« Richard Bach – Fugind de confortul sigurantei | Pagina principala | Pio Baroja – El arbol de la ciencia »
Chimamanda Ngozi Adichie – Purple Hibiscus
Articol postat de Adriana Gionea
Autor: Chimamanda Ngozi Adichie;
Titlu: Purple Hibiscus;
Jurnalul unei adolescente maturizate prea devreme. Epopeea moderna a unei tari africane aflate in pragul unui nou razboi civil. Saga unei familii destramate. Iata numeroasele carari pe care se poate aventura cititorul pentru a putea deslusi itele unui roman complex. Aparitia romanului Purple Hibiscus anunta debutul unei mari scriitoare. Dupa Chinua Achebe, Chimamanda Ngozi Adichie este noua voce prin care Nigeria isi striga dramele pentru cine are ochi sa citeasca printre randuri.
Naratiunea este construita din perspectiva unui singur personaj, Kambili, o adolescenta in varsta de 15 ani, ingrozita de toanele dictatoriale ale unui fanatic religios agresiv, care ii este si tata. Tatal lui Kambili, Eugene, este modelul tipic al unui cap de familie obsedat de aparente. Pozeaza in enoriasul smerit, sponsorizeaza biserica, sustine rezistenta impotriva unei dictaturi militare si isi indruma copiii spre cele mai bune scoli. Cand usile spatiului familial se inchid si ochii localnicilor nu-i mai dau motive sa joace rolul bogatasului altruist din cale-afara, Eugene isi loveste sotia si isi umileste fiica deoarece a indraznit sa fie a doua eleva din clasa ei.
Obsesia tatalui pentru suprematie si control otraveste lumea lui Kambili. Libertatea ei este diferita de libertatea ceruta de masele rasculate din Africa. Libertatea ceruta de ea o va apropia mai mult de matusa Ifeoma (sora tatalui), a carei prezenta este simbolizata, in casa parinteasca, de hibiscusii purpurii, o raritate admirata contemplativ de Kambili. Pana sa se apropie afectiv de matusa ei, Kambili avea trasaturile oricarei adolescente aflate sub influenta unui tata autoritar. Era tacuta, zambea rar, nu se apropia de cei din jur si isi suprima orice gest sau replica spontana. Reaparitia matusii in spatiul familial o va ajuta sa redescopere cultura africana si feminitatea neingradita.
Ifeoma este prezentata de autoare ca fiind opusul fratelui sau, Eugene. Desi amandoi au parasit satul natal pentru a fi educati de misionari, Ifeoma nu dispretuieste cultura africana, cum facea fratele ei. Eugene isi uraste tatal deoarece inca mai credea in zeii locali, refuzand convertirea la Catolicism si isi critica sora pentru ca impartaseste valorile femeilor emancipate,refuzand sa caute sprijinul unui barbat dupa ce a ramas vaduva. Ifeoma se machiaza si poarta pantaloni, comportamente ‘pacatoase’ in viziunea habotnicului Eugene. Atitudinea matusii Ifeoma si refuzul lui Jaja, fratele lui Kambili, de a participa la slujba saptamanala, protestand impotriva tatalui sau, provoaca o avalansa de fapte sfidatoare, care zdruncina autoritatea lui Eugene.
Jaja’s defiance seemed to me now like Aunty Ifeoma’s experimental purple hibiscus: rare, fragrant with undertones of freedom, a different kind of freedom from the one the crowds waving green leaves chanted at Government Square after the coup. A freedom to be, to do.
Urmarind relatia dintre cei doi frati, cititorul va descoperi extremele care scindeaza societatea africana, inclusiv lumea nigerienilor. Misionarii crestini nu au imprastiat doar o credinta, ci au adancit conflictul cultural intre urmasii colonistilor europeni si bastinasi. Culoarea pielii devine o granita culturala greu de trecut, inca, unde limba vorbita, superstitiile si valorile ancestrale devin codurile identitare ale unor comunitati diferite. Parintele Benedict, sustinut de Eugene, tine predici in latina, dispretuind limba nigerienilor, iar tatal lui Kambili vorbeste numai in engleza si refuza sa isi ajute tatal doborat de o boala grava din cauza refuzului sau de a se converti.
Cand libertatea colectiva se termina pentru nigerieni, paradoxal, incepe libertatea individuala pentru Kambili. Noua oranduire militara il persecuta pe tiranul devenit capul familiei si o trimite, impreuna cu fratele ei, Jaja, in ‘exil’, la casa matusii dintr-un campus universitar. Inca de la intrarea in campusul unde locuieste matusa ei, Kambili vede scris un ideal profetic pentru viitorul ei: To restore the dignity of man.
Ajunsa in casa matusii Ifeoma, Kambili trebuie sa se adapteze la normalitate. Trebuie sa invete ca poate rade fara sa-i ceara voie unui fanatic religios, pentru care doar sobrietatea era permisa, ca se poate uita la televizor, ca poate manca si fara sa recite un lung sir de rugaciuni timp de douazeci de minute si ca nu e un pacat sa isi cunoasca bunicul, desi acesta are o alta credinta.
Intamplarile traite in casa matusii transforma viata lui Kambili intr-un domino emotional care va schimba vietile tuturor. Revolta in surdina a unei adolescente traumatizate de pedepsele sadice ale tatalui se impleteste cu trezirea feminitatii si a tandretii strecurate pe sub tabuurile de care trebuie sa tina cont Amadi, un preot nonconformist ce ii arata lui Kambili drumul spre demnitate. Reintoarsa in casa parinteasca, Kambili asista la agonia ultimului tiran din viata ei.
Citind romanul sciitoarei nigeriene, ai impresia ca este alcatuit din contraste si tipologii umane opuse, care se ciocnesc si ar face orice pentru a ocoli echilibrul si toleranta, asemea societatii schizofrene lasate in urma de colonistii mercantili aciuati in Africa. Purple Hibiscus este o lectie de istorie pierduta in nuantele individuale ce irump din lumea interioara a protagonistilor. Scriitoarea Chimamanda Ngozi Adichie se dovedeste a fi o maestra a detaliilor psihologice si a simbolurilor saturate de intelesuri nerostite.
Puteti comanda online cartea Purple Hibiscus de pe site-ul librariei Nautilus.
Autor: | Chimamanda Ngozi Adichie | An aparitie: | 2009 (actuala editie) |
Titlu: | Purple Hibiscus | Pret: | 37.40 RON |
Nr. pagini: | 307 | Editura: | Fourth Estate |
Subiecte: _Autor: Chimamanda Ngozi Adichie, _Comentator: Adriana Gionea, Editura: Fourth Estate, Libraria: Nautilus | Nici un comentariu »