Alice Sebold – Minunatele oase

Autor: Alice Sebold;
Titlu: Minunatele oase;
A aparut in: 2002 la ei, 2003 la noi;
Autor recenzie: Spadez;

***** Minunatele oase este romanul de debut al scriitoarei Alice Sebold, ce a devenit in scurt timp un best-seller si a fost introdus ca subiect de dezbatere in mai multe “book-clubs” de prestigiu. Ce ar trebui sa stiti neaparat este ca scriitoarea a fost violata in tinerete, asemeni personajului principal al romanului. Cartea incepe, destul de surprinzator si neasteptat, cu o crima. Chiar daca urmarile acestei actiuni sunt bine cunoscute (si anume politie si investigatii), acestea nu sunt singurele urmari ale odioasei crime. Susie Salmon, fetita ce este violata si apoi omorata, priveste din rai pe Pamant, la cei apropiati, la prieteni si la ucigasul sau, domnul Harvey. Ia astfel parte (pasiv) la desfasurarea evenimentelor.

Numele meu de familie era Salmon, ca al speciei de pesti. Cel de botez, Susie. Pe 6 decembrie 1973, cand am fost ucisa, aveam paisprezece ani.

***** Volumul in sine nu se vrea un subiect de disputa religioasa, tocmai de aceea ideea de rai este una foarte simplista si chiar si asa, indestulatoare. Astfel, raiul este cum vrem noi sa fie, nu este un loc predefinit pe care trebuie sa-l ocupam. Ne construim raiul dupa propriile dorinte si vise, neimplinite pe Pamant.

***** Planurile pe care se desfasoara romanul sunt multiple si interconectate (intr-o masura mai mica sau mai mare) si toate ajuta la inchegarea romanului, facandu-l o unitate. Lucrul asta mi-a placut, anume ca planurile se intrepatrund deoarece voiam un roman in adevaratul sens al cuvantului si nu niste “short-stories” care sa aiba doar legaturi vagi intre ele. Familia Salmon ( alcatuita din Jack si Abigail Salmon, parintii, sora mai mica a lui Susie, Lindsey, si mezinul familiei, Buckley ) este principalul plan pe care se axeaza povestea, in principal pentru ca de acest plan sunt legate investigatiile asupra mortii lui Susie.

***** Ce mi-a placut in mod special a fost ritmul nu tocmai rapid de desfasurare a actiunilor, avand astfel impresia, in anumite momente, ca personajelor le place sa leneveasca si sa amane cu cat mai mult mersul normal al lucrurilor. Asadar, cartea are un ritm lent, ce te lasa sa te integrezi cat de bine poti, sa iei si tu cumva parte la actiune.

***** Am spus ca sunt mai multe planuri insa planul familiei este cel major. Da, pentru ca desi mai exista si alte planuri, cand am terminat romanul am simtit ca nu au fost exploatate indeajuns, ca povestea de dragoste dintre Lindsey si Samuel putea fi tratata intr-un mod mai serios si nu doar sa ne fie aruncate cateva scene care se potriveau sceptic de bine, scene care faceau ca legaturile dintre cei doi sa se sudeze din ce in ce mai bine.

***** Si daca planul Lindsey si Samuel este mai mult legat de cel familial, planul Ray si Ruth (anume baiatul care o iubea pe Susie si prietena ei cea mai buna ) sunt mai strans legate de Susie si incearca sa dezluseasca anumite mistere legate de moartea ei si de locul in care se afla acum: daca ii poate auzi, daca ii poate vedea.

***** Ce nu mi-a placut a fost ca autoarea construieste o intreaga poveste in jurul domului Harvey ( si aici se puteau da mai multe detalii ) ca apoi, la sfarsitul romanului, sa-l rezolve rapid, intr-o maniera complet prosteasca. De ce? Pentru ca domnul Harvey stia sa disimuleze, stia cum sa comita crime fara sa fie prins, insa deznodamantul, in cazul sau, e tragic de prostesc.

***** Punand totul cap la cap, mi-a placut romanul, m-a prins povestea si cele 375 de pagini au curs destul de rapid. Un roman ce se citeste usor, despre viata, despre familie, despre legaturile interumane si despre ceea ce conteaza cu adevarat. O alta recenzie a Minunatelor Orase de Alice Sebold puteti gasi la Cinabru.

Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Subiecte: _Autor: Alice Sebold, _Comentator: Stefan Toma | Nici un comentariu »