Herta Muller – Omul este un mare fazan pe lume

Autor: Herta Muller;
Titlu: Omul este un mare fazan pe lume;

Romania anilor ’80: teroare, evadare si militieni care impart pasapoarte in schimbul favorurilor sexuale. In romanul Omul este un mare fazan pe lume, Herta Muller descrie  lumea unei comunitati de svabi, pentru care emigrarea este singura iesire dintr-un timp incremenit in absurd. Detaliile orbitoare si metaforele unei disperari incandescente amintesc de spatiul ingust al sufocarii colective, unde tacerea naste imagini tipatoare.

Familia Windisch planuieste sa fuga in Germania.  Sperand ca va intra in gratiile militianului pentru a obtine pasaportul salvator, capul familiei, morar de meserie, pregatea, meticulos, sacii cu faina. Dar nici preacuviosul satului si nici militianul nu vor sa lase din pret, un pret mult prea scump pentru demnitate si neglijabil pentru oamenii prinsi in chingile dictaturii. Verdictul final: Amalie, fata morarului, trebuie sa rezolve dilemele familiei, inainte ca libertatea sa alunece iar in captivitatea amnezica a celor aflati sub dictatura.

Paradoxal, dorinta de a emigra ingusteaza realitatea, asa cum o percepe Windisch. Lumea lui incape intre casa si moara. Aceleasi hartoape ii zdruncina in fiecare zi bicicleta, aceleasi reprosuri il indeparteaza de sotia lui, nevoita, candva, sa-si vanda farmecele trupesti pentru a nu muri de foame in lagarul din Siberia. Timpul devine o numaratoare chinuitoare, iar Windisch este ingrozit de viziunea izolarii intr-un sat parasit, el fiind singurul care nu a putut fugi.

De cand vrea sa emigreze, Windisch vede sfrsitul peste tot in sat. Si timpul incremenit pentru cei care vor sa ramana. Si, dincolo de sfarsit, il vede pe paznicul de noapte ramanand aici.

Esecul ia forma neputintei si distorsioneaza lumea vazuta prin ochii lui Windisch. In drum spre moara, acesta vede familii care au voie sa-si inghesuie trecutul in valize, dupa ce au obtinut pasaportul. In mintea lui Windisch, realitatea este o rascruce bifurcata, iar el nu i-a prins din urma pe satenii ajunsi peste granita, desi a  reusit sa fuga din randul resemnatilor. Imaginea paznicului de la moara ii arata urmarile unei existente vestejite din cauza amanarilor.

La gatul paznicului de noapte, o vena pulseaza, de parca ar lovi timpul oprit in loc.

In lumea svabilor care nu renunta la identitate, fuga urmeaza un ritual degradant. Toti stiu la ce foloseste cochetaria femeilor care au nevoie de ajutorul preotului si al militianului si tot ei stiu ca mobila vanduta este confirmarea publica a pasaportului obtinut. Sacrificiul Amaliei este prevestit inca de la primele pagini. Aluziile personajelor si reprosurile care navalesc peste sotia lui Windisch amplifica scenele ravasitoare de la final.

Fiica mea are pulpele ca niste pepenoi (…) nu pot sa o mai privesc in ochi. Are un fel de umbra in ochi.

Herta Muller descompune actiunea in imagini simbolice dense. Nu are nevoie de revarsari epice pentru a reda atmosfera terifianta si dramele personajelor. Arsita muta, cucuveaua prevestirilor morbide, refuzul personajului de a se feri de hartoape, imaginea suprarealista a pomului care isi inghite fructele,starnind psihoza sateasca, si complicitatea instinctuala a sutanei cu epoleti formeaza tabloul agoniei obsesive. Herta Muller topeste suferintele istorice intr-un lirism halucinant, dar starneste cautari lucide.

Puteti comanda online cartea Omul este un mare fazan pe lume de pe site-ul editurii Humanitas.

Autor: Herta Muller An aparitie: 2011 (tradusa in limba romana)
Titlu: Omul este un mare fazan pe lume Pret: 24 RON