« Ismail Kadare – Mesagerii ploii | Pagina principala | Jorge Luis Borges – Istora universala a infamiei »
Anna T. Cianciolo, Robert J. Sternberg – Inteligenta. Scurt istoric
Articol postat de Marinela Gheorghe
Autor: Anna T. Cianciolo, Robert J. Sternberg;
Titlu: Inteligenta. Scurt istoric;
Cartea “Inteligenta. Scurt istoric” a fost scrisa de Anna T. Cianciolo, lector universitar la University of Illinois Urbana-Champaign, fiind specializata in invatarea asistata de tehnologie, in testarea psihometrica si in psihologia organizationala, si de Robert J. Sternberg, care este din 2010 rector la Oklahoma State University. Sternberg este specializat in psihologia inteligentei, a emotiilor si a resurselor umane. Cei doi autori au realizat o analiza (cam prea stiintifica pentru gustul meu), referitoare la originile inteligentei, mai exact la originile stiintei si demersurilor care au constientizat-o si au cercetat-o. Pentru ca se poate spune ca inteligenta umana a existat dintotdeauna si ca s-a nascut o data cu primii oameni.
Primele insemnari referitoare la cercetari asupra inteligentei nu apartin psihologilor sau pedagogilor, ci filosofilor. In orice caz, psihologia este o stiinta noua, aceasta preluand si aprofundand idei deja analizate de alte stiinte mai vechi.
Filosoful antic Platon considera ca inteligenta umana poate fi asemanata cu bucatile de ceara pe care se intiparea sigiliul, bucati care prezentau caracteristici diferite pentru proprietati precum dimensiune, duritate, umiditate sau grad de puritate. O inteligenta slaba era comparata cu bucatile de ceara care erau fie prea tari, fie prea moi, fie prea gloduroase sau pline de impuritati, astfel ca sigiliul nu se putea imprima adecvat, facandu-se paralela cu modul in care se “imprima” ideile si informatiile in creierul uman.
Cu totii stim insa ca inteligenta nu se masoara in cantitatea de informatii pastrate de creierul uman (care intra mai degraba in categoria memoriei), ci mai ales in capacitatea de a face conexiuni si de a valorifica informatiile detinute, prin nasterea de idei noi deosebite.
Psihologul Jean Piaget s-a preocupat, printre altele, de intelegerea modului in care copiii isi insusesc gandirea logica si cunoasterea stiintifica. Astfel, conform cercetarilor acestuia, abilitatea intelectuala se desfasoara in patru etape, care corespund unor segmente de varsta:
De la nastere pana la 2 ani – stadiul senzorio-motor – bebelusii isi constientizeaza si dezvolta reflexele innascute, atunci cand apuca obiecte, cand le gusta sau le strang in manuta, descoperind astfel caracteristici ale lumii inconjuratoare si invatand ce le face bine si ce nu.
De la 2 la 7 ani – stadiul preoperational – cuprinde invatarea limbajului, cand gandirea este una de tip animist, obiectelor fiindu-le atribuite insusiri umane.
Intre 7 si 11 ani – considerat stadiul operatiilor concrete, atunci cand copiii constientizeaza proprietatile obiectelor – forma, dimensiuni, gust, culoare – proprietati cu care pot opera: de exemplu pot aseza lucrurile intr-o anumita ordine, in functie de una sau mai multe caracteristici.
In jurul varstei de 11 ani – reprezinta stadiul operatiilor formale. Acum sunt manifestate deprinderi de rezolvare a problemelor, iar invatarea se face din perspectiva stiintifica, fiind verificate ipotezele proprii referitoare la lumea inconjuratoare, cele eronate fiind eliminate, iar cele corecte pastrate si “cimentate”.
Pentru astfel de informatii si multe altele referitoare la caracteristicile inteligentei, la modul in care a evoluat de-a lungul timpului modul in care a fost perceputa inteligenta, cum poate fi aceasta masurata, cum poate fi educata si multe altele, puteti comanda online cartea “Inteligenta. Scurt istoric” de pe site-ul editurii Trei.
Autor: | Anna T. Cianciolo, Robert J. Sternberg | An aparitie: | 2012 |
Titlu: | Inteligenta. Scurt istoric | Pret: | 27,55 ron |
Nr. pagini: | 240 | Editura: | Trei |
Subiecte: _Comentator: Marinela Gheorghe, Editura: Trei | Nici un comentariu »