Khaled Hosseini – Vanatorii de zmeie

Titlu: Vanatorii de zmeie;
Autor: Khaled Hosseini;
Anul aparitiei: 2008;
Autor recenzie: Vesna;

***** Cartea Vanatorii de zmeie (“The Kite Runners”) este romanul de debut (2003) al afganului-american Khaled Hosseini, nascut in Kabul, de profesie medic, acum oficial al Inaltei Comisii pentru Refugiati a ONU. O carte extrem de emotionanta (dar nu lacrimogena) despre prietenia a doi baieti – Amir si Hassan, fiul stapanului si fiul servitorului, de etnii si religii diferite, intr-o tara sfasiata de situatia politica instabila. Prima parte a romanului este intoarcerea in trecut, prin labirintul amintirilor lui Amir, acum ajuns la maturitate si stabilit in Statele Unite.

Hassan si cu mine am supt lapte de la acelasi san. Am facut primii pasi in aceeasi curte si sub acelasi acoperis si am rostit amandoi primele noastre cuvinte. Al meu a fost Baba. Al lui – Amir, numele meu. Privind acum in urma, catre vremea aceea, cred ca temelia aceea ce avea sa se intample in iarna lui 1975 – si a tot ce a urmat dupa ceea – a fost pusa odata cu acele prime cuvinte.

***** O copilarie linistita, frumoasa, intr-o casa instarita a unuia dintre cei mai respectati oameni din Kabul, eforturile constante pentru recunoasterea lui Baba, devotamentul lui Hassan, jocul cu zmeiele si tradarea prietenului cel mai bun: Hassan, care i-a fost mereu alaturi pentru a-l apara este violat iar neputinta lui Amir de a interveni pe moment il va urmari toata viata.

***** Dupa caderea monarhiei si destabilizarea situatiei, Amir emigreaza impreuna cu tatal sau, lasandu-si in urma prietenul, iar legatura se rupe pentru cativa ani buni. Ajunsi in noua tara, familia este nevoita sa se acomodeze cu noile conditii: de a incepe viata de la zero, ca niste imigranti simpli care trebuie sa-si asigure existenta.

***** Un pasaj extrem de interesant il arata pe Baba intr-un magazin, refuzand sa-si arate documentele vanzatorului, considerand-o o ofensa adusa unuia dintre cei mai respectati oameni ai Kabulului.

***** In partea a doua a romanului intervine deja casatoria lui Amir si revenirea “acasa”: o scrisoare din Afganistan il cheama pentru a-l salva pe fiul lui Hassan, Sohrab, tinut sclav de unul din capii Kabulului taliban. “Exista o cale de a deveni din nou bun” – Amir se intoarce in tara sa natala, acum complet schimbata si il gaseste pe Sohrab. Fuga lor este usor melodramatica si neverosimila, dar gustata de cititorii dornici de happy-end.

***** Cartea a prins foarte repede in Statele Unite, unde autorii “exotici” care arata o alta versiune a povestilor de la stiri sunt tot mai apreciati. Autorul spune intr-un interviu:

Exista un interes fata de Afganistan, dupa evenimentele de la 9 septembrie si dupa declansarea luptei impotriva terorismului. Pentru multi cititori, cartea este prima fereastra catre o tara care continua sa joace un rol central pe scena geopolitica a lumii. Asadar, cred ca exista si o curiozitate fata de aceasta tara. In ultima instanta insa, povestea trebuie sa stea pe propriile picioare si cred ca cititorii raspund emotiilor umane din carte.

***** Principala calitate a romanului, cred, este scriitura lui Hosseini, care este un stilist foarte bun, desi nu are educatie de filolog. Cuvintele originale in persana, nu tot timpul traduse, ajuta foarte mult la crearea atmosferei. Mai mult, romanul este unul senzorial, provoaca cititorii sa simta condimentele din mancaruri, rosul rodiilor stropite pe hainele baietilor in joaca, praful care le intra in nas, in par, mirosul tutunului lui Baba. Este o scriitura foarte „feminina” intr-o carte despre doi baieti afgani si maturizarea lor.

***** Cel de-al doilea roman al lui Khaled Hosseini, Splendida cetate a celor o mie de sori („A Thousand Splendid Suns”, traducerea aparuta recent la Niculescu) este o carte despre femeile afgane si prietenia complice care se leaga intre oameni sub presiunea regimului taliban. Mai dura, mai cruda, mai buna in portretizarea unui Afganistan atat de simplist vazut de noi la jurnalele de stiri.

Rating: 8.9/10 (11 votes cast)
Khaled Hosseini - Vanatorii de zmeie, 8.9 out of 10 based on 11 ratings

Subiecte: _Autor: Khaled Hosseini, _Comentator: Vesna Stepanov, Editura: Niculescu | 1 Comentariu »