Charles Dickens – Marile sperante (concurs)

Charles Dickens - Marile speranteAutor: Charles Dickens;
Titlu: Marile sperante;
Autor recenzie: Calugaru Cristian;
(Recenzie trimisa pentru concurs);

Romanul Marile sperante este scris de catre Charles Dickens, unul dintre cei mai mari scriitori englezi. Ideea pe care Charles Dickens incearca sa o evidentieze in roman este aceasta: Caderea banilor “din cer” nu este neaparat un noroc. Poate in acelasi timp sa fie cel mai mare ghinion. “Nu perspectivele vin spre tine, ci tu trebuie sa te duci spre ele”.

Exista multi copii care primesc totul de-a gata, care sunt rasfatati de parca ar fi cel mai mare diamant de pe Pamant. Insa nu toti calca pe urmele parintilor, unii ajung mai saraci ca vanzatorii din piata, altii ajung chiar dependenti de droguri. Oare de ce? Probabil deoarece primesc totul de-a gata, ei nefiind nevoiti sa munceasca pentru nimic.

Sau alt caz: Majoritatea castigatorilor de la loto isi pierd toti banii in 3 ani si raman si mai raman si datori.

Pip (pe numele de botez Philip) locuieste intr-un tinut mlastinos, la periferia unui oras, la douazeci de mile departare de mare. Pip era orfan si traia alaturi de dna Joe si de Joseph (sora si cumnatul lui). Dna Joe se bucura de un renume grozav pentru ca il crescuse “ca-n palme”.

Pip se intalneste intr-o seara, in cimitir, cu un ocnas evadat (Abel Magwitch), pe care il ajuta sa scape de catuse si sa isi potoleasca foamea. Aceasta intalnire ii va schimba viitorul. Vizitand-o saptamanal pe domnisoara Havisham, Pip se indragosteste de fiica adoptiva a acesteia, Estella.

Pip isi doreste sa devina gentleman, pentru a o impresiona pe Estella (care il considera un taran prost). Visele ii devin realitate in ziua cand este instiintat de catre avocatul Jaggers ca va intra in posesia unei mari averi. Jaggers ii interzice lui Pip sa discute despre identitatea binefacatorului sau.

Pip se muta la Londra, unde se imprieteneste cu Herbert Pocket, nepotul domnisoarei Havisham. Cei doi isi traiesc viata in adevaratul sens al cuvantului, avand intotdeauna datorii de achitat in diferite locuri. In tot acest timp, Pip era sigur ca domnisoara Havisham este binefacatoarea lui. Toate aceste banuieli ii sunt spulberate in momentul in care apare adevaratul binefecator: Abel Magwitch, ocnasul pe care Pip l-a ajutat in copilarie. Abel evadase din nou si traia sub nume false: Dl Campbell sau Provis. Compeyson era sursa tuturor condamnarilor lui Abel.

Pip si cu Herbert incearca sa il salveze pe Abel, traversand cu barca o parte din fluviu, apoi urcand in vasul care ducea spre Hamburg. Planul lor esueaza si Abel este dus din nou la inchisoare. Compeyson il urmarise indeaproape pe Abel dupa evadare, si afland planurile lui de evadare in Germania, anunta autoritatile. Abel este condamnat la moarte, insa isi da duhul in inchisoare, inainte de a fi executat. Toata averea lui Abel intra in patrimoniul statului si Pip ajunge din nou un om de rand. Pip isi gaseste o slujba la firma lui Herbert (firma care era finantata pe ascuns de Pip) si se casatoreste cu Estella (care intre timp se maritase si apoi divortase).

Suntem obisnuiti sa-i vedem pe ocnasi ca pe niste animale, care nu stiu decat sa manance, sa munceasca si sa doarma. Care nu au pic de recunostinta pentru nimeni, care au o constiinta incarcata de multe fapte necurate. Charles Dickens ne arata si partea buna a unui ocnas. Un ocnas care evadeaza si se speteste muncind, isi risca libertatea, pentru a-l rasplati pe baiatul care a furat din propria camara pentru ele.

Mie imi place sa gasesc partea negativa a fiecarei opere, insa imi este imposibil cu aceasta. Este printre putinele carti care nu m-a plictisit. Cartea asta e atat de interesanta incat m-am sculat la 6 dimineata pentru a termina ultimele 130 de pagini (pentru ca aveam scoala dupa). In timp ce o citeam, aveam momente cand lasam cartea jos doar ca sa stau asa sa mai imi revin. Deasemenea, in carte sunt niste sfaturi care o sa te ajute in viata de zi cu zi. Deci… o recomand!

Autor: Charles Dickens An aparitie: 1992
Titlu: Marile sperante Pret:
Nr. pagini: 463 Editura: Tribuna Craiova