Jonathan Safran Foer – Totul este iluminat

Titlu: Totul este iluminat (Everything Is Illuminated);
Autor: Jonathan Safran Foer;
A aparut in anul: 2008;
Autor recenzie: Vesna Stepanov;

***** Jonathan Safran Foer este un autor smecher. Calificativul acesta este doar la nivelul scriiturii domnului mentionat. Inca un tanar care face un curs de Creative Writing prin State si scoate o carte care sa arate ostentativ cat de bine stapaneste autorul tehnicile multiple din scriitura. Iei o poveste trista – care vine inevitabil daca vorbesti despre evrei, cateva situatii pline de invataminte si personaje foarte umane in fragilitatea lor; apoi marketing intens si te alegi cu un bestseller. Care, totusi, este distins cu Guardian First Book Award. Si cam atat. Totul este iluminat – “Everything Is Illuminated” este debutul sau in roman si o carte de studiat la cursurile despre postmodernism.

***** La finele anilor 1990, un evreu american (Jonathan, un alter-ego al autorului) doreste sa viziteze in Ucraina satul de unde au plecat bunicii sai si sa o gaseasca pe femeia care apare intr-o fotografie alaturi de bunicul sau. In acest scop se adreseaza unei agentii care-i ofera un traducator (Alex) si un ghid (bunicul lui Alex) care sa-l conduca la locul respectiv. De aici un road-movie in litere, cu o sumedenie de intamplari bizare care duc la „iluminarea” finala.

***** Ingieniosul vine in primul rand din limbaj: Alex vorbeste o engleza stricata, cuvintele fiind aproape mereu adaptate gresit la context. Foloseste termeni foarte pretentiosi atunci cand nu este cazul (poate pentru a arata ca-i cunoaste), constructii extrem de complicate si traduceri din ucraineana care nu se potrivesc mereu cu expresiile din engleza. De unde efectul hazliu si savoarea scriiturii. Si poate singura inovatie adusa de roman.

S-a convenit de catre tata ca bunicul sa zaboveasca rabdator in masina in timp ce eu aveam sa zabovesc rabdator pe liniile de cale ferata in asteptarea trenului cu eroul. Nu stiam care va fi infatisarea lui si el nu stia cat de inalt si aristocratic eram eu. Dupa aceea, schimbasem multe replici spirituale pe aceasta tema. Mi-a spus ca fusese foarte agitat. Ca se cacase draci. I-am spus ca si eu ma cacasem draci, dar daca vreti sa stiti de ce, pai, nu era din cauza ca nu l-as fi recunoscut. Un american in Ucraina e foarte comod de recunoscut. Eu ma cacam draci pentru ca el era american si eu aspiram sa-i arat ca si eu puteam fi american.

***** Primul nivel al textului, de fapt, este unul extrem de interesant. In paralel curg trei fire epice: povestea propriu-zisa a intalnirii si calatoriei lor, narata de Alex; scrisorile trimise de Alex lui Jonathan dupa terminarea calatoriei si intoarcerea acestuia in SUA; povestea locurilor de unde se trage familia Foer, o carte separata scrisa de personajul Jonathan. Cea din urma este probabil cea mai frumoasa, respirand aerul baroc, invechit al intamplarilor de demult cu povestile frumoase despre dragoste si moarte si personaje care traiesc doar in povestile batranilor. Aici se vede, propriu-zis, talentul – sau nontalentul, conform criticii de specialitate, de scriitor lui Jonathan Safran Foer, in povestea care curge fara artificii literare, personaje clar conturate si situatii neverosimile.

***** Legat de personaje, autorul reuseste totusi sa surprinda esenta umana a personajelor sale, le face extrem de simpatice si vulnerabile. Prietenia care se leaga intre Alex si Jonathan, de exemplu, aceasta tentativa de a sublinia ca tinerii de aceeasi varsta provenind din lumi diferite sunt in fond la fel, nu pare sa fie fortata. Intervin si stereotipurile vesticilor legate de tarile est-europene, comicul unor discutii de genul aceleia despre vegetarieni, din hotel sau toate implicatiile Holocaustului in constiinta evreiasca. Aflam povestea satului ras de pe suprafata pamantului si masacrul locuitorilor sai evrei. Cea mai izbitoare imagine din carte este acea a casei batranei, in care se pastrasera toate obiectele ramase din Trachimbrod, un intreg sat conservat in cutii de carton, pastrate de o batrana ce astepta sa fie cautata si gasita.

***** Nu voi insista asupra deznodamantului – oarecum previzibil in imprevizibilitatea sa, ci voi spune doar ca e o carte de vacanta ce merita citita. E usoara, e hazlie, are cateva propozitii-soc care fac apel la capacitatea oamenilor de a rectiona la citate lacrimogene si sensibilizatoare:

Singurul lucru mai rau decat sa intarzii la propria ta nunta este sa intarzii la nunta fetei care ar fi trebuit sa fie sotia ta.

, iar traducerea oferita de Humanitas este una foarte buna, pastrand savoarea limbajului.

***** Filmul produs ulterior are acelasi amestec de situatii comice, dar ne priveaza de cele doua etaje secundare ale naratiunii si modifica finalul calatoriei. Adica transmite un alt mesaj. In fond, pentru neinitiati e o carte simpatica, si probabil ca doar asta conteaza pe piata extrem de competitiva. Pentru critica, e doar o alta carte, iar Foer nu a reusit inca sa se defineasca (nici prin al doilea roman, Extrem de tare si incredibil de aproape) ca fiind un autor serios, care va aduce o contributie serioasa literaturii.

Rating: 9.8/10 (5 votes cast)
Jonathan Safran Foer - Totul este iluminat, 9.8 out of 10 based on 5 ratings

Subiecte: _Autor: Jonathan Safran Foer, _Comentator: Vesna Stepanov, Editura: Humanitas | 4 Comentarii »

4 Raspunsuri la “Jonathan Safran Foer – Totul este iluminat”

1. Ana Maria Mintici Says:
    02, 03, 2009 la 8:51 pm

Nu stiu daca stiti ca in adaptarea cinematografica a filmului, joaca si vocalistul trupei Gogol Bordello (trupa care poate fi ascultata si in coloana sonora). Mi se pare super tare.

2. Spadez Says:
    03, 03, 2009 la 8:17 pm

Din pacate insa, in film nu este prezentata decat o parte din cele doua ale cartii. Si anume doar evenimentele vazute de Alex.

3. Vesna Says:
    17, 03, 2009 la 11:25 pm

Filmul este amuzant, chiar simpatic. Si da, Eugene Hutz este extraordinar in acel rol, trebuie sa apreciem ca au ales un actor din tara cu pricina. Dar personajul e unidimensional fata de carte si mult prea simplist tocmai pentru ca filmul e o comedie si atat. Mi-a parut rau ca au ales sa nu arate si latura umana a lui Alex, care e un tip extrem de sensibil in fond. De aceea cred ca si de data asta cartea e mai misto decat filmul.

4. Noutăți, bunătăți « Singur pe bancă Says:
    13, 12, 2010 la 12:56 am

[…] mi-a trezit curiozitatea. Artificial sau autentic? Tehnică sau inspirație? PS: Ce citesc aici și aici îmi omoară complet entuziasmul față de […]