« Hakan Bicakci – Apartamentul | Pagina principala | Augustin Buzura – Recviem pentru nebuni si bestii »
Jeanne Kalogridis – Regina diavolului. Un roman despre Caterina de Medici
Articol postat de Adriana Gionea
Autor: Jeanne Kalogridis;
Titlu: Regina diavolului. Un roman despre Caterina de Medici;
Biografiile femeilor ajunse in postura de-a influenta, prin deciziile luate, soarta unor tari s-au fragmentat de-a lungul timpului in mituri, legende sangeroase, povesti senzuale, culori tari si marturii despre acte nemiloase. Cleopatra, Gloriana, sultana Hurrem sau Evita Peron si-au vazut identitatea dizolvata in oglinzile strainilor, care le portretizau in functie de interesele politice, resentimente, favoruri obtinute sau zvonuri. Au trait inconjurate de fast si nestemate, au simtit rasfatul privilegiilor extinse, dar puterea le-a deposedat, in schimb, de propria versiune asupra motivelor din spatele deciziilor si actiunilor. Le-au cedat, fara sa vrea, acest drept cronicarilor, supusilor clevetitori sau rivalilor aprigi. Caterina de Medici face parte din galeria personalitatilor feminine ce-au deprins arta de-a conduce, influentand aliantele regale din Europa Renascentista. Un astrolog autodidact si un bun matematician, o artista a jocurilor de culise, dar si o maestra a magiei negre, in opinia fanaticilor mistici, aceasta nepoata a marelui Lorenzo de Medici a fost un mare conducator, poate unul dintre cei mai buni adepti ai lui Machiavelli din istoria Frantei …si o mare nefericita. Regina diavolului poate fi considerata biografia literara a Caterinei, prin care Jeanne Kalogridis ii umanizeaza pana si cele mai intunecate fatete.
Jeanne Kalogridis isi alege personajele feminine din randul femeilor invaluite in legende si mistere. Asa cum a trecut dincolo de zambetul enigmatic afisat de o alta florentina celebra, Mona Lisa, tot asa a vrut sa exploreze imaginea secreta a Caterinei, razandu-le in fata mai ales celor dornici sa plece urechea la povestile halucinante care pot innegri portretul unei regine abile, devenite aliata diavolului in ochii supusilor inrobiti de superstitiile ce-au trimis mii de femei spre flacarile Inchizitiei.
Caterina de Medici ar fi trebuit sa domneasca asupra Florentei. In loc de supusi banuitori, ar fi fost inconjurata de pictori, sculptori, poeti si filosofi, de tot ce avea Renasterea mai bun de oferit. Din pacate, moartea parintilor a fost urmata si de moartea Florentei asa cum o cunostea – sub conducerea familiei Medici. La opt ani, varsta la care marea provocare din viata unui copil este tabla inmultirii, Caterina incepe sa aiba grijile unei viitoare conducatoare. In timp ce aude strigatele gloatei amenintatoare si ale rebelilor asmutiti impotriva familiei Medici, gonite din Florenta, Caterina tese planuri, alege sa devina prizoniera intr-o manastire mizera, controlata de rivali pentru a-si salva matusa, constientizeaza fiecare mutare a barbatilor influenti pe tabla de sah a politicii si decide sa implineasca profetia unui mare astrolog si cunosctator al practicilor oculte, Cosimo Ruggieri. Este primul care-i prezice ascensiunea, dar intr-un regat strain, plin de curteni perfizi si amante regale influente, Franta. Intalnirea cu varianta florentina a lui Nostradamus o introduce intr-o lume blamata de Inchizitie, dar fascinanta pentru nobilii de acum mai bine cinci secole: lumea practicilor magice, dublate de astrologie. Increderea acordata lui Cosimo Ruggieri, un personaj misterios, hidos pentru altii, dar carismatic in ochii unei copile precoce, dornice sa caute raspunsuri si in umbrelor negre, ii atrage Caterinei de Medici faima de vrajitoare.
Inainte sa atinga varsta adolescentei, Caterina deprinde regulile diplomatiei, asista la urcarea si la decaderea unui papa si cunoaste nedreptatile unei lumi in care inocenta unei copile devine moneda prin care se tranzactioneaza loialitatile si numarul anilor de pace. Papa Clement, un alt membru al familiei Medici refugiate la Roma, decide sa o prezinte drept cadoul oferit Frantei. Nu inteligenta si curajul unei adolescente sterse, lipsite de farmecul si cochetaria necesare unor femei usor de intrat pe sub pielea unui rege, au fost miza casatoriei aranjate, ci dorinta monarhului francez de-a primi drept zestre posesiuni in Italia.
