Salman Rushdie – Copiii din miez de noapte

Salman RushdieAutor: Salman Rushdie;
Titlu: Copiii din miez de noapte;
Autor recenzie: Ina Mintici;

Copiii din miez de noapte a fost publicata pentru prima data in Regatul Unit, in 1981, este asadar o carte contemporana a unui autor contemporan. Salman Rushdie si-a castigat recunoasterea internationala mai ales datorita controversatelor “Versete satanice”.

Actiunea este plasata in India si Pakistan, in jurul anilor 1910-1980, si se concentreaza asupra personajului narator care, nascut la 15 august 1947, la miezul noptii, adica exact in momentul castigarii independentei de catre India, are puteri telepatice. In mod absurd, sursa acestor puteri care il leaga de alti 10 000 de copii ai miezului noptii, se afla in nasul sau supradimensionat, dar incapabil de a detecta mirosuri. Odata cu o operatie de eliberare a sinusurilor, el isi pierde puterea telepatica dar dobandeste un simt al mirosului foarte acut.

Personajul lupta in razboi (fiind incorporat pe post de caine), isi pierde familia, este castrat pentru a se impiedica propagarea puterilor sale, apoi se intoarce in orasul unde a copilarit, Bombay. Dintre intentiile autorului, cea care m-a frapat cel mai mult, a fost nevoia continua de a distruge orice schita mentala pe care si-ar face-o cititorul despre personaje. Povestea incepe cu bunicul personajului, se face o istorie detaliata a familiei sale (bunici, unchi si parinti) sub pretextul rolului simbolic pe care il joaca actiunile stramosilor in viitoarele actiuni ale copilului, iar apoi, cand copilul se naste, Rushdie alege ca el sa fie schimbat de o asistenta cu altul. Astfel, el, Saleem Sinai, cel care povesteste, nu este de fapt copilul care s-a nascut din parintii lui, dar va fi copilul parintilor lui, pana la aflarea adevarului, iar istoria familiei apare ca o farsa facuta de autor cititorului, cititor care, in acest punct, pune cartea jos, scutura capul si incearca sa isi dea seama cine povesteste de fapt si care sunt adevaratele raporturi dintre personaje.

Un alt element modern care mi s-a parut extrem de subtil a fost introducerea elementelor recurente. Inainte de introducerea unui personaj, se vorbeste de multe ori despre el, ca si cum cititorul l-ar cunoaste deja, se mentioneaza detalii din viata lui, uneori imposibil de inteles, pentru cititorul care nu stie cine este acel personaj si care este locul lui in roman. Astfel, la introducerea in scena a personajului, el nu apare si se dezvaluie incet cititorului, ci este o figura deja foarte cunoscuta, care este doar plasata la locul ei, ca o piesa de puzzle (cazul primului sot al mamei lui Saleem, Nadir Khan).

Pe de alta parte, exista si scene recurente, dar nu ca bucati care se repeta pur si simplu, ci ca ecouri ale unui eveniment important. Astfel, mult dupa crearea unei scene importante, autorul reaminteste de ea prin mentionarea in alt context a unui detaliu minor, dar caracteristic pentru ea – cum este insertia mercurocromului in vreo scena ulterioara celei din capitolul al doilea, in care bunicul lui Saleem are o revelatie si se intoarce acasa cu hainele patate de mercurocrom si sange. Aceasta tehnica are ca rezultat permanenta reevaluare a materialului deja parcurs, vederea sa in lumina evenimentelor ulterioare; textul este viu si supus reinterpretarii nu doar printr-o noua lectura, ci de la prima lectura.

Desi tehnica uimeste in primele 300 de pagini, in urmatoarele, trucurile folosite devin repetitive si cartea da impresia ca se lungeste nedorit de mult. Finalul este putin dezamagitor – este la inaltime, dar nu la inaltimea restului cartii.

Per total, cartea demonstreaza un autor nonconformist, care vrea sa depaseasca limitele impuse de ratiune, fara a scrie SF. Actiunea se dezvolta independent de constrangeri/de necesitatea credibilitatii, iar romanul, cel putin in prima jumatate, isi tachineaza si ameteste continuu cititorul, care se surprinde stand la panda dupa noi intelesuri.

Autor: Salman Rushdie An aparitie: 2008
Titlu: Copiii din miez de noapte Pret: 49 RON
Nr. pagini: 648 Editura: Polirom