Promotii

EscapeReality

Ultimele recenzii, stiri sau concursuri

Categorii Google

Comentarii recente

Recenzii ordonate dupa edituri si autori:

Editura Adevarul Editura All Editura Amaltea Editura Amsta Editura Aquila Editura Art Colectia Biblioteca Pentru Toti Editura Brandbuilders Editura Cartea Romaneasca Editura Cartier Editura Corint Editura Curtea Veche Editura Erc Press Editura Herald Editura Humanitas Editura Ibu Editura Leda Editura Litera Editura Millennium Press Editura Minerva Editura Mix Editura Nemira Editura Polirom Editura Rao Editura Semne Editura Trei Editura Tritonic Editura Univers Editura Vellant Editura Vremea

Arhive


« | Pagina principala | »

EscapeReality

Alexandru Balasescu – Paris elegant, Teheran incitant

Articol postat de

Alexandru Balasescu - Paris elegant, Teheran incitantAutor: Alexandru Balasescu;
Titlu: Paris elegant, Teheran incitant;

In Paris elegant, Teheran incitant cititorul va descoperi latura sociala a designului vestimentar, printr-un periplu estetic ce il va purta de la impactul vizual al corpurilor la o lume in care libertatea privirii este permisa numai in spatiul interior. Alexandru Balasescu reuseste sa intre in atelierele designerilor francezi si iranieni pentru a demonstra rolul hainelor in delimitarea spatiului intern de cel extern, in separarea modernului de arhaic, dar si in reglementarea prezentei feminine in spatiul public.

Paris si Teheran. Doua metropole care sunt asociate cu stiluri de viata total opuse. Doua imagini construite pe baza unor stereotipuri difuzate si intretinute prin mass-media. Una dintre ele reda o capitala moderna, laica, democrata, evoluata, iar cealalta imagine apartine unei capitale islamice dominate de valorile patriarhale, condamnata sa adopte un amestec rigid intre politica si religie. Mediatizarea excesiva a conflictelor politice dintre Orient si Occident plaseaza Parisul si Teheranul la poli diferiti pe axa libertatii de exprimare.

Observatiile lui Alexandru Balasescu subliniaza diferentele semnificative dintre sistemul modei de la Paris si cel din Teheran. Aceste diferente se refera la semnificatiile hainelor, la modul in care designerii apeleaza la drepturile de autor, la mijloacele de promovare, dar si la organizarea unui atelier de creatie.

Parisul este simbolul rafinamentului si al curajului de a experimenta inovatiile estetice. Teheranul este considerat un focar fundamentalist in spatiul musulman, in care orice initiativa de modernizare este reprimata violent, iar dezvoltarea artistica incremenita. Resentimentele politice fata de liderii de la Teheran ii determina pe vestici sa taie capitala iraniana de pe harta intereselor culturale, impiedicandu-i sa-si formeze o imagine obiectiva asupra evolutiei artistice.

Femeia este cea mai expresiva marturie estetica a contradictiei dintre un oras modern si unul guvernat prin interdictii. Parisul ii permite sa se reinventeze prin moda si ofera corpului ei o mobilitate neingradita in spatiul public. In schimb, Teheranul o invata cum sa-si negocieze libertatea in aparitiile publice, in functie de locul frecventat si de toleranta interlocutorilor. Intr-o tara guvernata prin legi religioase ce sustin dominatia masculina in mediul exterior, moda le ofera femeilor abilitatea de a flexibiliza normele sociale privind aparitiile exterioare.

Vestimentatia femeilor iraniene reflecta fragmentarea exteriorului in functie de supravegherea gradata exercitata de autoritati. Astfel, taxiurile, mijlocele publice de transport si parcurile sunt locuri in care femeile incearca sa treaca neobservate, iar cafenelele, cinematografele si galeriile comerciale sunt spatii in care supravegherea este relativ redusa.

Trebuie sa remarcam faptul ca spatiile exterioare caracterizate de un grad de supraveghere relativ scazut sunt, in general, spatii ale consumului.

Spre deosebire de spatiul exterior, in care domina supravegherea masculina a femeii, spatiile interioare permit organizarea expozitiilor de moda si contactul liber dintre cumparatoare si designeri, mai ales ca legile iraniene cu privire la expunerea corpului feminin nu incurajeaza organizarea unor prezentari publice a creatiilor vestimentare.

In Teheran, moda se transforma intr-o continua negociere dintre femei si legiuitorii masculini in ceea ce priveste expunerea corpului. Adaptarea tinutelor traditionale la cerintele unui corp dinamic le permite femeilor din Iran sa participe mai usor la viata sociala, desi repertoriul nonverbal este inca limitat. Componentele tinutelor traditionale au fost adaptate in functie de interpretarea sociala acordata dezvelirii corpului feminin.

