Promotii

EscapeReality

Ultimele recenzii, stiri sau concursuri

Categorii Google

Comentarii recente

Recenzii ordonate dupa edituri si autori:

Editura Adevarul Editura All Editura Amaltea Editura Amsta Editura Aquila Editura Art Colectia Biblioteca Pentru Toti Editura Brandbuilders Editura Cartea Romaneasca Editura Cartier Editura Corint Editura Curtea Veche Editura Erc Press Editura Herald Editura Humanitas Editura Ibu Editura Leda Editura Litera Editura Millennium Press Editura Minerva Editura Mix Editura Nemira Editura Polirom Editura Rao Editura Semne Editura Trei Editura Tritonic Editura Univers Editura Vellant Editura Vremea

Arhive


« | Pagina principala | »

EscapeReality

Richard Yates – Revolutionary Road

Articol postat de

Richard Yates - Revolutionary RoadAutor: Richard Yates;
Titlu: Revolutionary Road;

April si Frank Wheeler sunt Cuplul de Aur al anilor ’50. Tineri, de 30 de ani, cu doi copii (o fata si un baiat, simetria intotdeauna dorita); el are o slujba plicticoasa, dar banoasa, intr-unul din zgarie-norii New York-ului, ea are grija de perfecta lor casa din suburbie, si de cei doi copii. Priviti din afara, ei sunt, desigur, fericiti.

La inceputul romanului Revolutionary Road (bazat pe experienta reala a autorului, dupa cum recunoaste fiica sa intr-un interviu), April are un rol principal in piesa de teatru a trupei locale. Frank este foarte aproape de o promotie in domeniul informatic care abia se contura in 1955.

Dar romanele nu au aparut pentru a prezenta lucrurile din afara, asa ca Richard Yates deschide perspectiva unei radacini putrede a visului american. Avand acces la toate tarele, frustrarile, ranchiunile si gandurile acestui cuplu de suburbie (de vreme ce a facut el insusi parte dintr-unul), Yates prezinta o viziune sumbra, dar atat de profund realista a “prezentului” american.

De fapt, April si Frank nu sunt chiar atat de fericiti. Inca de la inceputul cartii, imediat dupa formidabila piesa insufletita de teatrul comunitar, asistam la o cearta izbucnita brusc, din eter, in care Frank aproape ca o loveste pe April, in racoarea molcoma a noptii, dupa ce oprisera masina pentru o cearta cum se cuvine, la marginea drumului.

Cu acest episod, Yates deschide perspectiva de-a dreptul voyeurista asupra vietii de cuplu a celor doi, relatand cu o precizie de documentar destramarea unei casnicii. Nimic nu ne este ascuns.

In pauza lunga si rece care urmeaza dupa cearta nocturna, pauza in care April doarme pe canapea iar Frank incepe o aventura cu receptionera de la birou, Maureen Grube, April gaseste brusc o oportunitate de improspatare a traiului in comun: mutarea in Europa. Desigur, ea ar putea sa lucreze ca secretara la NATO (“Ai idee cu cat se platesc secretarele in organismele oficiale in Europa, la NATO sau in cadrul Uniunii Europene, Fank? Si viata e mult mai ieftina acolo.”) iar Frank ar putea sa profite de timp, pentru a se “regasi”.
Nimeni nu-si pune, deocamdata, problema copiilor.

Frank insa pare greu de convins, multumit cum e de confortul caldut al situatiei in care se afla. Ii place independenta de a merge la New York cu trenul in fiecare dimineata, sentimentul riscului de fiecare data cand se intalneste cu Maureen, la fel de mult cum apreciaza starea profunda de normalitate pe care o resimte in timp ce ingrijeste peluza casei albe de suburbie. Vestea ca April e insarcinata din nou ii ofera o sansa pentru a-si pune propriile planuri ascunse in aplicare. Planuieste o strategie puternica, contra-cronometru (avand in vedere alternativa pe care a gasit-o April: avortul home-made) si castiga. Planurile sunt contramandate, prietenii sunt dezanuntati, casa este retrasa de la vanzare. Copiii sunt fericiti. Frank e fericit.

April nu e fericita.

Desigur, exista intotdeauna o incompatibilitate intre dorinetele membrilor unei familii, ajungandu-se foarte rar la un compromis multumitor.

In acest caz, tragedia lui April vine din faptul ca visul ei, fie el nerealist, era in contradictie cu tot restul familiei. Propriul ei corp o tradeaza, ruinandu-i planurile. Cel de-al treilea copil (asa cum bine subliniaza un personaj foarte interesant al cartii, John Givings) nu ar fi avut nicicand sansa de a fi iubit si, asa cum se va dovedi in final, el nu va avea nici drept la replica.

Revolutionary Road se termina printr-o tragedie, una profund personala, distrugatoare, ireversibila, dar extrem de neinsemnata intr-o suburbie atat de mare. Intr-un final, viata isi reia cursul grotesc, fara a da vreun drept de veto creaturilor care ii acompaniaza drumul pe varii distante, intotdeauna finite, niciodata suficient de lungi.

Pe langa o distrugere a visului american, Yates creioneaza si o distrugere a cuplului, in general. Personajele sale au avut , pentru o clipa, razvratirea de a incerca sa-si schimbe rutele vietii intr-o directie cat de cat multumitoare si, ca in tragediile antice, au platit pentru acest lucru.

Chiar daca am dezvaluit o mare parte din partile subiectului, in aceasta carte nu actiunea conteaza; cati dintre noi nu stiu povestea simpla si banala a destramarii unui cuplu ? Yates insa da dovada unei intuitii surprinzatoare si a unui talent fascinant de a transpune totul intr-o poveste captivanta, oricat ar fi ea de banala.

Fiind printre putinele carti ale caror recomandari de pe ultima coperta spun adevarul, nu pot decat sa reproduc aici comentariul lui Tennesse Williams in legatura cu acest roman:

“Aici nu e vorba doar de o scriitura remarcabila, este vorba de ceva ce, adaugat acestei scriituri deosebite, face o carte sa prinda viata instantaneu, intens si stralucrit…o capodopera.”

Autor: Richard Yates An aparitie: 1961(prima editie) – 2009 (editia prezenta)
Titlu: Revolutionary Road Pret: 46,90
Nr. pagini: 384 Editura: Vellant
VN:F [1.9.22_1171]
Nota acordata acestei carti:
Rating: 9.6/10 (17 votes cast)
Richard Yates - Revolutionary Road, 9.6 out of 10 based on 17 ratings
fb_share

renne

Subiecte: _Autor: Richard Yates, _Comentator: Alexandra Sfica, Editura: Vellant | Nici un comentariu »

Comentarii

Va rugam sa comentati la subiect si sa nu ii jigniti pe ceilalti interlocutori. In caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Va multumim.