Cand l-a cunoscut pe Henric, fiul regelui Francisc I (cunoscut datorita prieteniei cu Leonardo da Vinci si detinerii celebrului portret “Mona Lisa”), Caterina de Medici, in ciuda neincrederii in propriile-i calitati fizice, nu mai era de multa vreme o copila sovaielnica si derutata. Unul dintre barbatii cuceritori ai Romei a ispitit-o deja sa incalce tabuurile fara urma remuscarii, iar studiile de astronomie, placerea de a citi si traumele timpurii o transforma intr-o prezenta greu de inlaturat din cercul unui rege, chiar si cand acesta risca sa fie supus de haloul miresmelor provocatoare si de intrigile unor seducatoare manipulatoare de la Curte. Henric, viitorul rege al Frantei, devine, sub protectia adolescentei Caterina, un militar neinfricat si un bun strateg, in ciuda naivitatii si a talentului de-a cadea in plasa unor porniri nesabuite.
Pentru a castiga increderea sotului devenit rege, aceasta isi exerseaza virtutea rabdarii in fata rivalei sfidatoare, faimoasa Diana de Poitiers, si a doamnelor de la curte ostile fata de o venetica, provenita dintr-o familie de negustori cazuti in dizgratie, nu de nobili. Cand amenintarile si tradarile se inmultesc, aceasta regina intunecata nu cunoaste limite si apeleaza la magia neagra pentru a le prelungi viata celor dragi si pentru a-i darui regelui mostenitorii visati.
Totusi, nu numai practicile magice si otravurile ascunse in bijuterii devin apogeul unei biografii negative, ci Noaptea Sfantului Bartolomeu, cand au fost masacrati protestantii din Paris. Asemanator unui pogrom, acest episod sangeros ii este atribuit Caterinei, o regina imbatata de putere care, dupa lungi eforturi de a-i determina pe catolici sa fie toleranti cu protestantii, ar fi dat ordinul care a dus la cruzimea din acea noapte, cand Parisul a devenit o capcana pentru o parte din locuitorii sai. Multi nobili si cronicari au acuzat-o de manipulare si de incalcarea oricaror principii morale si umane pentru a ramane la putere, considerandu-se amenintata de protestantii influenti in randul maselor. Implicarea ei a fost negata de anumite marturii, dar sustinuta de altele. Adevarul? In lipsa unor mijloace de inregistrare a datelor care sa inlocuiasca amintirile usor de falsificat, pergamentele si capriciile memoriei cu imagini surprinse chiar atunci (cum se intampla azi), verosimilul devine volatil precum o legenda sau precum renumitul parfum despre care s-a tot dus vorba c-ar fi fost utilizat de regina pentru a masca urmele olfactive ale otravurilor preparate in subteranele palatelor.
Citind romanul, iti va fi greu sa desparti istoria de literatura, cel putin in cazul acestei femei considerate inteligenta, manipulatoare si diabolica. Poate zelul unor istorici beneficiind si de avantajele tehnicilor moderne va demonta (sau nu) acuzatiile indreptate spre Caterina, dupa cum si criminalii unui mare faraon au fost achitati dupa mii de ani, in urma reanalizarii mumiei ce pastra urmele specifice unei maladii, nicidecum a unei crime. S-ar putea sa fiti ingroziti de adevarata Caterina, asa cum este prezentata de istorici sau de unele pasaje din carte, dar Jeanne Kalogridis pare sa o transforme pe intunecata regina autoritara intr-o victima a fortelor politice pe care nu le-a putut controla in copilarie, impingand-o in apele tulburi ale supravietuirii cu pretul sacrificarii altora.
Raul se invata si apoi se rafineaza intr-un mediu propice, iar Caterina a nimerit intr-un cuib de nobili fara scrupule, asadar a invatat de la cei mai buni cum sa distruga vieti pentru a “salva” altele. Cand nu se indeletniceste cu practici de magie neagra socante, fosta copila speriata de rebeli si devenita regina Frantei isi justifica faptele prin devotamentul fata de mostenitorii Coroanei si fata de regele pe care vrea sa-l apere de pericolul aratat in premonitiile cosmaresti si in catrenele lui Nostradamus. In final, indiferent de informatiile oferite de istorici, veti descoperi in portretul realizat de scriitoare o adevarata lectie despre legatura dintre iluzia puterii absolute asupra celorlalti si nefericire.
Puteti comanda online cartea Regina diavolului de pe site-ul editurii Humanitas Fiction.
Autor: | Jeanne Kalogridis | An aparitie: | 2013 (tradusa in limba romana) |
Titlu: | Regina diavolului. Un roman despre Caterina de Medici | Pret: | 45 RON |
Nr. pagini: | 472 | Editura: | Humanitas Fiction |
Subiecte: _Autor: Jeanne Kalogridis, _Comentator: Adriana Gionea, Editura: Humanitas Fiction | Nici un comentariu »