« Horacio Vazquez-Rial – Frontera Sur | Pagina principala | Henry Miller – Ochiul cosmologic »
Amos Oz – Sotul meu, Michael
Articol postat de Adriana Gionea
Autor: Amos Oz;
Titlu: Sotul meu, Michael;
Putini scriitori au reusit sa exploreze natura feminina in romanele scrise fara a o-nchide intr-un rol fix (sotie, amanta, rebela, fugara) si fara a o pedepsi printr-un final tragic daca iese din acel rol. Dupa ce a scris cartea Sotul meu, Michael, considerata una dintre capodoperele sale, Amos Oz s-a considerat un nesabuit si a declarat, dupa zeci de ani de la succesul romanului, ca nu s-ar mai incumeta sa intre in pielea unei femei pentru a reda lumea din perspectiva ei. Pacat! ar spune cititorii si criticii. Sotul meu, Michael este un roman care a surprins tocmai datorita curajului unui scriitor de-a scrie despre acea feminitate arhetipala ce-a ramas precum un izvor subteran care trece pe sub mastile din viata cotidiana. Hanna, personajul central, este constienta de acest izvor pe care doar ea il poate auzi si care ii iriga toate gandurile si emotiile tacute. Pentru ea, feminitatea este ultimul refugiu in calea unei lumi amenintate de razboi, intr-un oras al dezradacinatilor ce-au fugit din tarile amenintate de nazisti.
Amos Oz a scris un omagiu adus feminitatii pure, fara a-i da o forma rigida. Hanna este sotie si mama, cum ar spune un cliseu, dar ea le apartine de fapt emotiilor neimblanzite de conventiile unei vieti casnice, amintindu-ti de visatoarea Bovary, care nu cunostea alta forma de-a trai decat prin filtrul afectiv ori de cate ori avea de infruntat realitatea. Hanna este puternic ancorata in lumea propriilor emotii, stari si ganduri, dar nu este o aeriana, cum si-ar inchipui cei hotarati sa transforme rationalizarea in mecanismul de aparare suprem cand ajung in fata unei furtuni afective. Dimpotriva, lumea se dilata si isi arata fata nevazuta in starile si trairile Hannei. Nu analizeaza nimic la rece, precum sotul ei, un iubitor al stiintei, dar poate simti pericolul ce pandeste dincolo de strategiile “masculine” din razboaiele ce-au afectat Israelul, poate simti raceala instrainarii acolo unde ceilalti vad un trai conjugal tihnit si are curajul de-a pastra acea latura a feminitatii care nu prea crede in traditii, in conventii sociale sau in suprimarea oricaror trairi blamate, interzise.
Fascinata de un student ce-avea in fata o cariera universitara promitatoare, Hanna urmeaza scenariul de viata trasat de tatal ei in copilarie atunci cand ii povestea despre marii carturari ai Israelului. Cand Michael scria teza de doctorat, ea isi lua rolul de femeie rabdatoare, care ii asigura confortul afectiv, ii ducea cafeaua si citea randurile in surdina, peste umarul sau. Era femeia care sprijina un savant, marea de calm si de candoare de langa tarmul preciziei stiintifice. A crezut mereu in acest rol, o fascina prezenta unui barbat inteligent, ajuns un profesor celebru, intr-o camera tapetata cu volume scrise in alte limbi, asa cum erau cei ridicati in slavi de tatal ei. Nu si-a imaginat singuratatea la care o poate condamna raceala unui sot ce poate refuza sa inoate, din cand in cand, si in marea trairilor afective.
In Hanna, Amos Oz a contopit fluiditatea emotionala, adancimea introspectiei, exuberanta si necunoscutul din umbra mastilor previzibile oferite feminitatii pentru a fi mai usor de inteles, de controlat, si talentul femeii de-a ramane mereu constienta de ceasornicul vietii din interior, un ceasornic inventat pentru a masura indepartarea de propria natura. Amos Oz nu vrea sa-i rapeasca Hannei acea libertate afectiva din care vin asa-zisele greseli blamate de societate. Nu o vrea devotata pana-n maduva oaselor, capabila de sacrificiul suprem pe altarul unui geniu de care se va distanta pentru a nu-l tulbura. In lumea sotului ei, apreciat datorita unei minti sclipitoare, Hanna se prelinge asemenea unei ape care incepe sa mute dupa bunul plac lucrurile fixe. Cand simte apropierea singuratatii in mijlocul unei aliante involuntare tata-fiu, se transforma intr-un potop emotional care vrea sa readuca lumea familiala tocmai la ordinea veche, de la inceputul timpurilor, cand trairile si gandurile, ordinea si frenezia nu se razboiau, ci se completau, se atrageau, cum s-a intamplat cand Michael, studentul timid a intalnit-o pe Hanna emotiilor si a entuziasmului vital, creativ.
Lectura acestui roman, devenit jurnalul Hannei, este surprinzatoare mai ales datorita capacitatii lui Amos Oz de-a reda feminitatea in absenta condamnarii aduse de lentilele viziunii masculine. Scriitorul nu a cautat raspunsurile aflate in spatele reactiilor unei eroine care-si va subjuga pana si creatorul. Nu se teme de necunoscutul din adancul celuilalt gen. Pe Hanna lui Amos Oz nu o cunosti prin descifrari, ci prin reactii si gesturi simbolice. Nu vei sti cauzele unei stari febrile, nu-i vei cunoaste adevaratele motive ale depresiei. Poate doar inceputul romanului iti va oferi un indiciu, dar unul iluzoriu. Tot in primele pagini se prefigureaza si legatura stransa dintre personaje si orasul Ierusalim, redat pictural, in toata splendoarea si ruinele sale. Asemenea oglindire a orasului in constiinta unui personaj iti aminteste de un alt roman scris de Amos Oz, Fima, incat nu poti alunga ispita care te indeamna sa-ti imaginezi o intalnire intre cei doi protagonisti (Fima si Hanna), ce-si analizeaza viata in momente de cumpana, dar la varste diferite.
Scriu aceasta carte deoarece oamenii pe care i-am iubit au murit. Scriu fiindca pe cand eram doar o copila aveam atat de multa putere de-a iubi, iar acum aceasta putere a dragostei se stinge inauntrul meu.
Autorul nu-ti da voie sa deranjezi lumea eroinei sale prin indiscretii, in schimb iti permite sa te lasi invaluit de apele unor trairi venite dintr-o matca necunoscuta. Sunt apele vechi de cand lumea, banuite c-ar fi sursele irationalului si ale disimularii feminine, ale protectiei materne, ale senzualitatii. Pentru sotul Hannei, pot fi apele vitale spre care se taraste un desert al luciditatii ce-a vrut sa adaposteasca intre dunele sale un mare singuratic.
Puteti comanda online cartea Sotul meu, Michael de pe site-ul Editurii Humanitas Fiction.
Autor: | Amos Oz | An aparitie: | 2013 (actuala editie tradusa) |
Titlu: | Sotul meu, Michael | Pret: | 29 RON |
Nr. pagini: | 272 | Editura: | Humanitas Fiction |
Subiecte: _Autor: Amos Oz, _Comentator: Adriana Gionea, Editura: Humanitas Fiction | Nici un comentariu »