Ken Kesey – Zbor deasupra unui cuib de cuci

Zbor deasupra unui cuib de cuciAutor: Ken Kesey;
Titlu: Zbor deasupra unui cuib de cuci;
Autor recenzie: Ina Mintici;

Cartea Zbor deasupra unui cuib de cuci este povestea unui om care a crezut ca gaseste o solutie usoara, dar nu a stiut in ce se baga. Actiunea este plasata intr-un spital de nebuni, unde Sora Sefa Ratchett a instalat un regim cvasidictatorial. Toti pacientii sunt supusi, nici unul nu indrazneste sa ii iasa din cuvant. Astfel, internarea unui nou pacient, Randle McMurphy, este privita ca o revolutie, deoarece acesta se dovedeste a fi mult mai putin submisiv decat restul bolnavilor.

De fapt, McMurphy nici nu este bolnav. Condamnat la munca silnica, a ales sa pledeze nebunie pentru a nu executa pedeapsa. Dar, ca orice om considerat nebun, a fost trimis la „nebuni“. McMurphy ia aceasta internare ca pe o vacanta. Un vantura-lume dandy, incapatanat si orgolios, el observa situatia trista din spital si incearca sa o schimbe. Incepe cu gesturi mici de sfidare a Sorei Sefe – deranjeaza ordinea, rade, canta. Incet-incet ii atrage in jocul lui si pe ceilalti bolnavi – joaca carti pe bani cu ei, ii duce la pescuit.

Interesanta este turnura pe care o ia povestea cand McMurhpy isi da seama ca a sarit din lac in put. A pledat nebun pentru ca si-a spus ca la spitalul de boli mintale e mai bine decat la inchisoare; astfel, unul dintre cele mai dramatice momente din carte este cand Sora Sefa ii pune in vedere, cinic, ca depinde de ea. Sentinta la inchisoare era limitata – 3 ani. La spitalul de boli mintale, cei care au fost considerati nebuni stau pana sunt reabilitati. Adica pana cand Sora Sefa le semneaza raportul pozitiv. Revolutia s-a incheiat.

Cea mai mare inovatie adusa de autor este combinarea punctului de vedere omniscient cu cel subiectiv, implicat. Crearea personajului-narator Bromden este geniala. Acesta este un nativ american (piele-rosie) care face pe surdul. Si face pe surdul dintotdeauna; toti il considera surd, pentru ca nu reactioneaza si nu vorbeste niciodata. Astfel, autorul isi permite sa spuna povestea dintr-un punct de vedere implicat, naratiunea este subiectiva. Totul poate fi pus sub semnul intrebarii caci, desi naratorul vorbeste deosebit de lucid, el este, pana la urma, pacient cronic intr-un spital de boli mintale.

Cel mai interesant este ca textul nu pare sa aiba trasaturile normale ale homodiegezei – prezentarea flagranta a unui singur punct de vedere, lipsa de informatii pe care personajul nu le-ar fi putut obtine. Pretinsa surzime a lui Bromden ii permite, de fapt, sa auda tot; toate personajele vorbesc liber in prezenta lui, el cunoaste toate secretele, toate comploturile. Prin ochii lui cititorul stie tot, dar nu e sigur de nimic. Un siretlic narativ.

Trebuie mentionata o particularitate a traducerii romane a cartii. Titlul original, in limba engleza, „One Flew over the Cuckoo’s Nest“, este un vers dintr-o poezioara pentru copii :

“Vintery, mintery, cutery, corn,
Apple seed and apple thorn,
Wire, briar, limber lock
Three geese in a flock
One flew East
One flew West
And one flew over the cuckoo’s nest”.

Bromden o invatase de la mama lui, cand era copil, iar recitarea ei era o intoarcere in trecut, la libertatea copilariei. Aceasta semnificatie se pierde, din pacate, in varianta romana, in care titlul a fost tradus izolat de contextul original.

Finalul deosebit de trist este neasteptat. Zbor deasupra unui cuib de cuci este cronica unui om care iubeste viata, se citeste cu zambetul pe buze. Singurul indiciu al unei rasturnari de situatie este momentul in care McMurphy intelege ca depinde de Sora Sefa si se cuminteste. Cumintit, isi pierde personalitatea si placerea de a trai. Se prefigureaza un posibil final trist. Insa nimeni nu si-ar fi imaginat ca ar putea fi vorba chiar despre lobotomizare. In urma operatiei comandate de Sora Sefa, McMurphy nu se mai poate misca, nu mai reactioneaza. Bromden il sufoca sub o perna si evadeaza din ospiciu. Singura consolare a cititorului socat este ca McMurphy nu a murit degeaba: regimul dicatorial al Sorei Sefe s-a incheiat. Puterea ei rezida in respectul cu care o priveau pacientii. Insa nimeni nu o mai asculta acum.

Zbor deasupra unui cuib de cuci este o carte mult mai trista si mai plina de invataturi decat se asteapta cititorul la inceput. Autorul nu face compromisuri, iar rezultatul nu poate fi decat impresionant

Autor: Ken Kesey An aparitie: 2005
Titlu: Zbor deasupra unui cuib de cuci Pret: 40 RON
Nr. pagini: 400 Editura: Polirom