Jun’ichiro Tanizaki – Club Gourmet

Autor: Jun’ichiro Tanizaki;
Titlu: Club Gourmet;

Senzualitatea si atmosfera sinistra se imbina in cele sase proze scurte incluse in volumul Club Gourmet. Asa cum a demonstrat si in romanele sale, Jun’ichiro Tanizaki este un fin observator al starilor psihologice abisale si un maestru al detaliilor menite sa construiasca tablouri in care placerea si fiorii sumbri formeaza un contrast acaparant.

Lumea lui Tanizaki este intesata de personaje bizare si intunecate, fascinante si complicate, asa cum sunt si eroii acestui volum. Tanizaki pastreaza tehnica artistilor niponi care pornesc de la scene si detalii aparent banale pentru a le atribui simboluri menite sa dezvaluie tensiunile din interiorul personajelor, dorintele ascunse si impulsurile distructive.

Citind fiecare proza, ai impresia ca ai in fata o stampa cu o perspectiva aplatizata, cu o actiune statica si cu personaje cufundate intr-o lume launtrica. Treptat mimica li se schimba, privirile devin taioase, crude, ademenitoare, dezolante sau incarcate de patimi ce sticlesc in spatele mastilor apatice.

Cele sase proze scurte sunt variatiuni sumbre si incalcite ale erotismului, o tema des intalnita in opera lui Tanizaki. Jun’ichiro Tanizaki a revolutionat arta romanului japonez prin analiza psihologica fina a trasaturilor patologice si a inconstientului uman, asa cum reiese si din proza Copiii, in care primii fiori treziti de imaginea feminitatii se imbina cu pornirile sadice timpurii ascunse in spatele agresivitatii pasive.

Personajele masculine din proza lui Tanizaki sunt prinse in mrejele unor eroine cu trecuturi voalate, dar care le inunda prezentul cu senzatii stridente si ravasitoare. Secretul si Cei doi invatacei sunt un elogiu literar adus frumusetii feminine care imblanzeste instinctele morbide. Imaginile feminine nasc trairi contradictorii si alunga firescul. In imaginatia eroilor plasmuiti de Jun’ichiro Tanizaki, feminitatea este simbolul ispitei din efemera lume plutitoare, dar si a unor obsesii rare, transpuse in Povestea domnului Aozuka si in Vise cu dioxid de mangan.

Pe langa erotismul transpus prin detalii psihologice sofisticate, opera lui Tanizaki se caracterizeaza si prin abundenta personajelor excentrice, cu simturi amplificate, menite sa distorsioneze realitatea, pentru a o transforma in oglinda emotiilor intunecate.

Povestirea Club Gourmet este o insiruire de personaje cu slabiciuni gustative care pot fi cu greu digerate. Din misteriosul Club Gourmet fac parte cinci degustatori aflati in cautarea unor placeri gastronomice extravagante, dar sfarsesc prin a fi doar niste caricaturi puhave, cu vicii marunte, insailate in  existente lancezite. Desi porneste de la o tema aparent banala – lacomia suprapusa peste o viata searbada- Tanizaki construieste o povestire acaparanta si infricosatoare, un festin literar al detaliilor inedite.

Puteti comanda online cartea Club Gourmet de pe site-ul editurii Nemira.

Autor: Jun’ichiro Tanizaki An aparitie: 2007 (tradusa in limba romana)
Titlu: Club Gourmet Pret: 5 RON