Tomas Eloy Martinez – Zborul reginei

Autor: Tomas Eloy Martinez;
Titlu: Zborul reginei;

Cat de verosimila iti pare o dragoste intre un barbat trecut de 60 de ani si o tanara cu jumatate din varsta lui? Ma refer la o dragoste adevarata, profunda, nu una in care barbatul este un bogat lipsit de scrupule, iar femeia doar o intretinuta… In romanul “Zborul reginei“, Camargo este jurnalist si directorul unui ziar. O cunoaste pe Reina Reis in propria redactie, nou angajata, care il sfideaza cu o atitudine de libertate si indrazneala pe care nu o mai cunoscuse pana atunci. Orice alt novice ar fi stiut cine este si s-ar fi temut de el, insa Reina da dovada de o indiferenta care il deranjeaza. Femeia ii ramane in minte ca o personalitate aparte, simtindu-i totodata o inteligenta innascuta.

Camargo va investi foarte multa incredere in femeie, la inceput mai mult inconstient. Ii incredinteaza unele dintre cele mai importante subiecte, o trimite pe teren, iar Reina nu ii dezamageste asteptarile. Treptat, directorul isi da seama ca sentimentele lui fata de tanara depasesc cu mult sfera profesionala si ca deja incepe sa vada mai mult femeia din ea. Insolenta ei de la inceput ii deschide apetitul de a o cunoaste mai bine si de a o invita in oras. Inconstient, o analizeaza cu aviditate: rochia, parul, felul in care merge, gesturile, gleznele, orice aspect organic sau anorganic care tine de ea incepe sa il obsedeze.

Iubirea pentru Reina vine pe fundalul unei casnicii de care se detaseaza nefiresc de mult. Desi are doua fiice gemene, pe Diana si Angela, Camargo devine un tata absent si un sot infidel. Candva isi iubea fiicele, insa acum a devenit atat de implicat intr-o iubire epuizanta incat nimic altceva nu poate fi mai important. In momentul in care Angela se imbolnaveste, acesta nu face nici un efort sa isi ajute fiica, pentru ca este prea ocupat: nu cu munca de la ziar, asa cum pretinde, ci cu spionarea femeii pe care deja o adora ca un psihopat.

Reina ii raspunde cu aceeasi dragoste si daruire, insa pana in momentul in care incepe sa observe momentele lui de furie nestapanita. La un moment dat o palmuieste, iar femeia incepe sa vada totul cu alti ochi: in fata ei sta un barbat mult prea batran decat ea, cu iesiri necontrolate si lipsite de logica, care o sufoca din cauza unor scene de gelozie mult prea violente. Situatia incepe sa scape de sub control din momentul in care Camargo o urmareste prin toate metodele posibile: ii citeste emailurile, ii afla orice miscare, unde pleaca si cu cine, o filmeaza atunci cand doarme si o spioneaza de la distanta prin intermediul unui telescop, din momentul in care se muta intr-un apartament pe care el i-l gaseste.

Actiunile lui sunt cu siguranta reprobabile, insa toate acestea nu fac decat sa vorbeasca indirect despre un mod de a iubi obsesiv, plenar, absolut. Camargo nu isi mai poate imagina viata fara Reina, simte ca ar muri o parte din el, ca nimic altceva nu mai conteaza in afara de o singura femeie, care ii pune in umbra pe toti ceilalti: sotie, copii, rude, colegi, angajati, cariera, sanatatea, pana si demnitatea lui, orice. Urca femeia pe un piedestal pe care simte ca aceasta nu il merita, pentru ca nu stie sa ii rasplateasca adoratia pe masura. Si in acest punct, pune la cale un adevarat plan de razbunare.

“Noaptea te apasa atat de cumplit incat te simti ca un bou care trage la jugul ei, se instapaneste pe trupul tau, sporind penumbra, febra, constiinta unui chin care naiba stie de ce zace in tine cand ar trebui s-o munceasca pe ea. […] Fiinta pe care o vezi acum nu esti tu, pentru ca imaginii din oglinda ii lipseste femeia. Ea ar trebui sa fie acolo, tarandu-se la picioarele tale, implorand mila, rugandu-te cu umilinta sa n-o parasesti, domnule director Camargo, si nici sa nu-i iei mintile. Nu, n-o lasa: intr-o zi o sa-ti inapoieze tot ce ti-a luat.”

Puteti comanda online “Zborul reginei” de pe site-ul editurii Curtea Veche.

Autor: Tomas Eloy Martinez An aparitie: 2006
Titlu: Zborul reginei Pret: 19 RON