« Mathilde Monaque – Dusa cu capu’ | Pagina principala | Joe Hill – Cutia cu fantome »

Eric Fottorino – Baisers de cinema
Articol postat de Adriana Gionea
Autor: Eric Fottorino;
Titlu: Baisers de cinema;
Ce au in comun filmele din perioada Nouvelle Vague, dependenta emotionala si obsesia unui avocat pentru actritele anilor ’60? Inlocuirea unei figuri materne absente. Gilles Hector, personajul principal al romanului Baisers de cinema, traieste in umbra mamei pe care nu a intalnit-o inca. Identitatea lui Gille se voaleaza cand tatal sau ii marturiseste ca totul a inceput cu un sarut de cinema…restul fiind un periplu printre decoruri. Inca de la primele pagini ai impresia ca Eric Fottorino readuce in prezent stilul de viata creat de rebelii cinematografiei franceze.
Tatal lui Gilles a fost un renumit fotograf de platou. Lui ii revenea rolul de a imortaliza trairile nevazute ale actorilor de comedie din anii ’60. Un visator incurabil, tatal lui Gilles alege o viata nomada, incropita din fotografii, decoruri dezmembrate si relatii pasagere. Singurele puncte fixe din filmul vietii lui sunt pasiunea pentru jocul de lumini, Parisul si refuzul de a elucida secretul legat de mama fiului sau.
Il m’aurait transmis son savoir et ses astuces, de choses apprises de l’existence qu’il m’aurait donnees l’air de rien, comme en contrabande, dans les coulisses de la vie.
Dupa moartea tatalui, fantoma unei mame necunoscute devine singura familie a lui Gilles. Toate evenimentele din viata lui refac relatia cu figura materna. Sotia il paraseste, reprosandu-i ca nu poate tine o femeie multa vreme alaturi de el. Nici pe mama nu a putut sa o pastreze. Singuratatea ii este alinata de obsesia pentru Mayliss, singura iubita peste care suprapune figura imaginara a mamei. Mayliss intarzia mereu la intalniri, iar Gilles se gandea, ironic, la aparitia ‘intarziata’ a mamei in viata lui.
Relatia cu Mayliss devine un drog. Absenta ei se transforma intr-un sevraj potolit numai in obscuritatea cinematografului , unde Gilles isi cauta mama printre actritele proiectate pe ecranul unei sali aproape goale. Mama fara chip se furiseaza sub identitatea starurilor care mai palpaie doar in amintirile nostalgicilor. Pentru Gilles filmele anilor ’60 sunt o prelungire a realitatii. Prezentul ii este invadat de replici memorabile si de scene alb-negru. Certitudinea ca mama lui a fost o actrita celebra il face sa confunde imaginile proiectate cu albumul de familie.
Cand relatia cu Mayliss devine sufocanta, Gilles cauta refugiul in notitele tatalui sau, in care spera sa gaseasca indicii legate de existenta mamei. Ultima oprire din calatoria care a durat aproape 40 de ani: studiourile, parasite, de la Nisa si povestirile unei batrane din Bordeaux.
Un matin lumineux, j’etalai sur le plancher toutes les photographies d’heroines laissees par mon pere. Leurs visages couraient jusque dans la salle d’eau et aussi dans la cuisine. Ils me regardaient en silence, chacun dans sa solitude. Je crois que je les aimais tous, que j’avais fini par les aimer, surtout ces des comediennes disparues. Au fond, j’etais reconnaissant a mon pere: il m’avait laisse le soin de choisir, ou de ne pas choisir.
Personajele lui Eric Fottorino plonjeaza intr-o lume iluzorie, in care identitatile desirate isi recupereaza continuitatea fireasca doar pe o pelicula. O lumina bine plasata pastreaza cele mai frumoase ipostaze ale mamei absente, reintalnite numai in fotografiile ce tapeteaza peretii unui vechi studio.
Puteti comanda online cartea Baisers de cinema de pe site-ul Librariei Franceze.
Autor: | Eric Fottorino | An aparitie: | 2008 |
Titlu: | Baisers de cinema | Pret: | 31.00 RON |
Nr. pagini: | 224 | Editura: | Gallimard |
Subiecte: _Autor: Eric Fottorino, _Comentator: Adriana Gionea, Editura: Gallimard, Libraria: Libraria Franceza | Nici un comentariu »