Stefan Borbely – Existenta diafana

Autor: Stefan Borbely
Titlu: Existenta diafana
Autor recenzie: George Motroc

31 octombrie este data de nastere a lui Stefan Brobely, una dintre ,,vocile” de autoritate ale revistei ,,Contemporanul” si de aceea am considerat ca un minim exercitiu de admiratie sa citesc astazi macar cateva pagini dintr-o cartea recenta, publicata la Editura Ideea Europeana, in acest an si numita ,,Existenta diafana”, un titlu atat de… diafan, oricum uluitor pentru o carte de critica literară; de altfel, autorul explica contextul alegerii sale:

,,Existenta diafana reprezinta, deopotriva, un program personal si o finalitate, ca de altfel si un exorcism: de a ajunge, prin intermediul scrisului foiletonistic, continuu, deasupra mizeriei pe care o traim, dincolo de prezentul promiscuu pe care trebuie sa- l infranga majoritatea cartilor pe care le citim.”

Dar cine este Stefan Borbely? Informatiile esentiale ale biografiei sale literare se gasesc atat pe pagina de prezentare a autorului de pe site-ul Editurii ,,Ideea Europeana”, cat si pe coperta interioara a cartii:

,,Stefan Borbely (n. 31 oct. 1953, in Fagaras) este profesor universitar la Facultatea de Litere din Cluj-Napoca, in cadrul Catedrei de literatura universala si comparata. Doctorat in literatura comparata (1999). Echinoxist ca formatie, a debutat editorial in 1995, cu volumul de eseuri „Gradina magistrului Thomas”. A mai publicat: „Xenograme” (1997), „Visul lupului de stepa” (1999), „De la Herakles la Eulenspiegel. Eroicul” (2001), „Opozitii constructive” (2002), „Matei Calinescu. Monografie” (2003), „Cercul de gratie” (2003), „Proza fantastica a lui Mircea Eliade. Complexul gnostic” (2003), „Mitologie generala”, vol. I. (2004), „Despre Thomas Mann si alte eseuri” (2005), „O carte pe saptamana” (2007). A coordonat volumul colectiv „Experienta externa” (1999) si a realizat cateva traduceri. Este membru al Uniunii Scriitorilor. Face parte din consiliul de coordonare al revistei „Observator cultural”. A colaborat la numeroase volume colective, printre care: „Dictionarul Scriitorilor Romani” (DSR, I-IV), „Dictionarul Esential al Scriitorilor Romani” (DESR), „Dictionar Analitic de Opere Literare Romanesti” (I-IV).

In afara de aceasta biografie literara, am gasit si un altfel de portret subiectiv, dar nu mai putin interesant in jurnalul ,,Foamea de a fi”, al scriitoarei Aurei Christi si care merita citat deoarece contine si o prezentare succinta a cartii, a stilului sau, mult  mai expresiva decat cuvintele mele:

,,Stefan Borbely, discret, iata, alegand turnul de fildes, cu linistea-i prolifica, benefica lecturii si scrisului, ne da inca o carte bine construita, scrisa intr-un stil extrem de viu, savant-ludic, cu scriitori-personaje de prim rang, intre care Ion Ianosi, Irina Petras, Ion Simut, Gheorghe Craciun, Matei Calinescu, Adrian Marino, Paul Cornea etc. Alegand, iar si iar, sa serveasca din umbra cultura romana. Cu nuanta obligatorie ca umbra – in cazul acestui spirit sclipitor, absolut sclipitor! – se transforma in altceva; poate intr-o neobisnuita lumina atipica, istoria si critica literara semnata de mana domniei sale transformandu-s in arta pura. Eruditia (impresionanta!) – in textele borbelyene – nu transforma analiza intr-o incursiune docta, ,,uscata”, tinand la distanta lectorul, ci, din contra, prilejuieste incursiuni neasteptate in universul de litere al cartii supuse analizei, comparatii insolite, lunecarea benefica in imperiul eseului interdisciplinar – o rara avis in peisajele noastre de silabe.”

Dupa randurile de mai sus, nu prea ar mai fi ceva (esential) de adaugat, decat de repetat:
LA MULTI ANI, DOMNULE (PROFESOR SI CRITIC LITERAR) STEFAN BORBELY!

Autor: Stefan Borbely An aparitie: 2011