Cornel Ungureanu – Santier 2: Un itinerar in cautarea lui Mircea Eliade

Cornel Ungureanu - Santier 2: Un itinerar in cautarea lui Mircea EliadeAutor: Cornel Ungureanu;
Titlu: Santier 2: Un itinerar in cautarea lui Mircea Eliade;

Santier 2: Un itinerar in cautarea lui Mircea Eliade” ar putea fi incadrata in categoria scrierilor criticilor destul de criptate, nu prin limbajul folosit de aceasta data, cum v-ati fi asteptat de la un critic, ci prin hibridul istorisirilor. Autorul trece foarte usor de la un personaj la altul si de la o actiune la alta, pasajele nu au aproape nici o legatura intre ele sau in orice caz sunt abordate atat de multe situatii incat iti dai seama ca te pierzi in detalii si ca nu retii mai nimic din esential.

Cartea de fata nu isi gaseste locul in cadrul unei specii literare anume – nu este nici eseu, nici o opera de critica propriu-zisa – ci reprezinta mai degraba un soi aparte de literatura confesiva, la care se adauga diverse alte elemente. Lipsa unui liant propriu-zis despre care va vorbeam reprezinta de fapt un haos planuit si voit. O idee ingenioasa si probabil caracteristica literaturii viitorului, ea este totusi destul de greu de ingerat atunci cand incerci sa iti formezi o parere unitara sau sa gasesti un fir linear.

In cele 308 de pagini, Cornel Ungureanu vorbeste (si) despre opera lui Eliade, in special despre perioada anilor `40-`60, perioada care a reprezentat pentru literatura o lupta continua intre doua tabere: cea a comunismului, care ardea tot ce considera inoportun si cei care se chinuiau sa salveze ce se mai putea salva, eventual si mai mult de atat.

Desi cartea este caracterizata de o destructurare programata, toate firele duc mai evident sau mai subtil la scriitorul Mircea Eliade si la opera lui. Criticul si-a descoperit treptat scriitorul preferat, plecand de la lecturi devorate cu un interes crescut apartinand unui autor altfel fata de multi altii, capatand ulterior o pasiune pentru limbile tibetana si sanscrita pe care se straduieste sa le invete de unul singur.  In plus, Cornel Ungureanu nu considera ca atingerea sacrului se poate face doar din scrieri initiatice precum “Cartea tibetana a mortilor”, ci si din imediata apropiere, din lucrurile marunte si nesimnificative ale vietii de zi cu zi.

Desi trebuie sa recunosc faptul ca ma asteptam la o carte de critica propriu-zisa despre opera lui Eliade, va recomand “Santier 2: Un itinerar in cautarea lui Mircea Eliade” in special in doua cazuri: daca va place opera acestuia si daca vreti sa faceti un exercitiu de lectura putin diferit fata de genul de carti cu care erati obisnuiti pana acum. O puteti comanda online de pe site-ul editurii Cartea Romaneasca.

Autor: Cornel Ungureanu An aparitie: 2010
Titlu: Santier 2: Un itinerar in cautarea lui Mircea Eliade Pret: 29,50 lei
Nr. pagini: 312 Editura: Cartea Romaneasca