Giovanni Papini – Povestiri stranii

Autor: Giovanni Papini;
Titlu: Povestiri stranii;

Exista o voluptate oferita cititorului de povestiri. Emotiile se condenseaza, frazele se contracta pentru a nu mai lasa nici un cuvant la intamplare, orice detaliu ce-ar fi putut umple un fundal din planul secund primeste umbra expresivitatii imprumutate de la personaje, iar decorurile incep sa iasa in relief. Sunt cateva dintre artificiile unui bun autor de proza scurta, care decide sa lase orice inteles in suspensie tocmai pentru a fi mai usor de retinut de catre un cititor vrajit de ritmul febril al unei lecturi concentrate sau de intensitatea unor dialoguri cu turnura existentialista (in sensul psihologic al cuvantului) purtate de protagonisti. In povestirile scrise de Papini, lumea se transforma intr-un carnaval ajuns la rascrucea dintre lumina si intuneric, dintre senzualitatea fugara si amintirile tulburatoare. Strazile ascunse ale Florentei, obiectele din vila unei printese nostalgice sau amanuntele nesemnificative, toate capata mimicile sarcastice ale bufonului pesimist si inzestrat cu darul observatiei, tristetile seducatorului obosit de spectacolul amagirilor, mastile inghetate ale Sfinxului sau acel suras ispititor al Diavolului revenit sub forma unui gentilom aplecat spre meditatie si compasiune. Povestiri stranii cuprinde prozele scrise de Giovanni Papini in prima tinerete, dar slefuite si oferite cititorilor abia cu doi ani inainte de moartea lui.

Desi in majoritatea povestirilor sale aminteste de Toscana, unde se afla orasul natal (Florenta), Papini imprumuta iluziile si imaginea unui carnaval al desertaciunilor si al placerilor trecatoare pe care le-am intalnit in cartile autorilor captivati de Venetia. Or fi misterul serpuitor din aceste proze, nostalgia lasata in urma de-o eleganta decadenta ce nu se mai intoarce sau oscilatia halucinanta intre prezent, viitor si trecut specifice orasului din laguna, de-am ajuns, inca de la primele randuri, sa-mi imaginez fiecare personaj al povestirilor iesind treptat din pacla Venetiei plutitoare, cotropite de case vechi si de stradute inguste, urmand sa revina la ascunzisul cetei, imediat ce si-a terminat povestea.

In prozele scrise de Papini totul este posibil. Don Juan-ul ajuns la depresia amantului plictisit va primi lectii de supravietuire emotionala de la miticul evreu ratacitor, calomniat pe nedrept de memoria colectiva, o “fata batrana” si nefericita ajunge scriitoare de povesti siropoase, ale caror intrigi devin profetiile zilelor viitoare, o nobila din Florenta isi imprumuta un an din existenta pentru a primi dobanda la batranete, cand viseaza la inca o zi in care sa arate ca-n al doilea deceniu de viata, (varsta la care un alt localnic alege sa se izoleze intr-o carcera improvizata), un mistic vrea sa ajunga in Rai prin fapte malefice, Lucifer se declara un aparator al omului, un student doreste sa-i fie luata in serios hotararea de-a-si pune capat zilelor in timp ce alt personaj cauta o modalitate “spirituala” de-a renunta la viata, iar in alta parte a orasului o batrana singuratica provoaca tragedii prin sfaturile in amor oferite fecioarelor naive. Sunt doar o parte din personajele care vor purta mastile diferite ale unui singur om. Este omul care se teme de singuratate, de moarte, de propria-i memorie, cautand ispasirea in gasirea unui sens al existentei, dar intelepciunea spre care se indreapta este ascunsa de paravanul deznodamantului ciudat.

Toate arterele universului imaginat de Papini duc spre locuri ascunse profanilor. Lumea povestirilor stranii formeaza un labirint strabatut de filosofii inchipuiti ai unui prezent incert si de aventurierii altor timpuri. Desi personajele sale ar fi putut fi analizate sub lupa unui colectionar de patologii, de comportamente bizare, autorul italian nu se opreste la clasica incizie psihologica. El alege sa inlocuiasca descrierile imprumutate de la un psihanalist detasat cu trecerea spre o alta dimensiune, a misterului devenit mortarul ce lipeste doua laturi umane incompatibile, dar alaturate in acest volum: compasiunea si cinismul.

Exact in momentul in care vei avea impresia unei maini ce vine sa oblojeasca vechile rani ale personajelor, Papini isi pune masca unui bufon ajuns papusarul nemilos al marionetelor neputincioase. In ciuda unor amanunte dramatice apasatoare, scriitorul italian stie cum sa-l ia prizonier si pe cel mai sensibil cititor. In loc sa-l revolte atitudinea sarcastica a papusarului Giovanni Papini, va urmari spectacolul unor vieti stranii pana la capat. Din acest unghi ales pentru a vedea lumea oamenilor luati de apele dramelor personale, Papini seamana putin cu alt mare scriitor, Gogol. Mantaua si Insemnarile unui nebun sunt doua povestiri scrise de clasicul rus care, alaturi de miniaturile in proza create de Papini, lasa in urma aceeasi imagine a zbaterii unor personaje condamnate la incercari absurde si la mastile ridicolului, incat cititorii milosi vor dori sa le transforme in figurine, sa le tina in palma, apoi sa le aseze sub un clopot de sticla, unde finalurile neinduplecate sa nu-i mai atinga.

Poate o fi de vina admiratia lui Eliade pentru Papini, care mi-a scos in cale numele unui mare scriitor italian, dar asociez dificultatea de-a mai lasa din mana acest volum cu acea fascinatie din anii de liceu, cand am descoperit povestirile scrise de Mircea Eliade, desi Papini alege subiecte diferite. Ii leaga totusi abilitatea de-a ghici extraordinarul camuflat in banal, intr-un fundal urban profan.

Multi cititori amatori de proze scurte vor descoperi in cartea lui Giovanni Papini atmosfera terifianta specifica lui Poe si trecerea brusca de la cotidian la spectaculos pe care-au regasit-o si-n povestirile scrise de Borges. La finalul volumului, marturia traducatorului Mihai Banciu despre intalnirea literara cu Papini construieste o punte intre Poe, scriitorul italian si unul dintre artizanii realismului magic, Jorge Luis Borges.

Puteti comanda online cartea Povestiri stranii de pe site-ul Editurii Humanitas Fiction.

Autor: Giovanni Papini An aparitie: 2013 (tradusa in limba romana)
Titlu: Povestiri stranii Pret: 27 RON