Camil Petrescu – Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi

Autor: Camil Petrescu;
Titlu: Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi;
Anul aparitiei: 2009;

Am citit Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi prin liceu, si nu ma asteptam sa fie o carte deosebita. Cu fiecare pagina data, am ramas insa surprins nu numai de calitatea scrierii, cat si de veridicitatea povestii si a personajelor. Pentru mine, aceasta ramane una dintre putinele carti romanesti care poate fi tradusa fara probleme in orice limba, o carte dupa care se pot face scenarii de filme, si in cele din urma, o carte de care ne putem mandri ca e scrisa de un roman.

Ultima noapte de dragoste e de fapt fiecare seara din tot volumul, pentru ca musiu Stefan Gheoghidiu, al carui nume e posibil sa-l mai fi auzit pana acum, e prototipul clasic al omului atat de gelos incat nu mai face diferente dintre realitate si fictiune. Ce-i drept, nu fara motiv, insa sentimentele pe care i le trezeste Ela sunt mult mai mult decat simpla dragoste, egoism sau dorinta de a poseda un lucru sau o persoana doar pentru sine.

Ce da savoare cartii e modul in care personajul principal sufera in tacere si isi face scenarii in minte, pornind de la diverse fleacuri si uneori de la „nevinovatele flirturi” ale nevestei.

Cartea de fata face parte din genul celor care se citesc pe nerasuflate, pe care le termini inainte sa-ti dai seama ca ai stat ca o statuie in fata ei, fara sa mananci, fara sa bei, fara sa-ti verifici atat de importantul e-mail. Cel putin pentru mine, asa a fost in vremea adolescentei. Camil scrie superb.

Daca dragostea in diverse ipostaze e o parte a romanului, atunci razboiul este o alta, la fel de importanta. Bombele care cad la cativa metri de tine, spulberand corpurile celor care ti-au fost prieteni, te schimba mai mult decat iti poti vreodata imagina. Siguranta relativa a posibilitatii incheierii vietii si realizarea lipsei de logica a mortii in lupta se asigura ca gelozia nu supravietuieste nealterata.

Recomand cartea asta in orice conditii, oricui. Mai multe nu are rost sa spun. E profunda, e bine scrisa, se leaga de cele mai adanci emotii omenesti (instinctul de supravietuire si dragostea), si editia noua din Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi apare maine in colectia Biblioteca pentru toti de la Jurnalul.

Daca participati la concursul TownPortal Carti, puteti castiga un exemplar gratuit din cartea lui Camil Petrescu.

Rating: 8.2/10 (5 votes cast)
Camil Petrescu - Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi, 8.2 out of 10 based on 5 ratings