Promotii

EscapeReality

Ultimele recenzii, stiri sau concursuri

Categorii Google

Comentarii recente

Recenzii ordonate dupa edituri si autori:

Editura Adevarul Editura All Editura Amaltea Editura Amsta Editura Aquila Editura Art Colectia Biblioteca Pentru Toti Editura Brandbuilders Editura Cartea Romaneasca Editura Cartier Editura Corint Editura Curtea Veche Editura Erc Press Editura Herald Editura Humanitas Editura Ibu Editura Leda Editura Litera Editura Millennium Press Editura Minerva Editura Mix Editura Nemira Editura Polirom Editura Rao Editura Semne Editura Trei Editura Tritonic Editura Univers Editura Vellant Editura Vremea

Arhive


« | Pagina principala | »

EscapeReality

Otto Rank – Mitul nasterii eroului. O interpretare psihologica a mitologiei

Articol postat de

Autor: Otto Rank;
Titlu: Mitul nasterii eroului. O interpretare psihologica a mitologiei;

Cand psihanaliza si mitologia se intalnesc ai parte de o lectura fascinanta. In cartea Mitul nasterii eroului, Otto Rank reinterpreteaza intr-o maniera originala si avangardista, pentru epoca sa, mesajul trimis de inconstient prin simbolurile ascunse in calitatile vechilor eroi. Credintele marilor civilizatii sunt analizate, iar cititorii vor fi uimiti sa descopere cate asemanari pot exista in continutul unor mituri create la mii de kilometri distanta. Sa fi fost calatoriile marilor navigatori o explicatie pentru aceste similitudini? Sau trasaturile comune, legate de structura psihicului uman? Psihanalistul Otto Rank a fost unul dintre colaboratorii apropiati ai lui Sigmund Freud, continuand studiile acestuia privind semnificatia viselor si a miturilor, dar intr-o maniera proprie. Lucrarea Mitul nasterii eroului completeaza perfect biblioteca unor cititori pasionati de cercetarile inintiate de Gustav Jung, referitoare la inconstientul colectiv, si de scrierile lui Mircea Eliade.

Otto Rank foloseste informatiile stranse de importanti etnologi pentru a demonstra existenta unei legaturi intre mituri, inconstientul colectiv si dezvoltarea copilului. Analizand simbolurile din mitologia babiloniana, hindusa, greco-romana, iudaica, egipteana sau germana, psihanalistul descopera niste motive asemanatoare: confruntarea eroului cu tatal, profetia referitoare la actul prin care acest erou isi va detrona tatal, relatia puternica dintre mama si erou, originile nobile ale parintilor naturali, abandonul urmat de incercarile eroului de a-si recupera statutul, conditia umila a parintilor adoptivi, care il salveaza din mainile unor slujitori platiti sa-l omoare pentru a nu se revolta impotriva tatalui, rivalitatea si confruntarea finala.

Psihanalistul Otto Rank nu crede in calatoria miturilor de la o civilizatie la alta, prin intermediul marilor navigatori. Dimpotriva, el sustine rolul fantasmelor din copilarie in crearea acestor mituri. Eroul nu este altceva decat coagularea acestor fantasme individuale, care vor fi slefuite in procesele imaginarului colectiv. Exista un erou in imaginatia fiecaruia, un alter-ego al copilului. Acestui erou i se atribuie calitatile unui copil perfect, liber, curajos, plin de initiative si desprins de sub autoritatea parentala. Prin nascocirea eroului, ego-ul copilului ar vrea sa rescrie povestea familiei lui dupa ce descopera, prin diversificarea experientelor din lumea reala, ca pot exista greseli in actiunile parintilor si ca nu se mai poate lauda cu imaginea parintilor invincibili, mereu pregatiti sa-i ofere lucrurile pe care si le doreste fara a-i pune conditii.

Multi parinti care au citit aceasta carte au incercat sa ignore observatiile si analiza lui Otto Rank, considerate prea dureroase. De aici si una dintre vechile intrebari: Oare copilul meu chiar ma crede un personaj negativ atunci cand admira eroii care se lupta cu parintii lui sau cand alege povestile in care tatal isi reneaga propriul fiu de teama sa nu-i acapareze regatul? Otto Rank ii linisteste pe acesti parinti. Chiar daca un erou admirat poate simboliza revolta copilului, parintii nu vor fi detestati. Revolta si ostilitatea in raport cu autoritatea parentala fac parte din normalitatea dezvoltarii unui copil, imbinandu-se cu nevoia copilui de a fi ocrotit, la care se adauga si afectiunea acestuia fata de parinti.

Intregul efort de a inlocui tatal real cu unul distins este doar expresia dorului de vremurile fericite, acum apuse, cand tatal parea inca cel mai puternic si mai mare barbat, iar mama cea mai frumoasa femeie. Copilul se indeparteaza de tata, asa cum il cunoaste acum, indreptandu-se catre tatal in care crezuse in primii ani de viata, productiile imaginatiei lui fiind numai expresia regretului fata de trecerea acelor vremuri fericite.

