Promotii

EscapeReality

Ultimele recenzii, stiri sau concursuri

Categorii Google

Comentarii recente

Recenzii ordonate dupa edituri si autori:

Editura Adevarul Editura All Editura Amaltea Editura Amsta Editura Aquila Editura Art Colectia Biblioteca Pentru Toti Editura Brandbuilders Editura Cartea Romaneasca Editura Cartier Editura Corint Editura Curtea Veche Editura Erc Press Editura Herald Editura Humanitas Editura Ibu Editura Leda Editura Litera Editura Millennium Press Editura Minerva Editura Mix Editura Nemira Editura Polirom Editura Rao Editura Semne Editura Trei Editura Tritonic Editura Univers Editura Vellant Editura Vremea

Arhive


« | Pagina principala | »

EscapeReality

Natsuo Kirino – Grotesc

Articol postat de

Autor: Natsuo Kirino;
Titlu: Grotesc;

Inca din perioada liceului, Yuriko si Kazuo promiteau o ascensiune sociala previzibila. Yuriko ar fi devenit o emblema in industria bazata pe imaginea perfectiunii fizice, iar pe ambitioasa Kazue o astepta o cariera intr-o mare corporatie, unde ar fi fost nevoie de perseverenta si combativitatea ei. In schimb, nici stralucirea si nici succesul n-au fost aspectele care le-au facut cunoscute in presa nipona, ci moartea lor brutala. Intreaga existenta le-a fost redusa la un statut mizer – cel de prostituata ucisa de clientul ei. Atat Yuriko, fosta curtezana de lux, cat si Kazue au ales o viata dubla, din care amorul tarifat nu lipsea, trecut pe lista senzatiilor tari ce animau o viata fada, lipsita de confortul emotional. Motivele din spatele acestei vieti duble vor fi elucidate de sora mai putin aratoasa a lui Yuriko, eleva la acelasi liceu cu victimele crimei. Paienjenisul psihologic tesut intre personajele romanului descriu o Japonie dura, mai putin cunoscuta in literatura veche, dominata de siluete mladioase si portretele sfioase ale femeilor in chimonouri. Nu este Japonia lui Kawabata, ci se apropie, mai degraba, de tara lui Ryu Murakami. Natsuo Kirino a castigat numeroase premii, fiind apreciata mai ales datorita observatiilor psihologice minutioase, incisive, de cele mai multe ori. Grotesc este o emblema a noului val de scriitori niponi, hotarati sa duca mai departe interesul clasicilor pentru misterele si umbrele interioritatii umane.

Ce le poate determina pe o femeie ce-ar fi ajuns la un statut de star, usor de castigat datorita frumusetii ei, si pe o tanara angajata la una dintre cele mai mari companii din Tokyo sa-si vanda trupul ieftin, la colt de strada? Saracia? Nu, dar mizeria sociala, respingerea, lipsa unei confirmari sanatoase a   feminitatii si mediul familial, apoi cel scolar, pline de legaturi toxice si de o concurenta inumana pentru suprematie le-a determinat sa inlocuiasca absenta respectului si a tandretii prin implicarea in activitati riscante, prostitutia fiind una dintre acestea. Motivele din spatele deciziei de-a se prostitua, care i-a uimit pe apropiatii celor doua femei dupa moartea lor, sunt descifrate in jurnalele tinute de amandoua si ajunse la sora frumoasei Yuriko.

Peste amanuntele intime, descrise printr-o luciditate inspaimantatoare, se intind o mare singuratate, stinsa prin obsesia unei perfectiuni fizice greu de atins.  Frumusetea lui Yuriko, o metisa avand origini semite, japoneze si europene, este punctul care va coagula toate deciziile celorlalte personaje. Sora ei mai mare, devenita si naratorul romanului, este prima care isi va modifica viata, simtindu-se coplesita de atentia primita de Yuriko, mereu privita asemenea unei zeite a frumusetii, mai ales datorita originii in care s-au amestecat Orientul si Occidentul, ce i-a conferit un aer misterios, ambiguu, pregatit sa intrige prezentele masculine. Yuriko devenise mascota familiei datorita farmecului de care a fost constienta inca din copilarie. Sora ei mai mare, considerata stearsa, a incercat sa se impuna prin activitatile intelectuale, ironizandu-o pe Yuriko din cauza performantelor scazute in acest domeniu. Yuriko abia intra la un liceu bun, ajutata mai mult de interventiile unor prieteni de familie, in schimb, sora mai mare va fi admisa la unul dintre cele mai bune licee datorita capacitatilor intelectuale.

Inca din copilarie, Yuriko si sora ei mai mare se urau reciproc, ura amplificata si de atentia pe care parintii i-o acordau fiicei mai frumoase. Yuriko invata de timpuriu ca singurul ei aliat in fata invidiei si insingurarii sunt forta seductiei si favorurile sexuale. Devine constienta de faptul ca-n spatele amabilitatii masculine zace dorinta celor din tabara sexului opus de-a o poseda, de parca ar fi fost un talisman al virilitatii amantilor ei, o confirmare a potentialului de seducatori. Cand familia se destrama, Yuriko va juca rolul obiectului sexual pentru a supravietui emotional, in timp ce sora ei mai mare alege cartea independentei prin abilitatile mentale. Prapastia dintre cele doua se adanceste in adolescenta. Eleve ale unui liceu prestigios, plin de copii ai unor familii instarite, vor pasi intr-o lume segregata in functie de conturile parintilor. Ierarhia neoficiala era decisa de statutul parintilor, de functia detinuta intr-o mare companie sau in sistemul birocratic de stat. Conform traditiei crude, fetele mai bogate le ironizau si le respingeau pe cela mai sarace, amintind si de vechea distanta dintre clasele sociale, mostenita din perioada Japoniei medievale, pana sa intervina masurile din timpul Restauratiei Meiji. Desi traiau intr-o societate modernizata, elevele acelui liceu elitist resimteau efectele inconstientului colectiv, mai greu de modificat.

