Promotii

EscapeReality

Ultimele recenzii, stiri sau concursuri

Categorii Google

Comentarii recente

Recenzii ordonate dupa edituri si autori:

Editura Adevarul Editura All Editura Amaltea Editura Amsta Editura Aquila Editura Art Colectia Biblioteca Pentru Toti Editura Brandbuilders Editura Cartea Romaneasca Editura Cartier Editura Corint Editura Curtea Veche Editura Erc Press Editura Herald Editura Humanitas Editura Ibu Editura Leda Editura Litera Editura Millennium Press Editura Minerva Editura Mix Editura Nemira Editura Polirom Editura Rao Editura Semne Editura Trei Editura Tritonic Editura Univers Editura Vellant Editura Vremea

Arhive


« | Pagina principala | »

EscapeReality

Anchee Min – The Last Empress

Articol postat de

Anchee Min - The Last EmpressAutor: Anchee Min;
Titlu: The Last Empress;
Anul aparitiei: 2007;
Autorul recenziei: Adriana Gionea;

O veche profetie spunea ca distrugerea Chinei va fi cauzata de o femeie, imparateasa abila, ce foloseste cu rafinament arta manipularii impotriva celor care ii refuza statutul politic ravnit, ar completa istoricii. In The Last Empress, Anchee Min le propune celor captivati de cultura chineza o incursiune in viata Imparatesei Orhideea, singura femeie care preia puterea, sfidand legile nescrise ale Orasului Interzis.

Fosta concubina, Cixi (alt nume purtat de protagonista romanului) ajunge sa fie preferata imparatului chinez, fiind singura capabila sa-i ofere un mostenitor. Dar moartea acestuia, in 1861, ii ofera lui Cixi oportunitatea de a deveni mai mult decat mama succesorului la tron. Intuitia tenace o ajuta sa inteleaga rapid traiectoria actiunilor ce o pot transforma in conducatoarea din umbra copilului-imparat.

Scriitoarea nu uita sa consulte importante surse istorice, desi nu isi propune sa scrie o biografie. Nu succesiunea arida a evenimentelor o intereseaza pe Anchee Min, ci modul in care o epoca tumultoasa este receptata in interiorul femeii care isi asuma un rol interzis de societate.

Cand a scris romanul, Anchee Min si-a imaginat cugetarile intropective ale imparatesei. Realitatea exterioara este dublata de relatarea la persoana intai. Astfel, cititorul are iluzia ca se afla in fata unui jurnal.

Reperele istorice constituie scheletul veridicitatii, peste care autoarea construieste universul psihologic al personajului.

Portretul psihologic realizat de scriitoare este plin de compasiune si ii reda imparatesei Orhideea sensibilitatea negata de obiectivitatea necrutatoare a istoricilor. Imaginea oficiala a imparatesei este prezentata la inceputul romanului. Prima pagina este dedicata marturiilor istorice. Era o maestra a intrigilor si a raului, iata imaginea reflectata de contemporani, printre care si jurnalistii occidentali ajunsi in China secolului al XIX-lea. Totusi, Anchee Min ofera o alta interpretare deciziilor radicale adoptate de imparateasa.

Nu setea de putere era cauza lor, ci dorinta disperata de supravietuire intr-o lume ostila, in care atributiile erotice ale fostei concubine imperiale sunt brusc inlocuite cu responsabilitatea de a salva o China ravnita si dezmembrata de colonisti. Prima imparateasa a Chinei trebuia sa miste un colos rigid, infometat si neincrezator.

Captiva in Orasul Interzis, Cixi isi aminteste adesea de tinutul natal si de libertatea pierduta. In imaginea Orhideei palpita cele doua extreme ale Chinei ruinate – luxul si saracia extrema. Contrastul strident si sinistru dintre cele doua extreme este revelat intr-o scena expresiva: inconjurata de luxul vizual expus de arhitectii palatului imperial, Orhideea isi aminteste de prietena saraca din copilarie, ce visa sa fuga intr-un mare oras pentru a nu fi vanduta de propria familie infometata.

Toate intamplarile prin care trece imparateasa dezvaluie lupta cu adevaratul inamic al conducatorilor izolati – singuratatea alienanta. Noul statut o deposedeaza de orice drept afectiv. Datoria o determina sa renunte la apropierea erotica. Indragostita de generalul Yung Lu, Orhideea este fortata sa astepte intalnirile oficiale pentru a se bucura de prezenta lui. Sub vigilenta iscoditoare a eunucilor, libertatea emotionala era o extravaganta nepermisa unei vaduve imperiale. Singura desfatare curajoasa pe care si-o permitea erau spectacolele de opera populara tinute in curtea palatului de o trupa anonima. Pasiunea pentru astfel de spectacole izbucnea din dorinta dezolanta de evadare in trecut.

Daca imparateasa suporta cu resemnare izolarea in Orasul Interzis, fiul ei renunta la deliciile oficiale furnizate de concubine si se refugiaza in placerea clandestina oferita de curtezane. Escapadele sale se termina insa tragic. Durerea imparatesei este infatisata in scene pline de profunzime, demonstrand talentul scriitoarei de a realiza un portret psihologic menit sa adanceasca imaginea plata, bidimensionala la care o condama relatarile istoricilor.

Anchee Min concentreaza actiunea romanului in cadre dinamice. Inlantuirea epica este echilibrata de episoadele introspective ale personajului principal.

Detaliile culturale si estetice sunt menite sa redea ultimele momente de maretie din istoria imperiala a Chinei.

Protagonista ne este infatisata in decorurile ample ale Orasului Interzis, un intins paienjenis estetic, cu pavilioane, palate si temple, in care misuna, captivi, eunuci, concubine, servitori, carturari, reformisti impostori si uzurpatori rapace.

Privilegiile politice si materiale din captivitatea imperiala sunt atent dramuite in desfasurarea ritualica a vietii cotidiene din Orasul Interzis.

Maretia imparatesei este amplificata de prezentarea minutioasa a detaliilor ornamentale ce-i imbogatesc tinutele. Infatisarea estetica face parte din arsenalul vizual folosit de imparateasa pentru a se impune in timpul audientelor. Astfel, cititorului i se reveleaza o alta componenta a culturii chineze vechi: subtilitatea ritualica transformata intr-o inepuizabila sursa de comunicare a mesajului oficial. Gesturile simbolice, vestimentatia aleasa si ritualul de fixare a ornamentelor pretioase in parul Orhideei intretin un dialog intim, chiar si dincolo de tabuurile curtii imperiale.

O componenta esentiala a romanului este atentia acordata jocurilor diplomatice intretinute de imparateasa pentru a obtine amanarea invaziei straine pe fondul conflictelor interne.

Autoarea insista asupra culiselor din spatele contextului politic international menit sa dezmembreze China, conferindu-le o nota de autenticitate personajelor sale.

Subiectul ales de Anchee Min – viata unei personalitati feminine fascinante si controversate – ii permite romanului sa devina popular printre cititori, dar analiza psihologica si consultarea surselor istorice il salveaza de la eticheta pe care scrie «comercial» sau «vandabil». Puteti comanda online cartea de pe siteul Colibris.

VN:F [1.9.22_1171]
Nota acordata acestei carti:
Rating: 10.0/10 (8 votes cast)
Anchee Min - The Last Empress, 10.0 out of 10 based on 8 ratings
fb_share

renne

Subiecte: _Autor: Anchee Min, _Comentator: Adriana Gionea, Libraria: Colibris | Nici un comentariu »

Comentarii

Va rugam sa comentati la subiect si sa nu ii jigniti pe ceilalti interlocutori. In caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Va multumim.