje. In povestirea Sa-mi dai de stire, un barbat ii scrie iubitei pierdute dupa ce spitalul de psihiatrie unde s-au cunoscut a fost inchis, iar ei evacuati si “distribuiti” in trenurile ce-i duceau spre orasele de bastina, fara a fi anuntati inainte. In fiecare scrisoare, propozitia Sa-mi dai de stire va fi repetata obsesiv, desi  adresa ramane un mister pentru ce-l care isi povesteste singuratatea in absenta unicei prezente candide. Tot singuratatea este personajul principal si-n povestirea 100! 120! 140! , dar nu este singuratatea absentei in care mai ramane speranta unei regasiri, ci a timpului incremenit din cauza unei pierderi definitive. Atat povestirile sfasitoare, cat si prozele dulci-amare pot fi reduse la gandurile personajului din povestirea ce-a oferit si titlul volumului, Sa-mi dai de stire.

Azi parem eroii unui zbor in care nu exista cer, in timp ce ne incurcam in aripile care nu-si au rostul.

Cateva personaje din cartea lui Pino Roveredo au tristetea sfasietoare si traiectoria nemiloasa a protagonistilor din perioada filmelor neorealiste, prin care s-a remarcat o intreaga generatie de cineasti si artisti din Italia. Saracia, alienarea, nedreptatea sau visurile imposibil de realizat fac parte din lumea personajelor descoperite si-n povestirile Problema, Daca as fi in locul fiului meu, Suc de otet sau Ucraineanul zburator.  Daca tot am pomenit de perioada regizorilor neorealisti, nu ma pot evita o comparatie intre Roveredo si Alberto Moravia, prieten bun al unor importanti regizori. Cei doi scriitori se aseamana prin talentul de artizani ai prozelor scurte si prin viziunea trista, nemiloasa, uneori dezolanta, asupra slabiciunilor si micilor vanitati umane. Desi au analizat categorii sociale diferite, impart aceeasi placere fata de amestecul dintre satira si compasiune, dintre demnitate si ridicol, dintre victima si mascarici, acele ipostaze contradictorii ale unui singur personaj.

Pino Roveredo este adeptul contrastelor atunci cand vrea sa-si descrie personajele. Uneori le apara, alteori parca vrea sa le ia in ras, izbindu-le de greutatile vietii, in timp ce priveste ironic decaderea sau e efortul acestora de-a scapa din situatiile apasatoare, sufocante, puse la cale de autor. Pino Roveredo iti ofera acea lectura memorabila nascuta exact din talentul gasirii unei reinterpretari originale a unor teme vechi de cand lumea, mai ales daca preferi voluptatea unei povestiri de cateva pagini ce-ti promite niste emotii puternice si niste situatii prin care sa redescoperi forta situatiilor marunte care au provoacat niste avalanse interioare.

Puteti comanda online cartea Sa-mi dai de stire de pe site-ul Editurii Rao.

Autor: Pino Roveredo An aparitie: 2013 (tradusa in limba romana)
Titlu: Sa-mi dai de stire Pret: 22.99 RON