Desi nu este la fel de bogata precum colegele din varful piramidei, Yuriko este acceptata datorita frumusetii, dar invidiata, in acelasi timp. Nu numai colegele o primesc repede in cercurile lor, ci si baietii populari ai liceului. Unul dintre acestia ii propune sa-si castige primii bani din prostitutie, iar Yuriko il accepta in rolul de proxenet, ajungand sa domine bugetele celor de bani gata datorita farmecelor si lipsei de scrupule. Isi accepta senina statutul de obiect sexual, cel putin asa vrea sa lase impresia in jurnalul ei. Considera sexualitatea si cochetaria singurele meniri. Cand viata dubla ii este deconspirata, urmeaza exmatricularea, joburile din industria modei si agentiile care ofera escorte de lux. Inaintarea in varsta o transforma intr-o “femeie de strada”.

Ascensiunea lui Yuriko in piramida colegelor populare din liceu va fi privita si prin ochii lui Kazue, tipologia elevei silitoare si dornice sa fie prima in ierarhia scolara, dar care se crede urata. Yuriko avea frumusetea la care va ravni mereu Kazue, viitoarea ei colega de la coltul strazii. Obsesia lui Kazue pentru Yuriko se intrerupe dupa ce zeita liceului este data afara din cauza unui comportament indecent. Se vor mai intalni dupa douazeci de ani, cand apropierea de varsta de patruzeci de ani le obliga sa iasa din circuitul escortelor pentru a se vinde pe strada.

Yuriko s-a prostituat deoarece a crezut mereu ca poate supravietui rautatilor si insingurarii prin seducerea celor din jur. Kazue a vrut sa duca o viata dubla pentru a scapa de apasarile nefericirii. Ducea o viata lipsita de iubire, conta pentru sora si mama ei atata timp cat era angajata unei firme renumite, iar mediul de lucru amintea mai mult de legile Orientului, care impiedicau ascensiunea femeilor. Simtindu-se umilita, subapreciata si dominata, va incerca sa detina controlul asupra corpului ei, singurul ce se putea impotrivi moralei rigide, impuse de mama si de sefi, prin implicarea intr-o activitate considerata rusinoasa. Pe strada, Kazue ii sfida pe toti, devenind o imorala, avand o viata condimentata, plina de secrete, prin care ii pacalea pe toti. Se credea regina senzatiilor tari, avand o viata inundata de adrenalina, la care barfitoarele de la birou, acele cutre vesnic frustrate, nici nu visau.

Citind jurnalele celor doua, sora mai mare abandoneaza rolul de spectator lucid si critic, ferit de greseli. Fiecare pagina devine o calatorie in propria copilarie si adolescenta, oferindu-i posibilitatea de-si reevalua deciziile si trairile in raport cu viata lui Yuriko, sora mai mica. Urmarindu-i reactiile declansate de marturisirile lui Yuriko, te intrebi daca sora mai mare citeste jurnalul din compasiune, pentru a se redescoperi si pentru a-si recupera familia pierduta, sau pentru a lua o parte din farmecul rivalei, la care a ravnit mereu. Yuriko era detestata, respinsa, dar, in acelasi timp exercita o putere nabanuita asupra surorii ce-a intimidat-o mereu prin capacitatile intelectuale. Este oare jurnalul surorii mai frumoase o cale spre intelegerea secretelor ei sau un suvenir dedicat celor obsedati de farmecul ei?

Jurnalele incheaga o legatura dincolo de timp si moarte. Viata fiecarui personaj feminin interfereaza cu imaginea unei Japonii brutale, in care va nimeri si Zhang, presupusul criminal, ale carui destainuiri facute in timpul procesului devin o radiografie a diferentelor culturale si economice din inima continentului asiatic. Unde se termina influenta sociala si unde incepe responsabilitatea fiecaruia? Intrebarea il va macina pe cititor de-a lungul celor 600 de pagini, ce vor fi parcurse intr-un ritm febril datorita unor detalii surprinzatoare.

Natsuo Kirino stie cum sa imbine analiza psihologica migalos tesuta,  interesul pentru marile probeleme ale societatii, misterul, suspansul si personajele greu de inteles pentru a scrie un roman captivant, atractiv chiar si pentru cei care fug de cartile voluminoase.

Puteti comanda online romanul Grotesc de pe site-ul editurii Rao.

 

Autor: Natsuo Kirino An aparitie: 2012 (actuala editie tradusa)
Titlu: Grotesc Pret: 19.46
Nr. pagini: 640 Editura: Rao
VN:F [1.9.22_1171]
Nota acordata acestei carti:
Rating: 10.0/10 (5 votes cast)
Natsuo Kirino - Grotesc, 10.0 out of 10 based on 5 ratings
fb_share

renne

Subiecte: _Autor: Natsuo Kirino, _Comentator: Adriana Gionea, Editura: Rao | 1 Comentariu »

Un raspuns la “Natsuo Kirino – Grotesc”

  1. Natsuo Kirino - Cronica zeitei | TownPortal - Carti Says:
    25, 11, 2013 la 12:50 pm

    […] nipone mi-a revelat o artizana versata in arta romanului psihologic dupa ce mi-a picat in mana Grotesc, un bun exemplu de naratiune in care observarea societatii si explorarea naturii umane sunt […]

Comentarii

Va rugam sa comentati la subiect si sa nu ii jigniti pe ceilalti interlocutori. In caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Va multumim.