Octavian Simu – Herghelia verde. Insemnarile vraciului Sofur despre Timur Lenk

Octavian Simu - Herghelia verdeAutor: Octavian Simu;
Titlu: Herghelia Verde. Insemnarile vraciului Sofur despre Timur Lenk;

Romanul Herghelia Verde reinterpreteaza biografia lui Timur Lenk, caruia i se atribuie numeroase atrocitati comise in numele dominatiei cotropitoare. Specialist in cultura orientala, Octavian Simu realizeaza portretul terifiant al celui care a stapanit cetatile prospere ale Asiei Centrale, intre secolele XIV-XV, amenintand cu brutalitate chiar si milenara civilizatie chineza.

Viata lui Timur Lenk este povestita de vraciul Sofur, care impartea cu stapanul sau porecla ‘Lenk’ (‘Schiop’). Defectul fizic il impiedica pe Sofur sa urmeze calea unui razboinic, dar il indreapta spre ucenicia in preajma unui inzestrat tamaduitor, pana in momentul intalnirii cu adolescentul Timur, capetenia rapace a unor talhari.

Un tanar costeliv, mai lung decat ceilalti vreo cativa de seama lui, era adus pe brate (…) Chipul palid, cu tuleiele de par abia mijite in barbie, mi s-a parut stramb…

Ranit in timp ce prada tinutul unui nobil, Timur a fost ingrijit de vraciul Sofur, dar a ramas schiop. Acel eveniment va fi reamintit cu ironie de inamicii lui Timur…Lenk (‘Schiopul’). Complexul provocat de un fizic aparent vulnerabil si obsesia cuceririi Asiei au calit un razboinic malefic, al carui nume ii cutremura de groaza pe locuitorii cetatilor ravnite.

Ochii, insa ochii ii ramasesera vii si arzatori ca doua flacari. Ei stateau infipti in privirea mea, cercetatori, dar si poruncitori in acelasi timp. O clipa, lunga cat un veac, ochii nostri s-au cercetat, s-au inclestat intr-o lupta muta din care invins am iesit eu, nicidecum el, suferindul.

Portretul realizat de vraciul Sofur reda complexitatea psihologica a personajului istoric, impletind lacomia, vanitatea demonica si cucernicia in fata invataturilor sacre, reinterpretate pentru a-si justifica nestavilita cruzime. In perceptia lui Sofur, imaginea lui Timur Lenk topeste contradictii si emana dezgust. Expresivitatea trasaturilor insufleteste o caricatura hidoasa, plina de slabiciunile irigate de impulsivitatea dezlantuita pe culmile paroxismului atunci cand Timur ordona macelul prin care isi marca fiecare victorie. Grandomania lui Timur Lenk naste viziuni suprarealiste, urmate de urgii macabre.

Mi-ar placea, Sofur, spunea adeseori, ca acesti cai, in loc sa fie albi ca spuma laptelui sau negri ca abanosul, sa aiba culoarea verde. Ar fi asemanatoare cu verdele ierbii, al padurii de primavara, al ochilor de cadana, si ar fi chiar verdele Profetului. Nu mi-ar ajunge doar doi armasari verzi(…) Oamenii sa se prinda bine de coamele verzi ale bidiviilor, iar fulgerarea lor verde pe campie sa bage spaima in orice dusman!

Dialogurile dintre Sofur si Timur Lenk scot la iveala o fascinatie bizara a vraciului pentru maretia schimonosita de sadism a razboinicului. Sofur devine un observator lucid, inregistrand oscilatia dintre cruzime si fragilitate, trecerea de la iluzia maretiei la decaderea lui Timur Lenk. Replicile subtile prin care Sofur submineaza grandomania absurda a razboinicului sunt presarate si cu autoironii legate de resemnarea ca forma de supravietuire.

Datele istorice si expresiile arhaice folosite de autor estompeaza granita dintre fictiune si realitate. Dinamismul secventelor ce redau bataliile, detaliile scenelor de interior si forfota bazarului care aminteste de prosperitatea Samarkandului acapareaza cititorul, inducandu-i iluzia intoarcerii in epoca lui Timur Lenk.

Puteti comanda online cartea Herghelia Verde. Insemnarile vraciului Sofur despre Timur Lenk de pe siteul editurii Herald.

Autor: Octavian Simu An aparitie: 2008
Titlu: Herghelia Verde. Insemnarile vraciului Sofur despre Timur Lenk Pret: 20 RON