Michel Houellebecq – Extension du domanine de la lutte

Autor: Michel Houellebecq;
Titlu: Extension du domanine de la lutte;

Michel Houellebecq va participa la editia de anul acesta a targului Bookfest. Pregatiti-va cartile pentru autografe! Noi va dam o idee: Extension du domaine de la lutte. Este primul roman scris de Michel Houellebecq, unde se anunta principalele  teme din opera sa:  insingurarea, depresia, alienarea.

Autorul francez descrie odiseea afectiva a unui om retras, pentru care ideea de confort material devine prea mica. In momentul in care supravietuirea ii este asigurata de progresul individual, eroul din lumea lui Houellebecq are timp sa mediteze asupra limitelor societatii in care traieste. Sufocat de prea mult confort, va cauta noi provocari intr-o lume interioara, psihica.

Romanul este o colectie de impresii apartinandu-i personajului central, un programator in varsta de 30 de ani. Dar avem de-a face cu Houellebecq, asadar sa nu va asteptati la vechile stereotipuri stranse in portretul IT-istului. Nu este vorba despre un autist indepartat de problemele societatii din care face parte. Desi el se declara un insingurat, personajul central este bun cunoscator al slabiciunilor umane. Vorbeste putin, dar observa mult. Este martorul tacut de pe margine, capabil sa creioneze cele mai grele portrete. Tace, dar gandurile ii sunt niste retele complicate, intersectate in monologuri necrutatoare. El nu menajeaza pe nimeni si nu-si iarta niciun defect.

Houellebecq inventeaza personaje interiorizate, le da putere absoluta asupra naratiunii, cum numai eroii lui Proust aveau, apoi le obliga sa iasa din carapace. Si ce poate rasturna lumea unui introvertit depresiv, incremenit in rutina? Implicarea fortata si neanuntata intr-un proiect nou, care-l transforma intr-un angajat nomad, fara program fix. Personajul trebuie sa puna la punct un sistem care sa faciliteze operatiunile de la Ministerul Agriculturii. Va fi obligat sa calatoreasca prin toata Franta, el detestand sa plece din Paris. Cand nu-si petrece timpul invatandu-i pe niste functionari cum sa utilizeze computerul, analizeaza comportamentul un coleg obsedat sa atraga atentia tuturor prezentelor feminine din jur sau incepe sa reflecteze asupra legaturii dintre liberalismul politic si dezvoltarea sexuala.

Un singur artificiu narativ il face pe Houellebecq previzibil – introducerea unui personaj feminin. De data aceasta nu este un personaj ravisant, volubil, asa cum apare in romanul La carte et le territoire, care a obtinut premiul Goncourt, in 2010. Femeia din viata acestui personaj este o fantoma a trecutului, pe nume Veronique. Este singura femeie de care s-a putut apropia afectiv, dar ea l-a parasit dupa o cura psihanalitica.

Michel Houellebecq este un iconoclast modern. Ia in deradere stereotipurile, simbolurile culturale si reperele colective actuale. Romanul Extension du domaine de la lutte abordeaza intr-un mod original una dintre cele mai raspandite probleme a umanitatii-depresia. Pentru eroul lui Houellebecq, depresia este finalul asteptat al unei insingurari indelungate, cinice si lucide. Amintirile voalate si identitatea diluata sunt niste ecouri infricosatoare ale inchiderii in sine. Desi personajele sale ii detesta pe psihologi, Michel Houellebecq adora sa intre in culisele afective ale unui schizoid, adesea confundat cu mizantropul incurabil. Cei pasionati de romanele psihologice nu trebuie sa ignore opera lui Michel Houellebecq.

Puteti comanda online cartea Extension du domaine de la lutte de pe site-ul librariei Miscellany.

Autor: Michel Houellebecq An aparitie: 2010 (actuala editie)
Titlu: Extension du domanine de la lutte Pret: 30 RON