« André Gide – Jurnal | Pagina principala | Ambroise Vollard – Ascultandu-i pe Cezanne, Degas, Renoir »
Rene Girard – Prabusirea Satanei
Articol postat de Danut Creanga
Autor: Rene Girard;
Titlu: Prabusirea Satanei;
Daca in precedentele sale carti Rene Girard ne obisnuia cu ipostazele mitologice si literare ale sacrului, aici autorul porneste de la textele biblice si evanghelice. In Prabusirea satanei, Biblia si Evangheliile sunt interpretate in cheie mimetica ceea ce deschide calea unei antropologii teologice, putin exploatata in opera francezului pana acum.
Puncul cheie al cartii (si cel mai controversat) este dat de incercarea lui Girard de a gasi un aspect pozitiv al imitatiei. Aceasta latura este vazuta de autor in traditia crestina a Imitatio dei. Prin acest concept crestini inteleg asemanarea activa a omului cu Dumnezeu. Nu este suficient ca omului i s-a dat chipul divin, ci omul va trebui sa traiasca dupa cum a propovaduit Iisus. Desigur in acest punct Girard a fost acuzat ca pune in centrul vietii religioase religia crestina si nu da dovezi suficiente pentru a o socate in fata altor religii. Insa argumentarea lui Girard este destul de convingatoare, iar din perspectiva teoriei mimetice religia crestina este intr-adevar un far ce lumineaza departe in negurile arhaicului.
Biblia opereaza o ruptura cu mitologiile arhaice deoarece expune cu claritate regulile metateoretice ale marilor povestiri explicand mai bine natura umana si oferind solutii pozitive. Mentalitatea arhaica este prinsa in violenta mimetica si “speriata” de omorul fondator. Ele sunt luate ca atare, crizele se succed ciclic fara reflexivitate. In schimb textele sfinte problematizeaza pentru prima data violenta colectiva si statutul victimei inocente.
Explicata in cateva cuvinte teoria mimetica arata in felul urmator. Umanitatea incepe cu o rivalitatea pentru obiectul dorinţei: doi indivizi doresc acelasi obiect. Acest obiect apoi se va multiplica: fiecare obiect dorit de unul va fi dorit si de celalalt. Astfel ca dorinta va ajunge sa fie aprinsa doar de dorinta celuilalt si obiectele vor fi uitate, totul transformandu-se intr-un conflict mimetic ce i-a forma unui antagonism general. Urmatoarea treapta este imitarea nu a vointei celuilalt pentru un obiect ci a antagonismului celuilalt care va cauta un inamic. Cei doi care doreau stapanirea aceluiasi obiect acum doresc distrugerea aceluiasi inamic. Aceasta tensiune culmineaza cu un paroxism al violentei care se va indrepta arbitrar spre o victima. Fata de aceasta persoana antipatia generala va creste treptat si va culmina cu eliminarea ei brutala. Crima va reduce apetitul pentru violenta al grupului care isi va regasi din nou calmul. Trupul victimei va sta apoi in fata grupului fiind simultan originea crizei si rezolvarea ei. Victima va deveni astfel sacra, cea care a readus pacea in sanul grupului. Asemanarile cu crestinismul sunt foarte usor de trasat: violenta colectiva, victima inocenta, sacralizarea victimei, etc.
Dupa cum se poate observa este o carte ce apartine antropologiei filosofice si de aceea trebuie citita ca atare, cu un aparat conceptual specific. Nu este o carte stiintifica, nu se dau dovezi deoarece nu se pot da dovezi in acest domeniu, insa se poate judeca justetea unor interpretari. Iar aici Girard este o autoritate, teoria mimetica pe care ne-o prezinta el a castigat mult teren in ultima vreme si a fos imbratisata de multi. Chiar si in stiinta, ea si-a gasit adepti printre cercetatorii din neurostiinte ce au confirmat aspecte ale teoriei mimetice.
Cartea se poate comanda online de pe situl editurii Nemira.
Autor: | Rene Girard | An aparitie: | 2006 |
Titlu: | Prabusirea Satanei | Pret: | 10 RON |
Nr. pagini: | 200 | Editura: | Nemira |
Subiecte: _Autor: Rene Girard, _Comentator: Danut Claudiu, Editura: Nemira | Nici un comentariu »