Raimundo Carrero – Inima mea e sora lui Dumnezeu

Autor: Raimundo Carrero;
Titlu: Inima mea e sora lui Dumnezeu;

Un fapt divers care poate starni intrebarea “ Oare ce-a fost in capul ei?” sau, cel mult, amuzamentul cititorului aparat de confortul rutinei, este transformat intr-un roman psihologic de un autor talentat precum Raimundo Carrero. Noua carte a scriitorului brazilian, tradusa la editura Univers, este povestea din culisele unei rapiri “consimtite”. Camila, o tanara din inalta societate, plictisita de viata searbada, lipsita de afectiunea parentala, se lasa prinsa in jocul unui saxofonist care, in timpul sau liber, este si preotul unei secte. Ce parea a fi un capriciu al fetei bogate amorezate de un artist rebel, se transforma intr-un periplu riscant. In cartea Inima mea e sora lui Dumnezeu, autorul preia temele curente ale societatii moderne, in care insingurarea naste solutii extreme, dar le reinterpreteaza intr-un mod original si incredibil de profund.

Dupa ce i-am citit romanul Greutatea umbrei, mi-am spus ca voi pandi fiecare traducere a cartilor sale in limba romana. Talentul scriitorului Raimundo Carrero de a gasi o portita noua pentru analiza unor teme devenite banale in literatura contemporana m-a determinat sa-l trec pe lista autorilor preferati, alaturi de un alt mare nume din tara carnavalului, Jorge Amado.

Inima mea e sora lui Dumnezeu pare a fi jurnalul unei adolecente care vrea sa treaca prin voluptatea dureroasa a pragului de sus, noul mar interzis copiilor plictisiti ce par sa aiba de toate, mai putin vitala afectiune. De cand a devenit complicea unui sef de secta, inscenandu-si propria rapire in schimbul unei sume generoase, Camila incepe sa descopere o lume pe care nu o cunostea, o lume a celor din umbra societatii normale. Traieste intr-un conac parasit, ajuns o ruina, in asteptarea unei rascumparari ce nu mai vine. Parintii au cam uitat-o, iar mama “iubitoare” nici nu-i mai raspunde la telefon. Din viata de altadata i-au mai ramas doar numarul impresionant de rujuri si obiceiul de a se machia si cand are de aruncat gunoiul.

Cand l-a vazut prima oara pe Leonardo cantand la saxofon si tinand predici in care promova invataturile sectei care o patrona, Camila a simtit o iubire inaltatoare, dar si zvacnirile unei pasiuni mistuitoare. A lasat in urma poza unei familii care simula normalitatea, in care tatal era mereu ocupat cu aflarea noutatilor din ziare, iar mama exilata in bucatarie, unde plangea in surdina, sa nu-si deranjeze sotul cu suspinele nefericirii. In locul unui album de familie voalat, Camila decide sa aleaga viata clandestina alaturi de Leonardo. Cersetor, muzician de mana a doua, mistic si pastor, acestea sunt fetele unui sarlatan al zilelor noastre. Dar pe Camila nu o sperie, la randul ei adepta a identitatilor multiple care te scapa de singuratate si de greutatea memoriei.

In  timpul rapirii puse la cale pentru a strange fonduri necesare sustinerii unei secte religioase noi, Camila le va cunoaste pe Raquel, care practica prostitutia caritabila, pe Mariana, fata abuzata si pe Isis, vanatoarea de placeri. Relatia dintre acestea este plina de ambiguitate. Parcurgand cartea, vei descoperi lipsa unor limite intre dialog si monolog, dar si intre identitatea personajelor. Raimundo Carrero te determina sa te intrebi daca nu cumva Isis, Raquel sau Mariana sunt doar niste fete ale Camilei, alte posibile vieti ale celei aflate in cautarea unei iesiri din propria existenta. Raspunsul nu-l vei afla inainte de-a parcurge macar jumatate din carte, deoarece scriitorul brazilian refuza naratiunea clara, previzibila, in care faptele si personajele sunt bine delimitate. Romanele sale par niste picturi subiective, in care formele se topesc in ecourile afective.

Zilele petrecute de Camila in mijlocul sectei lasa in urma emotii puternice, sfasietoare, descrise de Raimundo Carrero prin colaje poetice, aruncate in mijlocul situatiilor dramatice. Personajul sau cunoaste o viata necenzurata de regulile societatii “asezate”, si se autocunoaste prin infruntarea unor situatii decadente, in mijlocul carora va incerca sa (re)gaseasca iubirea de aproape, compasiunea si candoarea. In final, descopera toate acele trasaturi umane ce-au fost un lux, chiar si pentru ea, fata care parea fericita. In ultima parte a romanului, naratiuea se dizolva intr-un monolog halucinant, prin care memoria transforma realitatea intr-un trecut continuu, desi eroina lui Raimundo Carrero incearca sa-l dea uitarii.

Asa cum ne-a demonstrat in romanele sale, Raimundo Carrero ne ofera mereu o alta perspectiva asupra slabiciunilor si greselilor care ne indreapta spre un drum inchis, uitand sa mai speram ca avem permisiunea de a ne opri la timp.

Puteti comanda online romanul Inima mea e sora lui Dumnezeu de pe site-ul editurii Univers.

Autor: Raimundo Carrero An aparitie: 2012 (tradusa in limba romana)
Titlu: Inima mea e sora lui Dumnezeu Pret: 17,99 RON