Chuck Palahniuk – Fight Club

Autor: Chuck Palahniuk
Titlu: Fight Club
A aparut in anul: 1996.
Autor recenzie: Iulian Stefan Mateescu (Ikon).
*
***** Initial, opera de debut al lui Chuck Palahniuk a fost respinsa de editori datorita continutului “prea intunecat”. Autorul persevereaza, reia lucrul la romanul sau pentru a-l face “mai intunecat si mai riscant, si chiar mai agresiv” si, contrar tuturor asteptarilor, cartea este publicata in 1996 si ecranizata dupa numai trei ani, cu Brad Pitt si Edward Norton in rolurile principale. Rezultatul: pelicula da nastere unui fenomen in randul publicului, iar Palahniuk este intrebat de fani cum pot deveni membri ai Fight Club-ului din orasul lor.
***** Personajele principale ale romanului, protagonistul si Tyler Durden, un alter-ego al sau, se remarca printr-o viziune sceptica, nihilista asupra lumii, trecand de la starea initiala de depresie la autodistrugere, pentru ca in final sa treaca la distrugerea societatii in care traiesc. Proiectul Mutilare este o fictiune a ceea ce ar putea rezulta din intalnirea frustrarilor mai multor indivizi: “Pina nu-i atragem atentia lui Dumnezeu, nu avem nici o speranta la damnare sau la mantuire. Ce-i mai rau, Iadul sau nefiinta?”. Insa poate fi si un avertisment asupra situatiilor istorice asemanatoare, in care propovaduirea urii de catre un grup de indivizi a provocat pierderi de milioane de vieti omenesti, exemplul istoric al Germaniei naziste.
***** Violenta fizica prezentata la care recurg personajele romanului nu este decat o consecinta a unor vieti lipsite de sens intr-o lume atomizata, o evaziune din calea actelor unui cotidian acaparator. Practicantii artelor martiale sustin ca nu poti cunoaste cu adevarat pe cineva decat daca te lupti cu el. Astfel, personajul narator utilizeaza singura forma de comunicare pe care o are la dispozitie in lumea in care traieste si mai mult decat atat, experimenteaza autocunoasterea.
***** De remarcat este faptul ca membrii Fight Club-ului nu si-au cunoscut tatii, prin urmare s-a afirmat ca se bat, de fapt, cu figura paterna, la randul ei incarcata de o simbolistica aparte. Dupa spusele lui Tyler, “tatal tau este propria reprezentare a lui Dumnezeu. Si daca nu ti-ai cunoscut tatal, ce-o sa crezi atunci despre Dumnezeu?”. Prin contactul fizic extrem, personajul transcede, comunicand cu propria reprezentare a divinitatii.
***** Anonimatul personajului-narator ilustreaza una dintre ideile centrale: omul modern, prizonier al culturii de consum, sfarseste prin a-si pierde identitatea, devenind tot mai singur intr-o societate atomizata. S-a speculat ca numele naratorului ar fi chiar Tyler Durden, dar acest fapt este infirmat de fragmentul in care acesta ii arata Marlei actele de identitate cu adevaratul nume. Ca multi contemporani, dupa cum se va vedea pe parcursul cartii, naratorul uraste monotonia slujbei sale (coordonator de retrageri intr-o companie producatoare de automobile) si a vietii in general, pe care o percepe doar prin prisma obiectelor pe care le poseda, facand referiri constante la hainele sale si mobila suedeza. Din cauza ritmului de viata afectat de calatoriile de afaceri intreprinse la intervale mici de timp, precum si a unui sentiment profund de neimplinire pe toate planurile, protagonistul sufera de insomnie. La sugestia medicului, pentru a vedea “ce inseamna suferinta adevarata”, incepe sa frecventeze grupurile de sprijin ale bolnavilor incurabili. Senzatia pe care o traieste astfel este nepretuita: “Asta-i singurul loc in care ma relaxez si ma abandonez cu adevarat. Asta-i concediul meu”.
***** Acesta este momentul aparitiei singurului personaj feminin al romanului, Marla Singer, o narcomana cu un comportament deviant care se trateaza frecventand aceleasi grupuri de sprijin ca si naratorul. Dupa un timp, constatand ca prezenta Marlei il impiedica sa se trateze, o abordeaza si cei doi isi impart grupurile de sprijin. Dar reactia la nivel psihic este mult mai puternica: ura arzatoare pe care o nutreste fata de Marla, combinata cu o puternica dorinta inconstienta, dau nastere unei personalitati distincte a personajului: Tyler Durden. De fapt, naratorul incepuse sa-si dezvaluie aceasta latura cu mult inainte, refugiindu-se din calea dezamagirilor produse de propria slujba si de societatea de consum in care traieste.
***** Tyler este intruchiparea a ceea ce protagonistul ar vrea sa fie. Devine activ in intervalul in care acesta doarme si militeaza pentru distrugerea absoluta a civilizatiei, cu toate piedicile pe care aceasta le aseaza intre individ si propria sa natura, iar in acest organizeaza Proiectul Mutilare (Project Mayhem) avand ca nucleu Fight Club. Nihilismul lui Tyler se confrunta in finalul romanului cu ratiunea personajului principal, facandu-l pe acesta sa exclame:

Tyler, esti cel mai rau lucru care mi s-a intamplat!

Rating: 10.0/10 (3 votes cast)
Chuck Palahniuk - Fight Club, 10.0 out of 10 based on 3 ratings