« George Mihail Zamfirescu – Maidanul cu dragoste | Pagina principala | Nina Bouraoui – Inainte de Barbati »
Mo Yan – Sorgul rosu
Articol postat de Adriana Gionea
Autor: Mo Yan;
Titlu: Sorgul rosu;
“Nu vorbi!”, asa se traduce “Mo Yan”, pseudonimul scriitorului chinez Guan Moye. Sorgul Rosu, cea mai cunoscuta opera a lui Mo Yan, devine un tipat asurzitor al oamenilor mutilati de cruzimea semenilor abrutizati.
Actiunea romanului se petrece in regiunea Gaomi, in timpul invaziei japoneze. Situata in nord-estul Chinei, regiunea este considerata patria sorgului rosu. Localnicii asociau sorgul rosu cu placerile si viciul, dar si cu supravietuirea. Sorgul era folosit la fabricarea celebrului rachiu aromat si tot sorgul inalt era cea mai buna ascunzatoare a satenilor in lupta cu soldatii japonezi.
Fara indoiala ca tinutul Gaomi din nord-est este locul cel mai frumos si locul cel mai urat de pe pamant, cel mai altfel si cel mai lumesc, cel mai neprihanit si cel mai intinat, cel in care barbatii sunt cei mai viteji si cei mai nemernici, cel in care se bea cel mai bine si se poate iubi cel mai bine (…) Toamna tarziu, in luna a opta, rosul fara de margini si fara de hotare al sorgului se prefacea intr-o intinsa mare sangerie- sorg de stralucitoare desime, sorg de placuta melancolie, sorg de involburata iubire.
In paralel cu drama satenilor se desfasoara si povestea transgenerationala a familiei ce detinea secretul rachiului de sorg. Alcatuita din femei aprige si banditi necrutatori, aceasta familie va marca lupta impotriva invadatorilor japonezi. Cea mai importanta figura din ‘familia sorgului rosu’ este Yu Zhan’ao, instigatorul rezistentei impotriva armatei japoneze.
Povestea lui Yu Zhan’ao este relatata de nepotul acestuia, reintors in tinutul Gaomi pentru a cerceta istoria familiei sale. Imaginea lui Yu este incarcata de eroism, dar si de atrocitati. In adolescenta il omoara pe amantul mamei sale. Cativa ani mai tarziu o cunoaste pe Dai Fenglian, chiar in ziua nuntii ei cu mostenitorul rachiului. Conducand alaiul nuptial, Yu afla ca Dai Fenglian, in varsta de 16 ani, a fost obligata de tatal ei sa accepte o casatorie cu un lepros, in schimbul unui statut social privilegiat si al banilor promisi parintilor ei. Yu se indragosteste de ea si decide sa-i omoare sotul si socrul.
Dai Fenglian mosteneste afacerea cu rachiu, iar Yu devine unul dintre angajatii ei loiali. Din relatia lor se naste Douguan, cel care va lupta alaturi de tatal sau, devenind martorul decaderii familiei, dar si al bunastarii stropite cu rachiu si incropite din crime si vicii.
Aceasta casa, cu cele cateva zeci de camere ale ei care, dupa ce i-a adapostit pe cei doi Shan pana s-au imbogatit, l-a adapostit pe bunicul meu, care a dat foc si a facut moarte de om, si a mai adapostit si nenumarate fapte de iubire si de ura ale bunicii (…). Eu am urat profund acest adapost, pentru ca in acelasi timp in care a adapostit binele si a anesteziat trairile sincere, a adapostit si uratenia si raul.
Personajele romanului devin un aliaj de contradictii, de fapte eroice si de crime, de frumusete si de resentimente, de compasiune si de instincte navalnice. Maretia si curajul ascund puroiul faptelor scabroase si cadavrele pornirilor morbide. Invazia japoneza se suprapune peste o societate aflata in deriva, in care ultimele zvacniri autoritare ale functionarilor corupti nu mai pot stavili jafurile si noua suprematie a banditilor condusi de Yu.
Atunci cand si-a conturat personajele, Mo Yan le-a amputat idealurile morale si le-a lasat sa se descompuna in mlastina propriilor instincte. Inainte de invazia diavolilor (porecla data soldatilor japonezi), familia lui Yu se transforma intr-un infern, in care faptele curajoase sunt umbrite de crime si frumusetea arhetipala a lui Dai este roasa de ura.
Mo Yan demonstreaza ca este un artizan al detaliilor cutremuratoare. Scenele dezolante sunt dilatate prin aglomerarea detaliilor incarcate de simboluri si descompuse in senzatii terifiante. Mirosurile grele amesteca aroma rachiului cu izul intepator al cadavrelor risipite in lanul de sorg. Astfel, densitatea pasajelor descriptive reuseste sa-l aduca pe cititor in mijlocul unui episod tumultuos din istoria Chinei. Dinamismul vizual si sunetele stridente ale terorii ii ofera iluzia unei proiectii cinematografice.
Puteti comanda online cartea Sorgul rosu de pe siteul editurii Humanitas.
| Autor: | Mo Yan | An aparitie: | 2008 |
| Titlu: | Sorgul rosu | Pret: | 42 RON |
| Nr. pagini: | 473 | Editura: | Humanitas |
Subiecte: _Autor: Mo Yan, _Comentator: Adriana Gionea, Editura: Humanitas | 2 Comentarii »








































![Validate my RSS feed [Valid RSS]](/pictures/valid-rss.png)
26, 11, 2012 la 5:54 pm
[…] talentat, dar mai putin cunoscut de cititorii unei tari, la un moment dat. Cei care au citit Sorgul rosu, vor dori sa lectureze si nuvela autobiografica intitulata Schimbarea. Vor gasi o China aparte, […]
11, 02, 2013 la 2:00 pm
[…] in viitoarele saptamani. Am citit deci cu interes cele scrise despre carte de Adriana Gionea de la TownPortal: ‘Mo Yan demonstreaza ca este un artizan al detaliilor cutremuratoare. Scenele dezolante sunt […]