Categorizarea spatiilor alese reveleaza nivelurile diferite de toleranta in raport cu imbracamintea femeilor si multiplicitatea factorilor care stau la baza alegerilor facute de femei in privinta propriilor haine. De multe ori, gradul de familiaritate cu oamenii aflati in acelasi loc determina dezvaluirea sau acoperirea corpului de catre femei.

Gesturile femeii iraniene trebuie sa fie retinute, fiind considerate rigide in raport cu dezinvoltura afisata de limbajul corporal al femeii occidentale. Impunerea unor restrictii privind dinamica nonverbala a femeilor din Iran are un efect negativ asupra designerilor locali. Acestia nu isi pot promova creatiile prin afise publicitare decat prin acoperirea corpului.

Fotografiile care ilustreaza colectia unui designer vestimentar redau un corp rigid. Mobilitatea corporala a modelelor surprinse in fotografii este permisa numai in contextul vizualizarii lor in spatiul privat, expunerea publica fiind interzisa.

Restrictia privind amplitudinea comunicarii nonverbale vizeaza, in afisele publicitare, numai corpul feminin. Exceptia se refera la reclamele pentru produsele de uz casnic, in care femeilor li se permite o mobilitate sporita, tocmai pentru a ilustra, prin miscarile corpului, utilitatea produselor destinate gospodariei.

Regimul vestimentar adoptat in Teheran devine un exponent vizual al discrepantei dintre toleranta si control, spre deosebire de Paris, unde reflecta diferentele sociale si varietatea stilurilor individuale.

In Teheran, accesul la creatiile vestimentare si adoptarea unor tinute in functie de supravegherea corpului feminin imparte orasul in Nord si Sud. Nordul Teheranului este tolerant, iar aplicarea normelor ce vizeaza corpul femeii este mai flexibila. Locuitorii din nordul metropolei apartin clasei de mijloc si celei cu venituri mari, iar interesul sporit acordat educatiei sustine aspiratiile cosmopolite ale femeilor interesate de moda. In sudul Teheranului, presiunea patriarhala asupra corpului feminin creste. Un articol vestimentar apreciat in nord poate fi considerat ostentativ si indecent in sudul orasului.

Desi multi cumparatori din Iran sunt interesati de articole vestimentare moderne, exista o categorie de consumatori bogati care apreciaza influentele etnice, chiar daca ele sunt adaptate designului actual. Vizita in atelierul unei faimoase creatoare din Teheran, Parissa, ii dezvaluie autorului importanta inspiratiei etnice pentru iranienii din diaspora, care asociaza motivele traditionale cu nostalgia fata de tara natala, dorind sa-si pastreze identitatea nationala.

O alta diferenta interesanta dintre sistemul modei din Paris si cel din Teheran consta in importanta acordata promovarii si drepturilor de autor. Daca in Franta s-a elaborat un sistem legislativ complex, menit sa apere creatiile originale de falsificatorii lacomi, in Iran legile privind drepturile de autor sunt aplicate mai greu, designerii neavand o semnatura comerciala distinctiva sub forma unei etichete care sa reflecte prestigiul unui brand. Din contra, prestigiul unui designer iranian consta in clientela creata, iar stilul consacrat este elementul care il va face inconfundabil in peisajul autohton, nu inregistrarea legala a creatiei sale.

Din cauza restrictiilor privind fotografierea corpului feminin, designerii iranieni nu folosesc panourile publicitare pentru a se promova. Pentru ei, o clienta multumita este o sursa sigura de popularizare in randul unei categorii sociale privilegiate.

Cititorul va fi captivat de abilitatea femeilor iraniene de a-si negocia libertatea estetica prin intermediul atentiei acordate limbajului corporal. Emaniciparea prin educatie, accesul neingradit in spatiul public si participarea la activitatile sociale ale capitalei devin aspiratiile care influenteaza alegerile vestimentare ale multor femei din Iran.

Cartea scrisa de Alexandru Balasescu ii va deschide cititorului noi orizonturi culturale, trezindu-i interesul pentru o tara despre care avea, pana acum, o reprezentare sumbra. Cei care doresc sa afle amanunte inedite despre tema abordata pot citi un interviu foarte interesant dat chiar de autorul cartii, Alexandru Balasescu, reporterului de la HotNews. Puteti comanda online cartea Paris elegant, Teheran incitant de pe siteul editurii Curtea Veche.

Autor: Alexandru Balasescu An aparitie: 2008
Titlu: Paris elegant, Teheran incitant Pret: 20 RON
Nr. pagini: 294 Editura: Curtea Veche
VN:F [1.9.22_1171]
Nota acordata acestei carti:
Rating: 9.9/10 (12 votes cast)
Alexandru Balasescu - Paris elegant, Teheran incitant, 9.9 out of 10 based on 12 ratings
fb_share

renne

Subiecte: _Autor: Alexandru Balasescu, _Comentator: Adriana Gionea, Editura: Curtea Veche | Nici un comentariu »

Comentarii

Va rugam sa comentati la subiect si sa nu ii jigniti pe ceilalti interlocutori. In caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Va multumim.