Promotii

EscapeReality

Ultimele recenzii, stiri sau concursuri

Categorii Google

Comentarii recente

Recenzii ordonate dupa edituri si autori:

Editura Adevarul Editura All Editura Amaltea Editura Amsta Editura Aquila Editura Art Colectia Biblioteca Pentru Toti Editura Brandbuilders Editura Cartea Romaneasca Editura Cartier Editura Corint Editura Curtea Veche Editura Erc Press Editura Herald Editura Humanitas Editura Ibu Editura Leda Editura Litera Editura Millennium Press Editura Minerva Editura Mix Editura Nemira Editura Polirom Editura Rao Editura Semne Editura Trei Editura Tritonic Editura Univers Editura Vellant Editura Vremea

Arhive


« | Pagina principala | »

EscapeReality

Hikaru Okuizumi – Strigatul pietrelor

Articol postat de

Hikaru Okuizumi - Strigatul pietrelorAutor: Hikaru Okuizumi;
Titlu: Strigatul pietrelor;
Anul aparitiei: 2009;
Autorul recenziei: Adriana Gionea;

“Pietrele sunt istoria concentrata a Universului”. Aceste cuvinte il vor insoti obsesiv pe Manase, personajul central al romanului scris de castigatorul premiului Akutagawa, Hikaru Okuizumi. Strigatul pietrelor prezinta pasiunea lui Manase pentru geologie, descoperita in timpul razboiului. Un caporal ii povestea neincetat despre modul in care fiecare piatra dezvaluie evolutia naturii. Cuvintele caporalului puteau sa alunge teama epuizanta provocata de razboi.

Ascuns intr-o pestera din mijlocul junglei, Manase isi gasise refugiul in vocea paterna care ii destainuia tainele formarii Universului, in timp ce in jurul lui se descompuneau cadavrele deformate ale camarazilor.

Ceea ce incerc sa-ti spun e ca pietricica aceea neinsemnata, care iti intra in pantof in timpul unei plimbari, este o sectiune transversala a unei opere incepute acum cinci miliarde de ani (…). Pietricica aceea neinsemnata este o poveste concentrata a Universului, ce poarta ciclul etern al materiei incatusat in forma sa efemera.

Mai tarziu, preocuparea lui Manase pentru pietre simbolizeaza nesfarsita incercare de a-i da un sens existentei irosite in solitudine. Intelegand geneza si evolutia pietrelor, Manase inlatura bariera traumatizanta dintre viata si moarte. Descopera, astfe,l un refugiu imaginar in care timpul se transforma intr-un flux continuu, reversibil prin ciclica transformare a naturii.

Sistul verde, de exemplu, e alcatuit din oasele pietrificate ale organismelor din vechime. Intr-o buna zi, si oasele noastre vor arata la fel. Asa revin la viata cei morti.

Scenele terifiante la care Manase asistase in timpul razboiului sunt inlocuite de moartea tragica a celor doi fii.

Fiul cel mare, Hiroaki, este atras, ca si tatal sau, de geologie. Il insoteste in expeditii, visand la exemplare unice, menite sa atraga atentia oamenilor de stiinta. Manase isi doreste ca Hiroaki sa beneficieze de o cariera stiintifica, nu sa ramana un simplu amator, dar aspiratiile ii sunt retezate brutal.

Hiroaki este omorat de un necunoscut in timp ce se aventurase intr-o grota, sperand ca va descoperi pietrele vechi adapostite acolo. Moartea acestuia devine momentul in care familia lui Manse incepe sa se destrame.

In urma traumei, sotia sa devine alcoolica. Incapabil sa aiba grija de Takaaki, fiul cel mic, singuraticul Manase i-l incredinteaza surorii sale. Plata studiilor nu reuseste sa compenseze absenta sa, iar Takaaki se simte abandonat. Frustrarea si ura fata de imaginea paterna il vor conduce spre acte violente. Devenit liderul unor studenti rebeli, Takaaki isi doreste sa rastoarne ordinea sociala, respingand orice forma de autoritate, ca urmare a resentimentelor fata de absenta tatalui sau.

Invadat de amintirea camarazilor mutilati in timpul razboiului si mistuit de sentimentul de culpabilitate in confruntarea cu drama familiei sale, Manase constientizeaza ca fiecare moment dedicat pasiunii sale obsesive a coincis cu abandonarea copiilor.

Ultima clipa din viata lui Hiroaki este legata de cautarea unor pietre, fiind singurul mod de a-i atrage atentia tatalui absent, iar ultimul dialog dintre Manase si Takaaki are loc in atelierul improvizat intr-un hambar, unde se afla colectia de pietre. Copiii invata ca pietrele ii vor conduce catre sensibilitatea tatalui.

In final, pietrele sunt singurele ramasite ale unei vieti irosite de Manase.

Cautarea devine un ritual purificator, o amuleta ce apara universul interior de constientizarea neputintei umane confruntate cu neimplinirea. La fel ca si natura ce se regenereaza in compozitia pietrelor, dramele din viata personajului principal sunt sedimentate sub forma altor sensuri, mai usor de indurat.

Romanul lui Hikaru Okuizumi este inca o dovada ca artistii japonezi ofera interpretari originale oricarui element din natura. Descrierea pietrelor devine reflectia estetica a tensiunii afective cizelate printr-o expresivitate subtila. Nefericirea, singuratatea si disperarea devin trairi masurate in cautarea unor pietre vechi, nu in agitatia gesturilor exterioare firesti. Manase vrea sa isi recupereze trecutul, dar nu reuseste decat sa elucideze istoria geologica a naturii.

Corespondenta intima dintre starile afective ale personajelor si natura aminteste de opera lui Yasunari Kawabata, iar imaginea rebela si sumbra a lui Takaaki evoca personajele din romanele lui Yukio Mishima. Puteti comanda online Strigatul pietrelor de pe shopul Cotidianul.

VN:F [1.9.22_1171]
Nota acordata acestei carti:
Rating: 8.7/10 (9 votes cast)
Hikaru Okuizumi - Strigatul pietrelor, 8.7 out of 10 based on 9 ratings
fb_share

renne

Subiecte: _Autor: Hikaru Okuizumi, _Comentator: Adriana Gionea, Colectia: Cotidianul, Editura: Univers | 1 Comentariu »

Un raspuns la “Hikaru Okuizumi – Strigatul pietrelor”

  1. Hikaru Okuizumi - Strigatul pietrelor Says:
    23, 05, 2010 la 1:23 pm

    Mie sincer să fiu mi-a placut cartea şi în general sunt încântat de apariţiile literare de la Cotidianul şi de autorii aleşi de ei.

    Pentru cei ce caută acest volum, îl găsiţi de ex. la librăria Carti-Online, şi anume:

    http://www.carti-online.com/strigatul-pietrelor-p-521.html

    Lectură placută!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Comentarii

Va rugam sa comentati la subiect si sa nu ii jigniti pe ceilalti interlocutori. In caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Va multumim.