« Cornel Ungureanu – Santier 2: Un itinerar in cautarea lui Mircea Eliade | Pagina principala | Abdellah Taia – Armata Salvarii »
Ildefonso Falcones – La mano de Fatima
Articol postat de Adriana Gionea
Autor: Ildefonso Falcones;
Titlu: La mano de Fatima;
Cand te gandesti la cultura maura din Spania iti vine in minte imaginea Alhambrei, un labirint de arabescuri, gradini interioare si cotloane destinate desfatarii simturilor. In romanul La mano de Fatima, Ildefonso Falcones aminteste de prigonirea maurilor dupa detronarea conducatorilor musulmani din Granada. La fel ca simbolul culturii maure, Alhambra, La mano de Fatima impresioneaza prin consistenta (epica) si prin dimensiunea ampla. In locul arabescurilor, cititorul va gasi o aglomerare de fapte crude si de personaje sumbre, printre care se ascund inocenta, senzualitatea subtila si iluziile personajelor care vor sa instaureze toleranta etnica si religioasa.
Decaderea influentei maure din Spania este privita prin ochii lui Hernando, un adolescent metis, dezradacinat inca de la nastere. Fiul unei maure violate de un preot catolic, Hernando atrage ura musulmanilor, dar si incercarile soldatilor crestini de a-l converti. Inca de mic asista la ritualurile sacre ale celor doua culturi si observa cum idealul religios este folosit mai mult ca mijloc de manipulare politica si de epurare etnica. Suveranii “crestini” ii obliga pe mauri sa ignore versetele Coranului si sa memoreze crezul religiei oficiale, amenintandu-i cu torturile practicate de inchizitori. La randul lor, conducatorii mauri transforma simbolurile si invataturile islamice in catalizatori ai resentimentelor fata de populatia catolica. Razboiul dintre liderii mauri si cei spanioli deturneaza sensul credintei pentru a valida trasaturile tenebroase ale fiintei umane: lacomia, obsesia pentru putere, dominarea, abrutizarea si mutilarea inocentilor.
Devenit un metis respins, Hernando dezvolta toate simptomele renegarii sociale. Se retrage timid din calea amenintarilor paterne, folosind evitarea ca arma pentru supravietuire. Pentru tatal vitreg, Hernando este o paria, care abate rusinea asupra intregii familii. Dispretul patern ii atrage porecla de “caine crestin”, iar ochii albastri devin un stigmat in perceptia fanaticilor religiosi. Ochii lui Hernando le amintesc maurilor de ‘pacatul’ mamei sale, dar mai ales tatalui vitreg, Brahim, pe care saracia l-a obligat sa accepte casatoria cu fata dezonorata de un preot catolic.
In mijlocul maurilor alungati si obligati sa traiasca in tinuturi sterpe, Hernando cunoaste urgia razboiului, dar si puntea de legatura intre preceptele religioase ale celor doua popoare aflate, aparent, intr-un permanent conflict. In lumea intunecata a fanatismului, Hernando o intalneste pe Fatima, ramasa vaduva in urma razboiului. Frumusetea Fatimei aprinde conflictul dintre Hernando si Brahim. Fatima devine trofeul feminin care trezeste bruta instinctuala din Brahim si curajul lui Hernando. Amenintarea mortii si planul malefic tesut de Brahim, in timp ce ii dadea tarcoale Fatimei, il transforma pe Hernando intr-un strateg abil si perseverent. Talentul de tamaduitor si loialitatea acestuia il propulseaza in cercul restrans al conducatorilor mauri, dar si in lumea unui nobil spaniol salvat de la moarte.
Evenimentele dramatice il alunga pe Hernando in valtoarea unei lumi abrutizate si absurde, dar il invata sa descifreze nuantele fiintei umane si mecanismele vulgare inventate de falsii eroi ai unui razboi “sfant”.
El tambien era esclavo. ¡ Ahora por ser cristiano! ¿Qué locura era aquella? Para unos ne era mas que un morisco al que ejecutarian como hacian con todos los mayores de doce anos; para otros era un cristiano que remaria de por vida en un barco corsario…si es que antes no le mataban. Y si se prestaba a profesar la fe musulmana, ¡la suya!, entonces se convertiria en el garzon de un renegado.
Relatia dintre Hernando si Fatima devine simbolul unei lumi in deriva. Expulzarea maurilor din Spania, ura pusa pe seama diferentelor religioase si dorinta de razbunare ii arunca intr-un infern al dezumanizarii. Scriitorul spaniol foloseste imaginile terifiante ale sclavilor inchisi in subsolul casei lui Brahim pentru a reflecta degradarea si agonia Fatimei. Furia lui Brahim reuseste sa transforme lumea ei si-a lui Hernando intr-un spatiu sufocant, din care acestia nu mai pot evada. Astfel, fuga din calea prigoanei initiate de nobilii spanioli devine ineficienta, deoarece autoritatea patriarhala confiscata de Brahim este animata de acelasi viciu al puterii.
In razboiul pornit de la utopia sinistra a epurarii etnice nu exista invingatori, ci numai sclavi. Ildefonso Falcones aminteste, in romanul sau, de urmarile xenofobiei izvorate din fanatismul religios. Drama populatiei maure din Spania secolului al XVI-lea a fost acoperita, mult timp, de tacere. La mano de Fatima este un roman dedicat, in primul rand, cititorilor pasionati de imbinarea fictiunii cu adevarul istoric. Multe capitole incep cu pasaje imprumutate din marturiile si din cronicile scrise in perioada expulzarii maurilor din Spania.
La finalul romanului, cititorul va descoperi o anexa in care sunt prezentate sursele istorice legate de evolutia culturii maure. Puteti comanda online cartea La mano de Fatima de pe site-ul librariei spaniole Trasto.
Autor: | Ildefonso Falcones | An aparitie: | 2009 |
Titlu: | La mano de Fatima | Pret: | 57 RON |
Nr. pagini: | 960 | Editura: | Grijalbo |
Subiecte: _Autor: Ildefonso Falcones, _Comentator: Adriana Gionea, Editura: Grijalbo, Libraria: Trasto | Nici un comentariu »