Neil Gaiman – Coraline

Autor: Neil Gaiman (ilustratiile poarta semnatura Dave McKean);
Titlu: Coraline;
A aparut in anul: 2002 la ei;
Autor recenzie: Spadez;

***** Neil Gaiman este tipul acela de scriitor care poarta Dr Martens, geaca de piele (in general doar haine negre), Neil Gaiman este tipul acela de scriitor englez care se muta in SUA si care are lilieci in casa. Neil Gaiman este singurul care putea sa scrie o poveste asa de frumoasa cum este cartea ce urmeaza sa o comentez, Coraline.

***** Fiind o “novella“ pentru tineret, Coraline dispune de un limbaj destul de simplu, lucru care face volumul sa para fragil, asemeni unui tort de ciocolata cu mai multe etaje. Fiind la randu-mi invaluit in limbajul lui Gaiman care seamana foarte mult cu cel al unui bunic ce-i povesteste inainte de culcare o istorioara nepotelului sau preferat, m-am lasat prada “planului“ autorului.

***** Coraline (si nu Caroline) este o fetita ce tocmai s-a mutat intr-o casa noua, impreuna cu mama si tatal ei. Casa in care s-au mutat este genul acela de vila de mici dimensiuni in care locuiesc mai multe familii, fiecare detinand un apartament. Pana aici, avem o familie fericita.

***** Fiind foarte curioasa din fire, Coraline exploreaza tot ce gaseste in cale: o pajiste, o fantana si chiar vila, ocolind insa propriul apartament, acesta din urma oferindu-i cele mai multe satisfactii. Cu un etaj mai sus de Coraline, locuieste domnul Bobo, un circar care isi antreneaza soarecii pentru o reprezentatie, iar pe acelasi palier cu apartamentul Coralinei, locuiesc doua doamne in varsta, foste actrite: doamna Spink si doamna Forcible (care se pare ca nu pot sa-i spuna lui Coraline altfel decat Caroline).

***** Pana aici Gaiman isi tese foarte frumos un univers propriu dominat de normalitate si rutina. Nimic nou nu apare cu zile in acest produs al mintii autorului. Stiindu-l pe Gaiman ca autorul unor carti precum “American Gods“ sau “Anansi Boys“ , incepeam sa ma intreb cum poate sa nu strecoare un mic artificiu in volum. Insa nu era nici un artificiu, cel putin nu inca. Parerea mea initiala ca voi pasi intr-o lume care abunda in lucruri specifice fantasy-ului, ca voi fi incantat de ceea ce produce condeiul lui Gaiman, incepea, incet, incet, sa se destrame. Coraline a stiut foarte bine sa ma plictiseasca putin, pana cand a simtit ca nu mai pot sa suport si atunci si-a scos asii din maneca.

***** Intr-o zi ploioasa ca oricare alta, la indemnul parintilor sai, Coraline incepe sa exploreze singurul lucru ramas: propriul apartament. In urma “plimbarii“ Coraline descopera o usa ce nu se deschide. Cu putin ajutor, fetita afla ce se afla in spatele usii: un zid de caramizi. Fiind o fetita perspicace si isteata, Coraline (asemeni unui copil ce nu poate sa creada ca printul cel frumos a murit) se intoarce si redeschide usa. De data asta, zidul de caramizi disparuse si Coraline pasi intr-o noua lume.

***** La momentul acesta al cartii, deveneam de-a dreptul incitat si ma gandeam ce putea ascunde usa misterioasa. Intr-un fel, nu-mi doream deloc sa fie un taram fermecat patrulat de elfi si unicorni, ci doream ceva infiorator, ceva care sa rastoarne lumea perfecta a Coralinei. Nici de data asta autorul nu ma dezamageste.

***** De partea cealalta a usii insa, nu se afla decat apartamentul sau, cu aceiasi “mommy” si “daddy“. Lovitura de gratie pe care o da romanul este una la care merita sa imi dau jos palaria in fata “tesaturii“ lui Gaiman: totul pare la fel, numai ca mami si tati de aici, au nasturi cusuti in loc de ochi. Si ei o vor pe Coraline, vor sa ramana cu ei, vor sa semene cu ei, vor sa-i coasa nasturi in locul ochilor ei.

***** Nu pot sa aseman cartea lui Gaiman decat cu un carusel din acela infricosator, care la inceput porneste usor, fara nici un semn ca s-ar grabi, dupa care urca cu aceeasi cadenta, urmand ca din culmea ce a parcurs-o cu atata rabdare, sa-si dea drumul intr-o goana nebuneasca, lasandu-si “pasagerii“ terifiati. Exista insa o mica diferenta, ca pasager al caruselului, nu am stiut niciodata ca va exista si o “coborare“ fapt ce a facut urcarea cu atat mai palpitanta; iar momentele in care ma aflam, secundele acelea metaforice, nu au facut decat sa-mi sporeasca pofta sa inceapa odata coborarea pe care ma intrebam daca o s-o mai prind vreodata.

***** Coraline este printre altele, si un volum ce a fost distins cu mai multe premii de prestigiu cum ar fi: Hugo pentru Best Novella, Nebula pentru Best Novella si nu in ultimul rand, Bram Stoker pentru Best Work for Young Readers. Iar despre autor, Neil Gaiman, daca inca nu v-ati convins ca este un geniu nu mai spun decat atat: este singurul autor din istorie al carui comic, “The Sandman“, a primit un premiu de prestigiu mondial: World Fantasy pentru short fiction.

***** Mai multe despre Neil Gaiman puteti afla de pe siteul sau, unde este prezentat si lucrul la un film animat Coraline. De la Beth Derochea aflam ca Neil s-a apucat sa scrie Coraline pentru fiica sa, Holly, in vreme ce Steven Silver o compara cu Alice in Tara Minunilor.

Rating: 9.2/10 (15 votes cast)
Neil Gaiman - Coraline, 9.2 out of 10 based on 15 ratings

Subiecte: _Autor: Neil Gaiman, _Comentator: Stefan Toma | 4 Comentarii »