Ian McEwan – Mangaieri straine

Autor: Ian McEwan;
Titlu: Mangaieri straine;
Autor recenzie: Adriana Serban;

O carte nesofisticata, care trateaza cu eleganta tipic englezeasca un subiect dus la extrem, si anume sadomasochismul care se sfarseste in crima. McEwan mi se pare extrem de usor de citit, are un stil curat si lejer, prin care totusi reuseste sa transmita ceva care sa te insoteasca si dupa ce ai terminat cartea. Romanul de fata, insa, nu m-a convins indeajuns.

Un cuplu oarecare se afla intr-o vacanta oarecare, unde atmosfera dominanta este plictiseala. Nu e de mirare ca acestia se imprietenesc rapid cu un localnic care ii abordeaza, aparent intamplator. Robert, barbatul binevoitor care le iese in cale, tocmai cand cei doi, Colin si Mary, se ratacisera, aduce un strop de dinamism povestii. De dragul diversitatii, acestia il urmeaza intr-un bar si asculta ceea ce s-ar punea numi povestea vietii lui. Pana aici, mai nimic demn de luat in seama. Abia mai apoi, cand vom face cunostinta si cu Caroline, sotia lui Robert, lucrurile vor deveni ceva mai incitante, iar firele povestii se vor impleti intr-un fel straniu si incetosat pana aproape de final.

“Mangaieri straine” cred ca poate fi interpretata si ca o carte despre fragilitatea umana, despre nevoia de noutate si experiment, despre curiozitatea care te impinge in directii nebanuite, uneori fatale. Fara a fi o carte spectaculoasa, are totusi potentialul de a te induiosa sau chiar de a soca intr-o oarecare masura. E totodata o carte a simetriilor, unde naivitatea se completeaza cu viclenia, victima si calaul se armonizeaza perfect in firul epic care te tine in suspans pana la sfarsit.

Mi se pare ca e un roman unde dragostea e substituita ori printr-un fel de prietenie ori printr-o anume ura consimtita, asumata de ambii parteneri. Nu exista dragoste autentica in niciunul din cele doua cupluri, insa intimitate da. Acel gen de intimitate comoda, unde fiecare isi cunoaste bine locul si unde se instaleaza obisnuinta leaga atat cuplul Colin-Mary cat si pe cel format din Robert si Caroline, chiar daca unii sunt cazul natural, firesc, iar ceilalti se incadreaza in patologic. Crima de la finalul romanului arata usurinta cu care se destrama binele pentru a face loc raului.

N-aveti nimic de pierdut daca cititi aceasta carte, nu va irositi timpul, cu siguranta n-o sa va plictiseasca, dar nici nu castigati mare lucru, nefiind una din cartile care sa te miste intr-un fel anume, sa-ti produca vreo revelatie. As zice ca e o carte modesta a unui mare autor.

Autor: Ian McEwan An aparitie: 2004
Titlu: Mangaieri straine Pret: 10 lei
Nr. pagini: 213 Editura: Polirom