Panos Karnezis – Infamii marunte

Autor: Panos Karnezis;
Titlu: Infamii marunte;

Cand Panos Karnezis, inainte de-a se apuca de  scris, alegea studiile de inginerie de la Oxford, britanicii nu s-au ales doar cu studentul eminent plecat din Elada, ci intreaga lume a satului mediteraneean a navalit in spatiul anglo-saxon. O lume aparte, uitata, plina de oameni caposi in fata schimbarilor. Infamii marunte anunta debutul unui tanar scriitor care pare sa fi adus, in satul grecesc, realismul magic din scrierile lui Marquez, abilitatea lui Hemingway de a surprinde amploarea situatiilor dramatice intr-o miniatura si turnura neasteptata, intalnita la perspectiva borgesiana asupra viciilor universale.

Infamii marunte este o colectie de povestiri legate de viata unei asezari umane dezlanate, unde patologia, bolile vanitatii, neputinta si rautatea oamenilor marunti sunt fecunde chiar si intr-un loc sterp din punct de vedere uman. Satul descris de Panos Karnezis pare destinatia finala a celor obisnuiti sa faca haz de necaz, apeland adesea la unorul negru si la infatuarea penibila. Fiecare personaj este o caricatura, simbolizand cate un viciu sufletesc: ranchiuna fanatica, ipocrizia, trufia, lasitatea, invidia sau ignoranta.

Infamiile fiecaruia se comit in tacere, dar nu este vorba despre mutenia provocata de rusine, ci de complicitatea intregilor sateni. Acestia convertesc la infamie si bunele intentii ale unui preot batran, hotarat sa le vina de hac pacatosilor, afurisindu-i de cate ori se iveste ocazia. In toata aceasta degringolada morala, singura care pare inocenta este Safira, prostituata satului. Preacurvia devine un pacat benign fata de rautatea unui satean care isi pedepseste fiicele, acuzandu-le ca i-au rapit viata mamei lor cand s-au nascut, fata de lacomia preotului care infuleca o halca de carne destinata saracilor sau fata de crimele mosierului sadic.

Desi baltesc intr-o infamie comuna, nesfarsita, localnicii nu cunosc remuscarea, ci doar acea resemnare intalnita la cei care s-au impacat cu partea rea a sinelui, nestiind ca mai exista si alte orizonturi in afara maruntului univers in care traiesc. Singurul care pare sa refuze resemnarea este parintele Yerasimos. El vesteste apocalipsa pe ulitele prafuite ale satului pentru a-i speria pe marii pacatosi. Dar parintele nu are intotdeauna chef de apocalipse, avand si treburi mai serioase. Din cand in cand, mai santajeaza un localnic pentru a-l convinge sa mimeze paralizia ca, apoi, sa mearga “din nou”, participand la regizarea unei “minuni”. Cand vinul se “evapora”, cuviosul preot uita de sangele sfant si-i impartaseste pe enoriasi dandu-le sa bea coniac, iar cand indeplinirea datoriei o cere, le mai sterpeleste si lucruri marunte din gospodarii.

Atmosfera din satul fara capatai ar fi fost mult mai apasatoare daca Panos Karnezis nu ar fi apelat la umor si la elementele realismului magic. Desi personajele sunt atent conturate, iar problemele acestora capata o culoare locala abine definita, numele satului este un mister. Se afla in apropierea tarmului mediteraneean, atat ni se dezvaluie. Misterul legat de nume si lipsa altor date precise arunca micuta asezare in atemporalitate. Orele infamiilor nu mai sunt numarate, iar detaliile magice privind bizareriile din viata unor localnici si prezentul continuu, in care memoria este toropita de arsita, creeaza imagini halucinante. Peste acestea se asterne imaginea pestrita a unor artisti dintr-un circ ambulant, singurii care mai au curajul sa evadeze din satul “maruntelor” infamii.

Puteti comanda online cartea Infamii marunte de pe site-ul editurii Leda.

Autor: Panos Karnezis An aparitie: 2011 (tradusa in limba romana)
Titlu: Infamii marunte Pret: 39.90 RON