In continutul numeroaselor mituri, copilul este abandonat de parintii naturali si adoptat de un cuplu mai sarac, dar iubitor. O analiza minutioasa va scoate la iveala transferul calitatilor pozitive ale parintilor naturali asupra unor parinti “adoptivi”(din mit), care sunt idealizati. Transferul acestor calitati nu este altceva decat incercarea copilului de a-si recupera parintii asa cum ii credea in primii ani de viata, perfecti, incarcati de resurse afective inepuizabile inainte de se naste si alti frati, mereu la dispozitia lui. Este incercarea copilului de a-i inalta la statutul de figuri legendare. Spre deosebire de eroul din mituri, copilul nu va cauta protectia unor parinti adoptivi, ci vrea sa recupereze familia ideala, desi o dezvoltare a inteligentei, precum si varietatea relatiilor sociale ii vor arata ca lumea nu se invarte in jurul familiei sale, iar parintii lui nu sunt regi, nici zei, ci doar niste oameni care au atat calitati, cat si defecte. Miturile nu simbolozeaza decat peripetiile fiecarui copil, de la dependenta totala fata de parinti la autonomie, prin formularea propriilor opinii, dorinte, revolte, necesare devenirii unui adult implinit.

Relatiile familiale pot avea si ecouri negative in viata emotionala a copilului. Nasterea unor frati, criticile parintilor, descoperirea ca nu i se pot ideplini toate dorintele si teama ca tatal vrea sa aiba dragostea mamei numai pentru el, copilul simtindu-se exclus din anumite momente de intimitate ale cuplului parental, au ca efecte rivalitatea, ostilitatea, invidia, teama de abandon si dorinta de a-i inlatura pe intrusi. El nu-si va ura parintii, ci va experimenta furia in raport cu anumite fapte ale acestora, dar incapacitatea de a sesiza diferenta dintre calitatile unei persoane si faptele care-l determina sa aprecieze negativ acea persoana, intr-un anumit moment, ii vor amplifica sentimentul de culpabilitate. Se va simti vinovat ca-si uraste parintii, desi normele morale ii spun ca va comite un mare pacat prin asemenea trairi, asa ca-si va proiecta emotiile negative asupra unui erou mitic. Nu el va fi “abandonat” de parintii care nu-l iubesc, lasandu-l de izbeliste, ci eroul din poveste. Imaginea (ireala) a unui tata care-si abandoneaza copilul este dureroasa, de aceea se va introduce un oracol, adevaratul vinovat, care ghiceste nasterea unui copil rau, obligandu-l pe tata sa-l abandoneze. Totodata, copilul ajuns la etapa in care se manifesta complexul Oedip se va teme de autoritatea unui tata. Contrar aparentelor, rolul acestui complex este acela de a intari legatura dintre un baiat si tatal sau, dupa ce tatal isi va arata fata toleranta cand reactioneaza echilibrat la provocarile copilului rebel, care il “sfideaza”. Cand gelozia fata de tata va fi intampinata de numeroase dovezi de afectiune, teama copilului va inceta si nu-l va mai considera un dusman al eroului.

Totusi, dintr-un alt punct de vedere romanul familiei arata ca fantasmele copilului, desi instrainat aparent de parinti, nu au altceva de comunicat despre acestia decat confirmarea lor ca parinti reali.

Observatiile facute de psihanalistul Otto Rank sunt captivante, reunind informatii din multiple domenii. Au fost analizate miturile din jurul a cincisprezece eroi, apartinand unor culturi despartite de tabuuri religioase si de traditii, dar apropiate de inconstientul colectiv, fara granite. Ce au in comun Ghilgames, Hercule, Moise, Tristan sau Romulus? Au fost plasmuiti din aceleasi emotii greu de acceptat de ego-ul copilului, prea speriat de o posibila izgonire din raiul familial.

Puteti comanda online cartea Mitul nasterii eroului. O interpretare psihologica a mitologiei de pe site-ul editurii Herald.

 

 

 

 

Autor: Otto Rank An aparitie: 2012 (tradusa in limba romana)
Titlu: Mitul nasterii eroului. O interpretare psihologica a mitologiei Pret: 16 RON
Nr. pagini: 160 Editura: Herald
VN:F [1.9.22_1171]
Nota acordata acestei carti:
Rating: 10.0/10 (6 votes cast)
Otto Rank - Mitul nasterii eroului. O interpretare psihologica a mitologiei, 10.0 out of 10 based on 6 ratings
fb_share

renne

Subiecte: _Autor: Otto Rank, _Comentator: Adriana Gionea, Editura: Herald | Nici un comentariu »

Comentarii

Va rugam sa comentati la subiect si sa nu ii jigniti pe ceilalti interlocutori. In caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Va multumim.