Jon Krakauer – In aerul rarefiat

Jon Krakauer - In aerul rarefiatAutor: Jon Krakauer;
Titlu: In aerul rarefiat;

“Odata ajuns pe varful Everest, ar fi trebuit sa fiu coplesit de o exaltare intensa; in definitiv, in ciuda sanselor infime, tocmai obtinusem un lucru la care ravneam din copilarie. Dar varful era de fapt doar punctul de la jumatatea drumului. Multumirea de sine a fost inabusita de teama coplesitoare trezita de coborarea lunga si periculoasa care ma astepta.”

In aerul rarefiat” este unul dintre cele mai bune romane de aventuri pe care le-am citit vreodata. Poate si fiindca toate evenimentele relatate sunt reale. Bineinteles, intervine subiectivitatea naratorului, aspect care a dus si la controverse ulterioare in ceea ce priveste adevarul celor spuse si la modul in care intamplarile au fost interpretate diferit de fiecare dintre cei implicati.

In plus, nu trebuie uitat faptul ca mai sus de 7.000 – 8.000 de metri altitudine, creierul uman nu mai functioneaza tocmai corect, iar evenimentele din jur sunt vazute distorsionat. Autorul cartii recunoaste in nenumarate randuri faptul ca nu este tocmai sigur de anumite intamplari, insa totodata se va apara in momentul in care va fi acuzat ca a exagerat sau ca a relatat gresit anumite momente din cadrul urcarii pe Everest.

Citatul din deschiderea recenziei surprinde cel mai bine aventura escaladarii pe asa numitul “acoperis al lumii”. Urcarea pana pe varf este plina de riscuri, rau fizic si psihic, afectiuni cauzate de altitudinea inalta (oftalmie, hipoxie, edem pulmonar si edem cerebral), stres, teama, groaza, un sentiment acut de omniprezenta a mortii, insa lucrurile se complica tocmai dupa ce ajungi in varf si iti dai seama ce te asteapta la intoarcere. Chinul se reia de la capat, sau chiar se amplifica.

Pe de o parte contribuie epuizarea fizica si psihica, iar pe de alta parte dificultatea traseului. Insa tocmai gradul mare de risc si apropierea “fizica” a mortii, care parca escaladeaza umar la umar cu tine ii face pe cei mai multi dintre aventurieri sa lase tot in urma si sa urce ca niste inconstienti pe drumul spre “Acoperisul lumii”.

“Cu cat situatiile sunt mai improbabile si cu cat asteptarile sunt mai mari [in privinta alpinistilor], cu atat sangele curge mult mai placut cand se elibereaza de toata tensiunea. Posibilitatea pericolului ii serveste doar ca sa ii accentueze atentia si controlul. Si poate ca asta este ideea de baza a tuturor sporturilor periculoase: cresti in mod voit miza efortului si a concentrarii, ca sa zicem asa, ca sa iti golesti mintea de banalitati. Este un model la scara mica a vietii de zi cu zi, dar cu o diferenta: spre deosebire de rutina vietii, unde, de obicei, greselile pot fi reparate si poti ajunge la un fel de compromis, faptele tale, oricat de scurt ar fi intervalul de timp, au consecinte mortale.

Al. Alvarez,
Zeul nemilos: un studiu despre sinucidere”

Astfel, urcarea pe Everest devine mai mult un soi de vis al unor oameni nebuni, un drum spre o sinucidere destul de probabila sau cel putin spre moartea unora dintre oamenii din echipa cu care urci. Si totusi, obsesia de a ajunge pe Acoperisul lumii te face cumva insensibil la extinctie, astfel ca in urcusul lor, trecerea pe langa cadavre ale altor alpinisti mai putin norocosi va deveni o situatie la ordinea zilei.

Un alt aspect extrem de interesant prezentat in romanul de aventuri al lui Jon Krakauer se refera la comercializarea Everestului, vazuta de alpinistii cu experienta drept un soi de profanare a unui loc sfant. Iar numarul mare de decese de pe traseul spre cel mai inalt munte din lume, inregistrate de-a lungul timpului, pare sa confirme o astfel de superstitie.

Daca vrei sa lecturezi un roman viu, care te va tine intr-adevar cu sufletul la gura si pe care o sa-l citesti pagina dupa pagina cu infrigurare, pentru a afla rapid ce se intampla mai departe, iti recomand cu toata convingerea cartea “In aerul rarefiat”, de Jon Krakauer, pe care o poti comanda online de pe site-ul editurii Humanitas. Va fi o lectura care iti va ramane mult timp in minte.

Autor: Jon Krakauer An aparitie: 2013
Titlu: In aerul rarefiat Pret: 35 de lei
Nr. pagini: 304 Editura: Humanitas Fiction